Forum > Geluid

Vraagje over VCA faders / faderknoppen

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
KaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2008
Laatste: 2-12-2008
Berichten: 6
23-5-2008 22:17
Ik heb in het verleden geregeld mengpanelen gehad die na verloop van tijd krakende en lekkende faders kregen. Nu begreep ik, heb jaren niet gedraaid, dat er tegenwoordig zogenaamde VCA faders zijn welke bovenstaande een heel stuk kunnen uitstellen danwel geheel voorkomen. Ik weet dat de Ecler x.0 deze VCA faders hebben en alle topmodellen hebben ze ook wel aan boord. Maar ik vraag me af of er nog meer merken zijn die in hun middensegment voornamelijk deze faders gebruiken.

Verder heb ik een vraag over faderknoppen. Ik vind de standaard knoppen op faders wel ok, maar vind knoppen die je op studio panelen tegenkomt veel fijner. Dit zijn de langere platte types. Je vindt ze ook op de Dateq XTC. Zijn deze knoppen ergens los te krijgen en passen ze op bijvoorbeeld Ecler of Pioneer mengpanelen?
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-5-2008 23:40
Zonder hak, zaag, breek en las-werk krijg je die platte faderknoppe niet op een andere mixer. Het is mogelijk, maar dan moet je zelf knutselen.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
26-5-2008 09:17
Wat vind jij het middensegment (welke prijsklasse?). De Denon DNX 1500 heeft ook VCA faders en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (ik heb inmiddels 3 van die dingen en ze zijn elk weekend weg).

Maar de Synq SMX 2 heeft ook VCA faders en daar heb ik niks dan problemen mee gehad (lekken van geluid, alleen links of rechts signaal enzovoorts). Dat lag overigens niet aan de faders zelf, maar het is maar om aan te geven dat het hebben van VCA faders geen garantie is dat dit soort problemen niet meer kunnen voorkomen. De kans erop is wel een heel stuk minder.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2008
Laatste: 2-12-2008
Berichten: 6
26-5-2008 09:29
Midden segment is 350-500 Euro. In ieder geval de kleinere mixers van fabrikanten die goede kwaliteit afleveren. Geen Behringer of Reloop van 150,- bij wijze van spreken. Goed dat je aangeeft dat ook die Denon er last van had. Ik ga er denk ik niet aan ontkomen of toch maar voor een Pioneer of Ecler te gaan. Ik heb gewoon geen trek om een mengpaneel te kopen van de goedkopere merken en dan na een jaar een nieuwe te moeten aanschaffen omdat de faders rot zijn en ik het niet kan laten repareren.

Ik twijfel tussen de Ecler Nuo 2.0 en de Pioneer DJM-400, en eventueel de Numark DXM-09, alhoewel ik me afvraag hoe de geluidskwaliteit is van de Numark.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
26-5-2008 09:32

Kaap schreef:

Goed dat je aangeeft dat ook die Denon er last van had.
Lees dan nog maar een keer. De Denons hebben nog nooit problemen gehad, de Synq SMX 2 wel.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-5-2008
Laatste: 2-12-2008
Berichten: 6
26-5-2008 10:14
Foutje shut up :X

Terug naar forum Reageer (zonder quote)