Forum > Licht

Movingheads aan decotruss?

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Mick-XStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2005
Laatste: 16-7-2008
16-7-2008 14:58

Malle Pietje schreef:

Als ik het goed gelezen heb, hangt het geheel dus op je slaapkamer of in ieder geval aan het plafond? (leuk razz :p ).
ALS dat zo is, kijk je dan ook even uit met de belasting aan je plafond?
Haha, ja dat is geen probleem.
Ik heb het voor op de zaak nodig, hangt in totaal aan 18 punten in het plafond (beton)
Elk punt heeft een draagkracht van 150 kilo.
Reken uit... ;)
MGStandaard Lid
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 15-11-2024
17-7-2008 23:43

Mick-X schreef:

Malle Pietje schreef:

Als ik het goed gelezen heb, hangt het geheel dus op je slaapkamer of in ieder geval aan het plafond? (leuk razz :p ).
ALS dat zo is, kijk je dan ook even uit met de belasting aan je plafond?
Haha, ja dat is geen probleem.
Ik heb het voor op de zaak nodig, hangt in totaal aan 18 punten in het plafond (beton)
Elk punt heeft een draagkracht van 150 kilo.
Reken uit... ;)
Ik hoop niet dat je huis door SMEETS BOUW uit Maastricht gebouwd is! laugh :D

(die firma beweerde een paar jaar geleden ook dat 'deze balkons zo stevig zijn als een olifant'. Toen een flatbewoonsters echter buiten haar bloementjes water wilde geven storte er 3 balkon naar beneden, met dodelijke afloop shocked 8O )
GoeieGastStandaard Lid
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
18-7-2008 01:58

klunz schreef:

En dan nog. Tabellen van de fabrikant, dienen te allen tijden, tenzij expliciet anders aangegeven, door minimaal 2! gedeeld te worden. shocked 8O

klunz
Waarom is dat? Dat staat niet op de tabelletjes van prolyte die ik hier heb?

En wat is nou 'minimaal'?, wees dan specifiek. Minimaal 2? Hoeveel dan precies? En wanneer dan 2 en wanneer meer?

Als je de gegevens van je truss niet weet, dan moet je dat dus uitzoeken. Dan de gegevens opzoeken, en daarmee werken. (en die gegevens dan al dan niet door 2 of meer delen, maar daar krijgen we zo duidelijkheid over hoop ik) Niet vergelijken met kreten als 'we konden er met zn tweeen aan hangen!' - zo werkt het niet.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
18-7-2008 02:16
Als je de truss gebruikt zoals de fabrikant dat specificeert (en dat betekent dus ook dat er niemand onder kan komen) kun je de getalletjes gebruiken zoals ze daar staan. Ga je echter riggen boven personen moet je uitgaan van een vf 10 (waar de fabrikant standaard meestal uitgaat van vf 5 (lees dus de specificatie's!)).

Zo zijn er meer voorbeelden te bedenken waarbij je de truss anders gebruikt dan de fabrikant bedoelt en ook met andere getalletjes moet gaan rekenen. Ik neem aan dat Klunz dit bedoelt.
Maar dat is MIJN mening...
GoeieGastStandaard Lid
18-7-2008 11:50
Nee ok. Want los van de Vf regels was de door 2 delen -'regel' mij niet bekend..
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
AlleznetStandaard Lid
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
18-7-2008 12:17
Dat delen door 2 heeft niet zozeer iets te maken met een standaard. Als een fabrikant iets opgeeft met Vf=2 dan zul je dus alsnog door 5 moeten delen om uit te komen op Vf=10 waar je vanuit gaat als er mensen onder kunnen komen... Overigens, hoe zit het met die regel als zo'n brug achter de DJ staat (waar dus eigenlijk niemand komt maar uiteraard wel KAN komen). Logischerwijs zou ik uitgaan van de Vf=10 omdat dat altijd wordt aangehouden, maar toch lijkt me die situatie weer anders.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
18-7-2008 13:33
Eigenlijk heb ik nou zin om te gaan schreeuwen van zoekmachine enz!. Movergauw moet gewoon gaan lezen en niet van dit soort onzinnige opmerkingen maken sneaky :V

Maar omdat ik net geheel onvrijwillig in onze plaatselijke haven heb moeten zwemmen om mijn hond te redden die zo stom was om er in te vallen, kan mijn dag toch al niet meer kapot en zal ik nog 1!!!!! keer dit uitleggen. Daarna ga ik toch verwijzen naar zoekmachines enz.

punt 1: Fabrikanten werken met veiligheidsfactoren, deze factor zal altijd groter zijn dan 1. shocked 8O Deze factor is voor ons alleen belangrijk om uit te kunnen rekenen wanneer het echt stuk gaat. Voor de rest zal het ons een zorg zijn of die fabrikant vf2, vf3, vf5, of vf 10 gebruikt. Natuurlijk zijn hier wel regels voor, maar die zijn in princiepe voor ons niet van toepassing. Want even van truss uitgaande, doet elke fabrikant noch steeds of zijn neus bloed, en niet weet hoe wij dat spul gebruiken. Ze vallen dus officieel onder het bouwbesluit of iets dergelijks en dan geldt zo even uit mijn hoofd een minimale vf van 3. Elke fabrikant zal dus in zijn tabellen de kleinste toelaatbare vf gebruiken want dat geeft mooiere cijfers wink ;) (takels en hijsmiddelen is idd vf. 5, truss zeker niet!)

Punt 2: Omdat wij met spullen dingen gaan doen die eigenlijk helemaal niet mogen, namelijk tijdelijk plaatsen en er ook nog eens mensen of dj's (is meteen antwoord op de vorige vraag) in de gevarenzone mogen(moeten) komen, moeten we dit veiliger maken. Dit kunnen we op 2 manieren doen. 1 net zo als op elke hijskraan, graafmachine enz. staat. Verboden in het draaibereik van de machine te komen (lees gevarenzone), dit netjes melden en de zone eventueel afsluiten met hekken, zodat niemand in de buurt of onder de door ons geplaatste tijdelijke constructies kan komen. Dit is natuurlijk in de evenementensector totaal niet te doen en ook totaal ongewenst. Dan houden we de tweede manier over. We moeten het veiliger maken! Dit doen wij dus door de vf te VERDUBBELEN!!!. Toevallig is dit dus bij hijsmiddelen van vf5 naar vf10. Bij truss is dit dus van vf3? naar vf 6. En bij andere dingen misschien wel van 1,6 naar 3,2. Het gaat er om dat wij dingen doen die eigenlijk niet mogen, maar wij willen dit wel, we nemen dus een grotere marche dan die de fabrikant op geeft. het dubbele! de vf die de fabrikant op geeft, is leuk om te weten maar verder eigenlijk niet interesant, zolang je hem maar verdubbelt, en ja Movergauw, dat is niks anders dan delen door 2! ashamed :$ Als we dus een hijsband hebben van 1 ton! waar je nog reductie op kan krijgen door de manier van aanslaan of gebruiken, maar dat staat wel op de labeltjes en anders zoeken jullie de verschillende aanslagmethoden met bijbehorende reducties zelf maar op wink ;). En we gaan er van uit dat we die hijsband zo gebruiken dat hij ook daadwerkelijk die ton mag hebben, dan hangen wij daar dus maar 500 kg aan op, maximaal natuurlijk. Nou weten we toevallig dat die hijsband moet voldoen aan een vf 5. dit houd dus in dat dat ding onheroepelijk stuk kapot of wat dan ook is als wij er perongeluk 5 ton in zouden hangen. 500kg doen wij maar maximaal, 5 ton, zie hier de geboorte van vf10! Nogmaals wij verdubbellen alleen maar en omdat hijsgereedschap nou eenmaal moet voldoen aan vf 5, en wij dit heel veel gebruiken, heeft iedereen ondertussen gelukkig al van een vf10 gehoord. Je hoort mij dus zeker niet klagen als iemand zijn truss wil gebruiken met een vf10! Dan moet hij dus zeker door een groter getal dan 2 delen en wordt het er alleen maar veiliger op. Maar het is niet nodig, delen door 2 is genoeg.

Punt 3, de uitzonderingen.
Weet je 100% zeker dat er niemand onder je spullen of in het valberijk daarvan kan komen (een statief dat 3 meter is uitgeschofen geeft al een hele mooie vloeroppervlakte aan valbereik) dan hoef je niks te delen.

Moeten er ook nog mensen aan hangen/inzitten of wat dan ook, dan vinden we het verdubbelen van die vf niet genoeg. in de praktijk vervierdubbelen we deze dan, voor de aangehaalde hijsband wordt dit dus 250 kg, terwijl hij nog steeds pas stuk zou moeten gaan bij 5 ton!

Het gebruik van hoekstukken bij truss. In tabellen van trussen wordt altijd uitgegaan van rechte lengtes. Wij gebruiken veelvuldig hoekstukken. En deze hoekstukken blijken hele zwakke schakels te zijn, mede door de manier van fabriceren. Als wij dus een hoekstuk, T-stuk, kruis of wat voor vorm dan ook opnemen in onze constructie, dan voldoet die constructie niet meer aan de cijfers voor rechte stukken uit de tabel. Om ook hier zeker te zijn, delen we de tabel door minimaal 4! Afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte hoeken en de tussenliggende afstanden. Vandaar Movergauw het minimaal delen door 2! Dit is dus per constructie verschillend.
Ook hier is een uitzondering op. De boxcorner. duur, zwaar, soms moeilijk verkrijgbaar, maar dan mogen we gewoon de tabellen van de fabrikant gebruiken en netjes door 2 delen.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
GoeieGastStandaard Lid
18-7-2008 13:59
Ok, Mooi verhaal, en mooi gehapt op m'n snauw haha, maar nu staat er tenminste een goed verhaal waar de OP wat mee kan. Kijk je hoeft mij de Vf regels en gebruiken écht niet uit te leggen. Het ging me erom dat je naar iemand roept dat ie minimaal door twee moet delen, terwijl ik er even vanuit ga dat die OP de Vf-gebruiken niet kent. Want hij gaat volgende keer dus waarschijnlijk door 2 delen, terwijl ie dat dan misschien wel door 4 moet doen. Houd er rekening mee dat je op een openbaar forum zit, waar niet iedereen dagelijks op hoog niveau werkt. Derhalve vind ik in een topic als dit louter de zin 'minimaal door twee delen' bijzonder onverantwoord, vandaar dat je even een grote mond kreeg. Mijn opmerking is niet onzinnig, hij nodigt jou alleen uit het gestelde te onderbouwen en uit te breiden. Theoretisch kunnen we eigenlijk oeverloos doorgaan, want in den beginne mag hijsen boven publiek al niet..
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
18-7-2008 14:19

GoeieGast schreef:

Ok, Mooi verhaal, en mooi gehapt op m'n snauw haha, maar nu staat er tenminste een goed verhaal waar de OP wat mee kan.
Dit stond echter al op het forum. En ik stel er meer prijs op dat vraagstellers zelf ZOEKEN dan dat beantwoorders keer op keer hetzelfde moeten gaan zeggen. De beantwoorders huldig ik, de luie vragenstellers zou ik het liefst willen gebruiken om het restant van de markerwaard te dempen (maar dat mag dan weer niet volgens sommigen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoeieGastStandaard Lid
18-7-2008 16:04
Zeker. Zonder meer. Maar dan moeten we zeggen: 'Gebruik trusstabellen niet zomaar want je moet in bepaalde gevallen een Vf toepassen, zoek daarvoor!' En dan dus niet 1 enkele stelling plaatsen 'minimaal door twee delen', dan moet het volledige verhaal geplaatst worden vind ik. En ik vind dat de zoekmachine van dit forum niet echt lekker werkt... Met zoektermen als Vf, Veiligheidsfactor, hijsen boven publiek, belastbaarheid, kom ik bijna nergens uit.. Maar dat terzijde.

Hier wat topics met informatie:

www.new-line.nl/forum/read/?t=17800

Terug naar forum Reageer (zonder quote)