Forum > Algemeen Forum

Algemene Voorwaarden voor hobby drive-in shows

(74 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
GupyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-9-2008
Berichten: 271
8-8-2003 14:52

DJ Jos schreef:

net alsof ik dat nie weet!!! angry

maar der mag zoveel niet wink ;) laugh :D

wat is nou die bepaling???

DJ Jos
Onzin...gewoon kopen in de winkel of anders ophouden met je hobby.
Indien je serieus DJ bent of Drive-in hebt, dan hoor je dit gewoon als kosten te accepteren en de kosten af te wegen tegen de baten.
Wat moeten de Vinyl DJ's dan wel niet zeggen?

Voor thuis heb ik ook wel eens een gedownload nummer. Maar als ik draai als freelance DJ, dan heb ik absoluut geen gebrande CD's.
Het forum hier en Buma Stemra heeft me daarvoor goedzat ingelicht en ik doe het dus gewoon legaal.

P.s. Ik draai niet voor m'n dagelijkse brood, maar hou meer als zat geld over met draaiwerk.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-8-2003 15:11
Het blijft inderdaad merkwaardig dat de kosten van versterkers, cd-spelers, lichten etc. wel worden geaccepteerd, maar muziek te duur is en dus maar wordt gejat.

Doe het voor de verandering dan eens anders: jat je versterker en koop je muziek legaal. Gek, daar hebben mensen toch vaak problemen mee. Terwijl het hetzelfde is.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ JosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 5-12-2012
Berichten: 25
8-8-2003 18:38
nou jah, ieder z'n mening happy :)

wat mij betreft weet ik genoeg en kan dit onderwep op slot.

DJ Jos
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
8-8-2003 20:29
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die hiermee zitten. Ikzelf niet (heb geen drive-in), maar misschien is het iets om (in een apart topic?) een soort model-algemene voorwaarden te maken (voor een kleine tot middelgrote drive-in), die iedereen dan over kan nemen als voor zijn/haar drive-in. Zo krijg je wat meer eenduidigheid en kun je wellicht gezeur voorkomen mocht er iets mis gaan tijdens een optreden.

't is maar een ideetje...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
9-8-2003 01:50
Hoeveel werk denk je dat het geweest is om een goed kontrakt samen te stellen?
Juridisch en Verzekering technisch?
Er staat van alles in, van de stroom tot de werkplek, kilometers, en wat er onder welke vergoeding valt, BTW aansprakelijkheid, veiligheid, calamiteiten, overmacht, Buma/stemra, enz.
Het heeft ook nog wel wat gekost hoor.
Als iedereen die het wil hebben mij nou € 100,- wil betalen, kan je een kopie van me krijgen wink ;)

Of je huurt me gewoon een keertje, dan krijg je uiteraard ook zo'n kontrakt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
9-8-2003 05:02
Haha happy :)

In ieder geval is de bepaling over de buma-stemra-rechten die wij hebben opgenomen als volgt:

Indien de aard van de bijeenkomst met zich meebrengt dat rechten verschuldigd zijn voor het gebruik van muziek (bijvoorbeeld de zgn. auteurs- of Buma-Stemra-rechten) dient contractant 2 deze rechten af te dragen en bestaat hiervoor geen verhaal op contractant 1.

Hierbij zijn wij contractant 1 en de klant contractant 2 (dat dien je daarvoor natuurlijk wel even te definiëren).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
9-8-2003 10:43
O.k. mijn passage hierover:
----------------------
8 Indien de uitvoering van deze overeenkomst geen doorgang kan vinden wegens het ontbreken van de benodigde vergunningen bij organisator, zal dit niet als overmacht worden beschouwd en zal organisator derhalve gehouden zijn het volledige overeengekomen honorarium aan OVM Sales uit te betalen.
9 Organisator dient, indien van toepassing, de afdracht van BUMA / STEMRA voor zijn rekening te nemen.

--------------------------------
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-8-2003 11:27
Mijn voorwaarden ("geleend" van een grote leverancier uit de tijd dat ook ZIJ nog drive-in shows hadden!!!):

Artikel 15. BUMA/STEMRA-rechten.
15.1. Indien en voor zover tussen opdrachtgever en opdrachtnemer enige overeenkomst vigeert ten gevolge waarvan bij de uitvoering van de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien voor opdrachtnemer, BUMA/STEMRA-rechten verschuldigd zullen zijn, danwel andere rechten die samenhangen met voortbrengsel van de geest, zullen deze rechten verschuldigd zijn door opdrachtgever die, voor zover nodig, eveneens zal zorgdragen voor aangiften e.d. en, indien opdrachtnemer aangesproken zal worden, opdrachtnemer zal vrijwaren voor de betaling van deze rechten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
10-8-2003 14:35
Nou heb ik pas geleden eens op de site van Buma gekeken, was een beetje nieuwsgierig hoe en wat. Er staatdat je in familie sfeer (bruiloften, verjaardagen) helemaal niets hoeft te betalen. Bij grootschaligere evenementen, b.v. examenfeest waar iedereen mag komen die wil komen (ook wel de commerciële feesten genoemd) is ten ALLE tijden de organisator verplicht tot afdracht van de Buma rechten. Bij drive-in shows is er trouwens geen reden om je zorgen te maken over stemra, want die gaan alleen maar over het uitbrengen van nummers (opnames dus). Dré, als er bij jou hetzelfde staat, sorry, ik ben niet zo goed in formeel nederlands, is allemaal een beetje te moeilijk voor me ;-)

Groeten Joost
Nee, jij trekt volle zalen!?
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
10-8-2003 18:02
Jongens, ik heb ALLEEN legale cds. Gewoon omdat ik ook muzikant ben (1 cdtje waarvan er in totaal misschien 10 verkocht zijn (door famile)) dus ik heb nix illegaals. Wij Muzikanten bepalen die prijs niet, maar de Platenmaatschappijen. UIteraard ook hier onderlinge prijsafspraken. Een parlementeire enquete naar verkoopprijzen cds zou wel leuk zijn. Maar je moet je is voorstellen als artiest. Je verdient al geen ruk, echt niet, en als al je cdtjes en materiaal nou ook nog gejat wordt.......
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)