Bose 1800
(22 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 12-2-2008 00:01 |
Tom schreef: nah, zeg dat niet te hard, er zit een bonk van een voeding alsmede twee zeer forse elco's in.Ik heb trouwens het merk Dap niet genoemd dat deed jij. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 12-2-2008 00:15 |
Ik denk dat de headroom een grote rol speelt. Een Yamaha p2200 heeft ook deze headroom. Wattages in die periode waren ook onduidelijk, Continuous Output 240w + 240w both channels driven, Dynamic Power 340w + 340w. Naast een nieuwere serie van yamaha P4500 (640w) hoor ik weinig tot geen verschil. (lijkt mij dus niet echt B merk afhankelijk.) Uiteindelijk zal een dummyload de waarheid vertellen. Martin. | |
kvm entertainment | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 12-2-2008 00:18 |
pdijkman schreef: Hai Job,Ik hoorde dat niet Bose speakers aangesloten op een Bose 1800 versterker een korter leven zouden hebben. Ik had mijn speakers op deze versterker aangesloten met de master op 20%. Ik was een beetje verbaasd van de dymanic van deze versterker ten opzichte van de Crown die ik normaal voor deze speakers gebruik. Daarom dacht ik dat deze fabel waar was. | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 12-2-2008 09:03 |
- Dynamiek en headroom worden hier in één teug genoemd (en dat terwijl ze helemaal NIETS met elkaar te maken hebben). - Een versterker heeft GEEN dynamiek, wel een dynamisch bereik (bepaald door z'n slew rate en z'n S/N). Muziek heeft dynamiek. - Een signaal met minder dynamiek wordt, door een gemiddelde luisteraar, als dynamischer ervaren. Doe de test voor jezelf. Pak je favoriete stukje muziek, haal het door een compressor en verminder de dynamiek met (bijvoorbeeld) 6dB. Zorg er nu voor dat beide stimuli hetzelfde gemiddelde vermogen hebben en ABX de boel tegen elkaar. Zo maar een paar dingetjes die ik even de lucht in wil slingeren (voedsel voor nadenken wellicht). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TNTStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-9-2005 Laatste: 23-11-2010 Berichten: 338 | 12-2-2008 10:18 |
Ik heb hier nog zo'n Bosebak staan, en dacht zal eens de railspanning meten. Deze is in onbelaste toestand 2X80 volt, dan is het nu aan de rekenwonders onder jullie om er achter te komen hoveel power er ongeveer uitkomt. Het gaat om een traditionele bliktrafo die onder last nog wel wat voltjes in zal kakken. | |
brabantse nachten zijn lang | |
CompanionStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-10-2004 Laatste: 11-3-2022 Berichten: 183 | 12-2-2008 10:24 |
En vergeet dan vooral het rendement van de luidspreker in kwestie niet. Het is algemeen bekend dat een 802 van BOSE heel veel versterker-vermogen nodig heeft om te presteren ten opzichte van andere luidsprekers. De nieuwe serie 802 Mk III heeft slechts een rendement van 91 dB en een "long term" vermogen van 240 Watt. Nu is er nog niet genoemd welke Dynacord speakers aangesloten worden, maar laten we uitgaan van een veelgebruikt model de D12 die nominaal 300 Watt is. Die heeft een rendement van 98 dB. Dat scheelt dus 7 dB en dat is weer minimaal 2 x je versterker vermogen ! Om het helder te maken als je je BOSE luidsprekers (met de controller, want anders klinkt het helemaal niet) op een BOSE versterker aansluit heb je daarvoor 2 x meer vermogen nodig dan de DYNACORD op een Dynacord S-900 bijvoorbeeld om zeg maar de zelfde geluidsdruk te verkrijgen. Oftewel, zet twee sets naast elkaar en meet waar nu het meeste geluid uit komt met bijwijze van spreken dezelfde versterker (BOSE) Tom gebruikt met veel plezier zijn BOSE speakers (kijk maar op z'n site) en is daar tevreden mee. Lekker compacte speaker en twee boven elkaar gestapeld komt er een acceptabel geluid uit voor de drive-in show. De naam BOSE heeft ook een bepaalde invloed qua naamsbekendheid en dat kan in je voordeel werken naar potentiele klanten. Artiestensets worden veelal met andere merken als bijvoorbeeld DYNACORD of Electro-Voice of andere top merken uitgevoerd. Puur vanwege het rendement wat zo'n speaker set oplevert. Daranaast zijn er nog talloze persoonlijke belevingen, waarmee uiteindelijk een keuze gemaakt wordt. | |
Op naar de volgende beurs... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 12-2-2008 14:04 |
TNT schreef: Ik heb hier nog zo'n Bosebak staan, en dacht zal eens de railspanning meten.Deze is in onbelaste toestand 2X80 volt, dan is het nu aan de rekenwonders onder jullie om er achter te komen hoveel power er ongeveer uitkomt. Het gaat om een traditionele bliktrafo die onder last nog wel wat voltjes in zal kakken. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
PdijkmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2008 Laatste: 12-2-2008 Berichten: 5 | 12-2-2008 20:27 |
Tjee wat reacties. Bedankt voor de informatie. Wij gebruiken de src 400 Hi toppen. Van het weekend alles aansluiten en een paar uur draainen.. nu durf ik het. Bedankt iedereen, Paul | |
PdijkmanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-2-2008 Laatste: 12-2-2008 Berichten: 5 | 12-2-2008 20:33 |
Een van de nadelen is het gewicht. 2 versterkers in een flightcase gebouwd en zijn niet te tillen. Op de vraag waarom Bose versterker. Onze trouwe Crow gaf waarschijnlijk gelijkspanning. Gevolg een letterlijk uitgefikte bas speaker. Deze Crown maar in de hoek gegooit. | |
ProsoundandlightStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-10-2005 Laatste: 9-3-2015 Berichten: 457 | 13-2-2008 03:48 |
Dré schreef: - Dynamiek en headroom worden hier in één teug genoemd (en dat terwijl ze helemaal NIETS met elkaar te maken hebben).- Een versterker heeft GEEN dynamiek, wel een dynamisch bereik (bepaald door z'n slew rate en z'n S/N). Muziek heeft dynamiek. - Een signaal met minder dynamiek wordt, door een gemiddelde luisteraar, als dynamischer ervaren. Doe de test voor jezelf. Pak je favoriete stukje muziek, haal het door een compressor en verminder de dynamiek met (bijvoorbeeld) 6dB. Zorg er nu voor dat beide stimuli hetzelfde gemiddelde vermogen hebben en ABX de boel tegen elkaar. Zo maar een paar dingetjes die ik even de lucht in wil slingeren (voedsel voor nadenken wellicht). - Normaalgezien ben ik ook van het principe "noem de dingen bij naam", maar ik denk dat in dit topic iedereen weet waarover het gaat wanneer er over de "dynamiek van een amp" wordt gesproken, ook al is dat verkeerd. Dat is zo iets dat in de volksmond beter begrepen wordt dan wanneer je tevoorschijn komt met een meer technisch/theoretische uitleg, en in sommige gevallen is dat dan ook beter... En dan heeft het uiteindelijk ook weinig zin om daar op in te gaan. - Puntje drie kan ik niet over oordelen, ik ben meer dan een gemiddeld luisteraar ;) | |
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets! |