zelfbouw glijbaan
(40 reacties. Pagina 4 van 5)Moderator(s): Dré
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 24-7-2003 14:14 |
Mad Scientist schreef: in een hoorn worden de allerlaagste tonen (onder 150 Hertz) via de hoorn versterkt, maar de hogere tonen worden direct afgestraalt, zodat de vervorming bij deze tonen (die juist wél hoorbaar zijn) miniem is. En als je dan nog niet tevreen bent over het geluid kan je ze altijd op 150 Hertz afkappen...Nadeel van de scoop is dat de het ingebouwde laag doorlaat filter niet 100% werkt. Er komen dus ook bepaalde hogere tonen in de hoorn die dus zwaar gaan resoneren en vervormen. Je moet wel weten dat ik zelf een hoorn fan ben... en toch zit ik het een beetje af te kraken. Zelf heb ik een rear laoded hoorn liggen die tot zo'n 40/45 Hz speelt (hifi). Super geluidje hoor, maar de praktijk is net iets anders dan de theorie, en ik vind dat er te veel onzin rond de glijbaan zweeft. Zo zie je vaak dat ergewoon drivers in de kast geschroeft worden, terwijl het bij een hoorn nog best nauw komt. Zo heb ik mijn hoorn om de gebruikte speaker ontworpen. Het is allemaal een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dsat je begrijpt wat ik bedoel. | |
Mad ScientistStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-6-2003 Laatste: 30-8-2003 Berichten: 14 | 24-7-2003 15:55 |
1) de hoorn is (als je'm zou uitrollen) 1m60 lang, dat is niet echt 'kort' dacht ik 2) die filter werkt inderdaad niet zoals het hoort, maar ik filter actief (dus geen pas. filter in de luidspreker) 3) Zo'n hoorn is eigenlijk ontworpen voor één specifieke woofer, maar die maken ze niet meer (JBL), dus heb ik gezocht naar een woofer die goed klonk. 4) ik beweer niet dat dit dé perfecte baskast is, maar ik heb ze vergeleken met andere baskasten, die stukken duurder zijn, en als je dan prijs/kwaliteit vergelijkt komt dit 'ontwerp' er zeer goed uit. | |
ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 18-11-2024 Berichten: 784 | 24-7-2003 16:15 |
Ik vind dat je beter naar Michiel moet luisteren. Michiel mijn complimenten de laatste tijd ben je erg goed bezig qua reacties en dan vooral de juistheid (de inhoud van je postings is gewoon 100% goed) Ikzelf heb de moed inmiddels opgegeven om steeds weer opnieuw de werking van een hoorn e.d. uit te leggen. Het lijkt ook wel of sommige mensen het niet willen begrijpen. Een hoorn van 1.6 meter is echt veel te kort om lage tonen goed weer te geven, bovendien gaat het ook om BULK dus grootte van de kast en een glijbaan is gewoon maar iets van 280 liter netto inhoud en dat is echt niet wereldschokkend. De glijbaan komt uit een tijd dat ze nog geen fatsoenlijke simulaties op de computer konden doen. JBL heeft gewoon gebruik gemaakt van trial and error. Er zijn vele speakers die het net zo goed (of slecht) doen in een glijbaan als de 'orginele' drivers. Die kast geeft geen sub. Wat je hoort is een krachtige 60-70Hz en die klinkt in onze oren vrij laag maar is dat eingelijk niet. MVG Contour | |
Mad ScientistStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-6-2003 Laatste: 30-8-2003 Berichten: 14 | 24-7-2003 17:52 |
Ik weet niet over welke glijbaan je het hebt, maar mijn glijbanen hebben een inhoud van 400L netto-per stuk. Meteen het grootste nadeel-niet echt mobiel. En die onderste freqiente kan je bijsturen door je PA-processor bij te stellen- in mijn geval toch. | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 24-7-2003 18:42 |
Je zou het wat kunnen EQ'en, maar dan ga je qua SPL natuurlijk helemaal de mist in. Voor lage frequenties werkt de hoorn gewoon niet meer en moet de driver zijn eigen conus gaan gebruiken, dat is een flink stuk minder efficient dan de hoorn (je bouwt die hoorn juist voor de efficientie). Resultaat: je hebt veel meer vermogen nodig om laag te komen waardoor je een minder hoge maximale spl kan halen omdat je amp het niet uithoudt, je voicecoils doorsmelten, of je driver door z'n x-max gaat, wat nog het meest waarschijnlijk is. | |
Mad ScientistStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-6-2003 Laatste: 30-8-2003 Berichten: 14 | 24-7-2003 19:00 |
Een EQ is NIET hetzelfde als een processor, wat een processor juist is zal je hier wel ergens op dit forum kunnen vinden en anders www.google.com. | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 24-7-2003 20:11 |
Daar ben ik mij zeer zeker van bewust, maar het idee erachter is hetzelfde: het corrigeren danwel creëren van oneffenheden in de frequentiecurve. Voor de uitwerking die dit heeft verwijs ik naar mijn vorige post. | |
ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 18-11-2024 Berichten: 784 | 25-7-2003 12:02 |
Normale 1x15" glijbaan is ongeveer 60x60x100cm en dat is dus 360 liter bruto. Trek daar nog een zooi hout af en kijk wat je overhoudt. MVG Contour | |
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 25-7-2003 13:58 |
Mad Scientist schreef: 1) de hoorn is (als je'm zou uitrollen) 1m60 lang, dat is niet echt 'kort' dacht ik2) die filter werkt inderdaad niet zoals het hoort, maar ik filter actief (dus geen pas. filter in de luidspreker) 3) Zo'n hoorn is eigenlijk ontworpen voor één specifieke woofer, maar die maken ze niet meer (JBL), dus heb ik gezocht naar een woofer die goed klonk. 4) ik beweer niet dat dit dé perfecte baskast is, maar ik heb ze vergeleken met andere baskasten, die stukken duurder zijn, en als je dan prijs/kwaliteit vergelijkt komt dit 'ontwerp' er zeer goed uit. 2) Indien jij actief filtert hoop ik dat je de kast niet te ver door laat lopen. Hier kan ook niet echt veel fout gaan... 3) Das maar goed ook dat je dat doet. Vooral als je op het gehoor af bent gegaan is het wel OK. Maar wat je dan niet waarneemt zijn dingen als de slag van de speaker. 4) Ik denk dat jij anders naar bas kasten luistert dan ik. Wat vaak gebeurt is dat mensen een "vol" of "vet" geluid willen. Is ook niet erg, is gewoon menselijk geloof ik. Maar ga jij naar een klankmatig betere kast luisteren (beter = sneller, gedetaileerder, goede slam en attack, geen resonanties) dan zal dat op het eerste gezicht tegen vallen. Het laag zal wat dunnetjes klinken. Je bent immers dat "vette" geluid van een bonkende PA gewend. Echter zodra je aan de betere en subtielere kast gewend bent, zal het "vette" geluid al snel overdreven en rommelig klinken in je "nieuwe" oren. Je moet niet denken dat ik de glijbaan een slechte kast vind. Ik ben zelf ook een hoorn freak. Ik heb die glijbaan ooit willen bouwen, tot ik hem door de simulatie gooide met de driver die ik wou gebruiken. De simulatie was niet echt positief. Dus ben ik aan de slag gegaan om het te verbeteren... en zo kwam mijn huidige rear loaded hoorn op de wereld. Ook 400 liter. Nogmaals. Het enige wat ik tegen de glijbaan heb is niet tegen de glijbaan zelf, maar tegen het grote glijbaan-geloof. Er hangen echt allerlei fabeltjes rond deze kast. Je moet gewoon inzien dat het helemaal geen bass monster is maar gewoon een bonkdoos. Nix persoonlijks, ik probeer alleen jou te bekeren van het grote glijbaan-geloof. Michiel mijn complimenten de laatste tijd ben je erg goed bezig qua reacties en dan vooral de juistheid (de inhoud van je postings is gewoon 100% goed) Ikzelf heb de moed inmiddels opgegeven om steeds weer opnieuw de werking van een hoorn e.d. uit te leggen. Het lijkt ook wel of sommige mensen het niet willen begrijpen. Bedankt. Volgens mij ben jij nog degene geweest die de werking van de hoorn er bij mij in heeft gepraat. Dus ik neem je werk nu maar over. Edit Mod: typo's verwijderd | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 25-7-2003 14:28 |
Als jarenlang glijbaan gebruiker voor drive-in doeleinden kan ik hier nog het volgende aan toevoegen: De glijbaan levert inderdaad weinig sublaag, maar kent wel een hogere druk in het frequentiegebied daarboven. En een behoorlijke "punch". Een ander voordeel is dat de glijbaan -als het moet- ook daarboven nog wel even doorgaat. Nou vind ik dat voordeel niet meer zo spelen, het is meer iets voor vroeger. Kwa klank is het voor drive-in toepassingen een goede kast. Voor live-sound kan je er beter vanaf blijven, maar ik ken ook niemand die ze daar (nog) voor gebruikt. Al met al is de glijbaan voor een drive-in show een goede keus, vooral omdat ze tweedehands ruim verkrijgbaar zijn tegen lage prijzen en ook met wat minder vermogen nog lekker meeblazen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! |