Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 11 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-9-2007 14:46
Klopt, klopt, klopt.

Dat de Corobar geschikt is voor PA betekent dat z'n verzadigingsgedrag dusdanig mild is dat hij ZELFS voor die toepassing gebruikt kan worden (dus niet alleen maar...).

Als je naar je huidige spoel gaat kijken dan zul je zien dat deze een serieweerstand van (ongeveer) 0.6 Ohm heeft. Dat is dus 10% van de gelijkstroomweerstand van je speaker (en toont ook gelijk hoe totaal onzinnig de discussies over dempingsfactoren van versterkers (waarbij minstens een factor 10-100 lagere waardes aan de orde zijn) zijn). De Corobar zal daar zo'n 40% onder zitten.

Overigens, zoals ik telefonisch en in het forum reeds meerdere keren heb gezegd, kun je deze serieweerstand ook prima meenemen in het ontwerp (graag zelfs aangezien je zult zien dat je f3 naar beneden gaat bij het toevoegen van een serieweerstand). Vanuit dat oogpunt kun je dus beter de kast opnieuw ontwerpen, rekening houdend met de serieweerstand (EN kabelweerstand) van de huidige situatie (heb je nu naar eigen zeggen namelijk niet gedaan en dat is echt vreemd en zonde). En als je DAT doet dan kun je prima die huidige spoel houden (bespaart centen). Alleen heb je dan wel een kans dat je de huidige kast weg kunt donderen (want ik verwacht dat de kast iets groter zal moeten worden met een iets lagere poortafstemming).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-9-2007 15:22
Hallo Dré,

Weer bedankt voor je respons.

Ik ga het project zeker even herzien en checken.
Overigens ben ik nu zéér tevreden over het geluid.

Maar om nu alle onderdelen nu overhaast te gaan vervangen door betere lijkt me een beetje voorbarig.
Mede omdat ik ook nog een hoorntje wil maken voor de ribbon, en misschien toch weer het filter moet aanpassen.

Daarom volstaat het even om alléén de kapotte MKT te vervangen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
13-9-2007 23:07
Hallo,

Inmiddels voorzien van MKT's van Monacor.

De gisteren gehaalde condensatoren (Visaton Elco 1.5 uF) bleken, na een telefoongesprek met Dré, totaal de verkeerde te zijn.
De heer van Electra (electronica winkel in Breda) gaf mij eerder genoemde elco's mee.
Ik had notabene de oude MKT bij. Bij de opmerking van mij of de condensators wel hetzelfde waren, zei de man dat deze zelfs beter waren. Kon ik zo gebruiken zei hij.

Was mijn eerste bezoek aan die winkel en gelijk de laatste.

Vandaag half Internet afgezocht of er MKT's en MKP's in de buurt bij mij te krijgen waren.
Uiteindelijk een electronica winkel gevonden in Breda die ze had (Radiobeurs van Rhee).
Kwam ik vroeger ook regelmatig, dacht dat die zaak allang niet meer bestond.
Zelfs de zelfde vrouw stond er nog in, dochter van de voormalige eigenaaresse (die tot zeer hoge leeftijd in de winkel heeft gestaan).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-9-2007 15:22
Hallo,

Ik zag dat in één van mijn eerdere post een paar foutjes waren geslopen.
Hier onder de juiste links naar de metingen van de SA tops i.c.m. de w-bins.

Meting 1
Meting 2
Meting 3
Meting 4

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
16-9-2007 01:56
Hallo,

Inmiddels weer met volle moed het WaveGuide project opgepakt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
21-12-2007 16:08
Hallo,

Sinds twee dagen heb ik hier nu 2 x PPA 1200 en 1 x PPE 2400 staan, die ik heb kunnen ruilen tegen mijn Peavey/Behringer/Crest rackje.

Wel er achter gekomen dat er iets met één PPA en de PPE aan de hand is, maar dat word netjes opgelost door de verkoper/ruiler.
Ze gaan binnenkort ter reparatie naar Joost (JVS), op kosten van de verkoper/ruiler.

Kijkvoer:

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Detailfoto defect op de PPE 2400 (clipledje blijft branden zowel op één van de filters als op één kanaal van de output).

"Read-outs":
(opvraagbaar door een paar knoppen op de PPA 1200 in te drukken).

PPA 1200 (de hele):
Softwareversie: 18.0
ID code: 488
Signal Present Time: 8453
Power Amplifier On Time: 8194


PPA 1200 (de defecte):
Softwareversie: 18.0
ID code: 754
Signal Present Time: 2585
Power Amplifier On Time: 1501


Leesvoer:

TechDoc en manual PPA 1200.
TechDoc PPE 2400.
TechDoc en manual PPE 2410 (het type wat ik nog zoek).

(De manual voor de PPE 2410 kan ook voor de PPE 2400 gebruikt worden, op de (oudere) PPE 2400 zitten wat minder opties en de electronica aan de binnenkant is totaal anders, buitenkant is nagenoeg gelijk).

Wat Tcmc van de zomer had gezegd, dat het wel eens wat uit zou kunnen gaan maken als ik een andere (lees: betere) versterker zou proberen, klopt helemaal.

Echt.... zonder HighEnd-gelul.... ik heb echt met open mond zitten luisteren.
Ik dacht dat mijn setje al heel erg netjes klonk met de Crest CPXen, maar dit klinkt echt vele malen beter.
De klank is echt fantastisch, dit is echt het geluid wat ik zocht.
Ben er nu zéér content mee happy :).

Zelfs mijn vrouw is nu blij, die vond altijd dat er in de lage tonen een soort "hum/brom" zat (wat ik zelf dus nooit wou toegeven... shut up :X).
Nu hoort ze dat niet meer en vind het geluid nu echt heel erg mooi.

Ik heb de speakers nog niet aangesloten met DDC (Dynamic Damping Controll), want dan moet ik nog wat gaan aanpassen aan de bedrading van de speakers als ik het helemaal goed wil doen.
Hoe dichter bij de driver de twee controle-aders zitten hoe beter, beste is aan de driver-terminals.
Betekent wel dat je voor een twee-weg aktief aangestuurd systeem 8-aders (per kast) moet gaan gebruiken, namelijk elke driver zijn normale twee aansluitingen, met daar overheen nog eens de twee controle-aders per driver op de speakerterminals.
Toch benieuwt of dat hoorbaar is.

De Stage Accompany PPA 1200 is de versterker die gaat blijven.
Straks als de tweede versterker in orde is ga ik alles aktief aansluiten (één versterker per kant, gebruikmakend van de electronische crossover die al in de versterkers zit).

Een van de voordelen van de PPA 1200, voor huiskamer gebruik, is dat hij muisstil is. Alléén bij de "boot" draait de fan even volle snelheid, na het opstarten mindert de snelheid van de fan tot het nivo dat hij onhoorbaar is.
Dat was met de CPXen wel wat anders, vooral als alle twee de CPXen aanstonden, waren ze behoorlijk aanwezig in de huiskamer.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
22-12-2007 04:27
Erg leuk om dat SA spul weer ens te zien.. wink ;)
Maar wat weegt nu zo'n stapeltje?

Dave
..Je Ducktape brood voeren...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-12-2007 10:32
Hallo Pascal,

Een PPA 1200 weegt 34 kilo.
Een PPE 2400 schat ik zo'n kilo of 8.

Bij elkaar dus zo'n 75 kilo (2 x PPA en 1 x PPE).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-1-2008 16:15
Hallo,

Inmiddels een nette SA X60a (niet te verwarren met de F60) crossover weten te bemachtigen voor weinig (25,- euro inclusief verzendkosten happy :)).

Ook dit apparaat is weer helemaal brom en ruisvrij.
Die ook weer het voordeel heeft dat er apparte filterkaartjes in zitten, die ook weer makkelijk zijn te "tweaken".

Door een interne schakelaar is de X60a mono (maximaal 6-weg) en stereo (maximaal 3-weg) te gebruiken. De ingangen en uitgangen zijn alle afzonderlijk gebalanceerd/ongebalanceerd te gebruiken (ook weer geschakeld door interne schakelaars).

Door het weglaten van de filterkaartjes en de connectors daarvan te "bruggen" kun je de X60a ook als zone-regelaar gebruiken (3 x stereo of 6 x mono).

Je kan dus voor erg weinig geld zo een hoogwaardige crossover/zone-regelaar in je bezit krijgen, worden namelijk vrij regelmatig op MP aangeboden. Let wel even tijdens de aankoop op of het echt een X60a is en géén F60.
Lijkt me een goed (en kwalitatief beter) alternatief dan een Behringer crossover.

Mochten de filterkaartjes bij de aanschaf niet de juiste kantelfrequenties hebben, kun je die vrij simpel zelf aanpassen. Meer info is in de onderstaand PDFjes te vinden.

* Productinformatie.
* Elektronisch schema moederbord en de komponenten lijst.
* Elektronisch schema filter en de komponenten lijst.
* Tabel Low Pass komponenten.
* Tabel High Pass komponenten.

Note: bij het eventuele tweaken van de filterkaartjes wel in de gaten houden dat bij de keuze van de weerstanden een tolerantie wordt aangehouden van 1%.

Hier nog wat foto's van de inmiddels gebruikelijke foto-shoot.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-1-2008 17:39
Voor weinig... , zeg maar gerust een habbekrats als ik de inhoud van dat kistje bekijk!

MVG Contour

Terug naar forum Reageer (zonder quote)