Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 81 van 219)
Moderator(s): Dré
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
28-1-2008 11:16

JeroenVDV schreef:

Dus je houdt niks bij en moet dan een vast bedrag van (ongeveer) 2000 euro betalen per jaar?
Dat is in zijn geval 2000 euro.

De bijtelling is 22% van de waarde van de auto.
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 17-11-2024
Berichten: 172
28-1-2008 11:43
Dan heb je vast wel een dure bus shocked 8O
Voor mijn renault master uit 2001 betaal ik op jaarbasis zo'n 500 euro...
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 11:44
Ik meen te hebben gelezen dat deze bijtelling verhoogd is naar 25% (correct me if...)
Maar eh.. op die manier van Rutger wordt het misschien toch nog aantrekkelijk de auto op de zaak te rijden wink ;)
Twitter mee met @andycobbennl
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
28-1-2008 12:30
Als je 2000 euro bijtelling hebt, wil dat toch niet zeggen dat je 2000 euro moet betalen aan de belasting?
Dan wordt die 2000 euro opgeteld bij je belastbaar inkomen en daar betaal je weer een percentage belasting over.
Tenminste dit is voor zover ik het begrepen heb. Of sla ik de plank nu helemaal mis?
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 17-11-2024
Berichten: 172
28-1-2008 13:07
Aan het einde van het jaar moet je bij je omzetbelasting prive gebruik aangeven.
Daaronder valt o.a. de auto.

Makkelijk uit te rekenen: je betaald 12% van 22% van de cataloguswaarde van de auto.
Dus bv een auto met een cataloguswaarde van 20.000 wordt:
22% van 20.000= 4400 , daar weer 12% van wordt € 528 euro.

Dit ben je gewoon verschuldigd aan de belastingdienst....

25% regeling gaat volgens mij pas volgend jaar in, toch?
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 13474
28-1-2008 14:22

tom1984 schreef:

Makkelijk uit te rekenen: je betaald 12% van 22% van de cataloguswaarde van de auto.
Waar komt die 12% vandaan?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 14:39
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 28-1-2008 14:47
Als u een auto voor zowel belaste als vrijgestelde prestaties gebruikt, kunt u de voorbelasting direct splitsen
in een belast en een vrijgesteld deel. Gebruikt u de auto ook privé? Dan moet u de voorbelasting corrigeren
die u in het hele jaar hebt afgetrokken.
Dat is 12% van de in de inkomstenbelasting als privégebruik aangegeven waarde,
die 22% van de cataloguswaarde bedraagt. M
et ingang van 2008 bedraagt de bijtelling 25%. Alleen voor heel schone en zuinige auto's geldt
een verlaagd percentage van 14%.
Bron: lange link
Ik snap het niet helemaal maar dat terzijde happy :)
Twitter mee met @andycobbennl
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 14:46
Er worden hier twee dingen door elkaar gehaald:

1. Als je de auto van de zaak voor 500 km of meer per jaar ook privé gebruikt tel je 25% van de catalogusprijs op bij je inkomen. Daar betaal je dan dus inkomstenbelasting over (maximaal 52%). Dus heb je een auto van € 20.000 op de zaak dan tel je € 5.000 bij je winst uit onderneming (als je werknemer bent telt je baas dat al bij je loon). Valt je inkomen in het hoogste tarief dan kost dat dus 52% van € 5.000 is € 2.600.

2. Ook de omzetbelasting (BTW) moet gecorrigeerd worden, want BTW terugvragen over benzine etc. die je voor privéritten hebt verstookt kan natuurlijk niet. Door het jaar heen vraag je alle BTW op aanschaf van de auto, brandstof, reparaties etc. terug. Aan het einde tel je de BTW die betrekking heeft op de privékilometers weer bij. Die bedraagt 12% van 25% van de catalogusprijs. Bij een auto van € 20.000 moet je dus € 600 BTW aan de belastingdienst terugbetalen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-1-2008 15:36
Victor, bedankt voor de uitleg (en ook voor het verkorten van de link, helemaal vergeten ashamed :$ )
Maar zoals Rutgerlan aangaf met die 90% regeling gaat dus niet?
Dat houd in, wanneer je een bestelauto privé koopt en minimaal voor 10% voor de zaak gebruikt, betaal je de wegenbelasting voor een ondernemer (wat bijv. bij een diesel aanzienlijk scheelt). Voordeel is dat je geen bijtelling betaald en toch 90% privé kunt rijden! Tevens kun je dan iedere KM die je zakelijk rijd doorberekenen aan de zaak met EUR 0,19. Tevens mag je met het percentage dat je zakelijk rijd het onderhoud en reparaties e.d. verrekenen.
Twitter mee met @andycobbennl
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 16:31
Wat hij denk ik bedoelt is (en nu wordt het ingewikkeld) dat een auto voor de INKOMSTENbelasting privévermogen kan zijn en voor de OMZETbelasting ondernemingsvermogen.

Gevolg voor de inkomstenbelasting is dan dat je alle kosten zelf moet betalen (want het is een privé-auto) en dat je je zakelijke kilometers belastingvrij uit de zaak mag halen tegen 19 cent per km. In principe heb je geen bijtelling (want privé-auto), hoewel daar uitzonderingen op zijn (ja echt, ook voor een privé-auto kan onder bepaalde omstandigheden een bijtelling gelden, wie daar meer over wil weten moet me maar mailen).

Gevolg voor de omzetbelasting (BTW) is dat je recht hebt op teruggaaf van alle BTW op je autokosten (want het is voor de BTW een zakelijke auto), ook die bij aankoop (en da's best een smak geld), maar dat je aan het eind van het jaar 12% van 25% van de catalogusprijs moet corrigeren voor privégebruik.

Gevolg voor de motorrijtuigenbelasting moet ik schuldig blijven.

Of het voordelig is de auto voor de inkomstenbelasting privé te hebben en voor de BTW zakelijk hangt ervan af. Nieuwe auto's hebben een hoge afschrijving. Als je die niet kan aftrekken van je winst (en dat kan niet als het voor de IB een privé-auto is) is dat wel een behoorlijk gemis. En van die 19 cent per km wordt je ook niet bepaald rijk met de huidige brandstofprijzen. Kwestie van uitrekenen dus, en zeker niet aannemen dat het één altijd beter is dan het ander.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)