Forum > Newbie Forum

Diverse vragen over licht en geluid

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
12-9-2008 11:50

LJ DaAn schreef:

Met deze microfoon stand kan de Mingle ook de (analoge), niet dmx gestuurde effecten aansturen (lees: simpel moonflowertje ed)?
Voor het aansluiten van bijvoorbeeld een moonflowertje kun je een multidim op switch zetten. Dan kun je die via een aansturing aan en uit knallen, maar... dat moet je niet doen door 'm op auto stand te zetten. Dan gaat de moonflower mee knipperen met de parren en slaat heel het effect nergens meer op.
Via de schuiven van je (eventueel aangeschafte) DMX-sturing kun je 'm dan dus aan en uit zetten, en gewoon gebruik laten maken van de ingebouwde mic van het apparaat zelf.

Wil je dit niet, dan kun je dus gewoon gebruik blijven maken van je DJ switch, maar dan blijven er veel kabels lopen vanuit je centrale punt naar alle effecten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-9-2008 12:03
Een Mingle (ShowTec Light Jockey) heeft 8 DMX dimkanalen (voor je parren) en 8 DMX switch kanalen (voor je effecten).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
15-9-2008 17:48

Stiems4 schreef:

Wil je dit niet, dan kun je dus gewoon gebruik blijven maken van je DJ switch, maar dan blijven er veel kabels lopen vanuit je centrale punt naar alle effecten.
Je quote mij helemaal verkeerd. Dus doe ik dat voor het gemak ook maar even.

We hebben het (zoals dré al een beetje aangaf) over de DJ Mingle - Showtech LightJockey
Even goed kijken naar de foto: dan zien we 8 switchkanalen.
Dat van een schuifje omhoog gaat dus NIET op, de DJ Mingle - Showtech lightjockey heeft hier 8 aparte knoppen voor!
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
15-9-2008 18:14
@ LJ daan:
sorry voor de verkeerde quote, was pas net wakker wink ;)

De DJ Switch die ik bedoelde was niet waar jij het over had, maar het apparaat dat hij zelf al heeft (zie openings post.)

Maar wat ik bedoelde was het volgende:
ik zou effecten niet via de microfoon van het aanstuurapparaat aansturen (niet via een "lopend programma" van de mingle dus)want dan gaan de effecten knipperen.
Apparaten schakelen via een DMX-switch/dimmer in switch-stand, en aansturen via de switchkanalen ofzo.

Zo duidelijker? ashamed :$
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
15-9-2008 20:49

Lunt schreef:

sorry voor de verkeerde quote, was pas net wakker wink ;)
Geen probleem ;)

Lunt schreef:

Maar wat ik bedoelde was het volgende:
Aangezien je het over schuifjes had, dacht ik dat je misschien niet wist om welke tafel het ging. vandaar.

Ik weet welke DJ switch jij hebt, maar als hij een DJ Mingle heeft EN een switchpack, waarom dan dat DJ switchpack erbij pakken (het antwoord heb je al zelf gegeven.)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
15-9-2008 21:14
Waarom toch die switch er bij?
Omdat hij, met wat hij nu heeft, maar 1 multidim heeft en daar het makkelijkste zijn parren aan kan hangen (en dan de stand-chaser er uit)
Daarna heeft hij niets om zijn effecten mee aan of uit te zetten, en zonder iets er bij te kopen zou dat met de switch kunnen.

Koopt hij wel een multi-dim/switch er bij, dan snel daarmee aansturen die handel wink ;)
Werkt netter, overzichtelijker en fijner!
Maar dan kan hij het niet met alleen wat hij nu heeft.
Stiems4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2006
Laatste: 16-6-2010
Berichten: 16
17-9-2008 18:11
De effectjes kan ik zowel op de DJ Mingle als op de Switch aansluiten. Loopt alles op het programma van de DJ Mingle? Dus de dimmer en switchkanalen? De snelheid is dan toch wel in te stellen?

Maar 'k ben bang dat als ik het via de Switch doe, ik er te druk mee ben...
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
17-9-2008 20:13
De programma functie van de Mingle kun je gebruiken om de parren automatisch te laten lopen. De parren kunnen dan op het geluid reageren wat natuurlijk een mooi effect geeft.
Gebruik hiervoor de dim functie van de Mingle

De effecten kun je onder de Switch kanalen (van de Mingle) zetten zodat je met 1 druk op de knop het effect aan kan zetten. Even eenvoudig zet je hem ook weer uit.
Dit is nog geen seconde werk, dus zou je tussendoor kunnen doen.

Effecten mee laten lopen in een programma zou ik (persoonlijk) nooit doen.
Stiems4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2006
Laatste: 16-6-2010
Berichten: 16
18-9-2008 10:01
Hmm, dat is wel te doen ja. wink ;)

Hoe sluit ik die effecten dan aan? Worden die aangestuurd via DMX??

Maar goed dat ik deze post in het Newbie forum heb gezet... laugh :D razz :p
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-9-2008 10:13
De simpele moonflowertjes die je bedoelt hebben geen dmx-aansluiting (kunnen dus NIET rechtstreeks op de Mingle worden aangesloten) en mogen ook NIET gedimd worden (dus ook niet aansluiten op de Multidim.

Wil je ze toch bedienen vanaf je Mingle dan zal je een dmx-switchpack op de Mingle moeten aansluiten en daarop je effecten moeten aansluiten. Een goedkoop voorbeeld van zo'n switchpack is de Multiswitch van Showtec.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)