Forum > Newbie Forum

Speakers + versterkers aansluiten

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Dj ShuffleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2006
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 23
1-7-2008 15:24
Hallo allemaal,

Ik wil een geluidsset gaan kopen(2ehands). Ik heb er natuurlijk veel hier over gelezen maar alsnog heb ik wat vragen.

Ik ben van plan om 2x DAP x-15b te kopen, met 2x K115 als top en daarbij de DAP P-2000 als versterker. Als ik dan wat meer geld heb koop ik een 2e versterker erbij. Hoe moet ik dit allemaal aansluiten? Ik dacht als volgt:
Aan allebei de kanten een sub + top combinatie, en dan aansluiten als volgt:

Van de versterker naar de subs met speakonkabel, dan via de subs doorlossen naar de tops met speakon.

Heeft de X-15b een passief filter? Ja toch? Betekent dat de de weerstand 8 ohm blijft?

Is de speaker/versterkerkeuze goed? Of pak ik dit helemaal verkeerd aan?

Gr,
Sebas
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
1-7-2008 16:51
Als je echt veel gelezen hebt, zul je zien dat je vraag ook al meerdere keren is behandeld op dit forum. Maar omdat ik in een redelijk goede bui ben, zal ik je het antwoord zo geven en je niet verder laten zoeken wink ;)

Dj Shuffle] schreef:

Hoe moet ik dit allemaal aansluiten? Ik dacht als volgt:
Aan allebei de kanten een sub + top combinatie, en dan aansluiten als volgt:

Van de versterker naar de subs met speakonkabel, dan via de subs doorlossen naar de tops met speakon.
Dat klopt helemaal.

Dj Shuffle] schreef:

Heeft de X-15b een passief filter? Ja toch? Betekent dat de de weerstand 8 ohm blijft?
De X-15b heeft inderdaad een filter waardoor je passief kunt filteren. Als je 1 subje en 1 topje per kant gebruikt, kom je inderdaad netjes op 8 ohm uit.

Dj Shuffle] schreef:

Is de speaker/versterkerkeuze goed? Of pak ik dit helemaal verkeerd aan?
Wat is goed op dat moment. Ik zou persoonlijk eerder een topkast uit de DAP X-serie pakken omdat dit wat netter aansluit qua looks en het klinkt beter. Daarbij zijn de X-12/X-12T en X-15 beter belastbaar en de gevoeligheid ligt wat hoger. Nadeel is dat ze duurder zijn.
Hetzelfde geld voor je versterker. Een Palladium P2000 is opzich prima, maar overweeg ook eens de DAP Vision reeks of American Audio V-reeks. Die zijn net wat beter opgebouwd en presteren, vooral op het laag, een stuk beter.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Dj ShuffleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2006
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 23
2-7-2008 09:13

Philip_Janssen schreef:

Maar omdat ik in een redelijk goede bui ben, zal ik je het antwoord zo geven en je niet verder laten zoeken wink ;)
Het zal wel door het lekkere weer komen wink ;) Maar ontzettend bedankt voor je hulp.

Ik heb een American Audio VLP-1500 aangeboden gekregen, is dit vergelijkbaar met de p-2000, of levert hij toch duidelijk minder vermogen?
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
2-7-2008 09:38
Die levert minder vermogen dan een P2000 en al helemaal een stuk minder als de zwaardere DAP Visions of AA V-versterkers. Maar als er echt een leuk prijsje aanzit, dan is het natuurlijk het overwegen waard. Kijk daarbij wel even naar de (tweedehands) prijzen van de andere versterkers die ik noemde.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Dj ShuffleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2006
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 23
2-7-2008 09:51
oke, ik ga ook even naar de andere versterkers kijken dan! Super bedankt wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)