Forum > Off-Zone

Onderteken petitie 'laat ons stappen'

(114 reacties. Pagina 7 van 12)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
23-1-2008 23:51
Restaurant prima... Maar een sigaretje in een bruin café is toch haast niet weg te denken...? En anders kan je nog altijd een plaatsje opschuiven als daardoor je hele avond verpest word.. wink ;)
YoghurtStandaard Lid
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
23-1-2008 23:53

Mr. Edie schreef:

Belachenlijk idee, net als het anti-roken gezeur..

Lekker straks om 6 uur, buiten nog volop licht en vlak nadat je hem avondeten naar binnen gesmokkeld hebt uit te gaan om vervolgens netjes om 12 uur (ofzo...) thuis te zijn, ah misschien een voordeel; er zullen nog meer illegale party's georganiseerd worden..
Klinkt een tikje onoverdacht? En uiteraard is het wat overdreven.
Verder steun ik wat Jeroen zegt over het rookverbod. Liever gister dan vandaag.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
24-1-2008 00:16
Super idee. Ik heb nu al vanaf 1993 naast mijn verhuur van licht en geluid, ook een klein cafétje. Oké ik zit in een klein dorp. En ja, tot vorig jaar hadden wij geen sluitingstijden. Nu Eigenlijk ook niet, want we moeten offiecieël om half 6 dicht, maar er wordt niet op gecontroleerd.

Als ik tegenwoordig op zaterdag voor half twaalf een klant heb, mag ik blij zijn. Veelal is er voor 1 uur nog niemand. Daar staat tegenover dat als ik het wil, ik het tussen drie en vijf wel wat drukker kan hebben. Echter. In de loop van de tijd is voor mij vast komen te staan dat de omzet, net zo als vroeger, na 2 uur in kakt. Na 3 uur krijg je over het algemeen nog mensen binnen die het ergens anders niet meer leuk vinden en eigenlijk al genoeg gezopen hebben. Met het gevolg dat je een hoop ellende/ agresieviteit/vernielingen en niet te vergeten lawaaioverlast in de richting van de buren krijgt. Tegen een in verhouding zeer lage omzet. Dit heeft mij en mijn twee collegae hier in het dorp doen besluiten om in princiepe om 3 uur dicht te gaan, tenzij het heel druk en gezellig is.

Ik ben net zoal Sylvia een nacht mens. Maar zo als het tegenwoordig in de horeca gaat hoeft het van mij niet meer. Jeugd komt dronken binnen uit keten of whatever, verteerd bijna niks, kotst als je mazzel heb de boel onder en ga nog maar even door. Dit zijn zeker niet de 14 en 15 jarigen. die zie ik hier zelden tot nooit. Maar als je ze al binnen hebt, moet je eens kijken hoe ze zich gedragen als je ze geen alcohol schenkt. En het is maar even voordat ze het wel hebben want een ander haalt het wel voor hun. Soms zelfs hun eigen vader! Tsja, en dan ben ik een ****zak als ik er iets van zeg. Met het gevolg dat ik zeker weet dat op zijn minst al mijn bloembakken onders te boven liggen. of nog erger, alle auto's in de straat onder de shoarma saus gesmeerd worden of bij de buren tegen de ramen.

Want: iedreen denkt dan dat het klanten van mij zijn en ik wordt er op aangekeken. Nog erger, ik ben er zelfs verantwoordelijk voor.

Nee hoor, doe mij dan maar de Luxumburgse methode. Cafés om 1 uur dicht. Disco's om 3 uur.
Om 5 over 1 politie controle, om 10 over 1 nog klanten aanwezig. Boete, en niet zo'n kleintje ook.

Nou is 1 uur misschien wel een beetje vroeg, maar 2 uur of half 3 zou voor mij welkom zijn. Wel zo als boven beschreven met een forse boete voor de uitbater er boven op zodat je niet in de verleiding komt om nog even door te gaan. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Je ziet de mensen op zondagmiddag ook nog weer eens in plaats van dat ze in bed liggen, de buren hebben ten minste nog een stukje nachtrust, en je komt zelf ook nog een beetje op tijd op bed.

Het zalf even duren, maar als dan ook de illegale keten meteen worden aangepakt, denk ik dat na van loop van tijd, mensen vanzelf weer eerder gaan stappen. ze kunnen dan nl na 3 uur? nergens meer heen.

Het is nu natuurlijk heel vervelend als je een verplichte sluitingstijd hebt, en een paar kilometer verder op niet. Dat kost klanten. Maar nogmaals, doe mij maar een vaste sluitingstijd. Stappen van 1 tot 5 (want dan gaat toch hoe je het ook went je biologisch klok tegenwerken) is minstens net zo leuk als stappen van 10 tot 2, mits we maar met een aantal mensen zijn, want dat blijft toch de essentie. Samen moeten we het leuk maken!

Waarom is iedereen eigenlijk wel tevreden met feesttenten die over het algemeen tussen 1 en half 2 dicht gaan?

Juist, men gaat er vroeger heen. Als we dat nou ook in de horeca zouden doen denk ik dat iedereen er op de duur al dan niet financieël beter van wordt.

En laten we eerlijk zijn. Het is al vaak genoeg geschreven hier. Als 14 jarige hoor je gewoon niet na twaalfen nog buiten te zijn. Als 15 jarige, zou een enkele keer kunnen. maar dat ligt voornaamlijk bij de ouders. 16 en ouder, oké. Maar dan nog kunnen we het beter niet spreiden, want de mens is een kuddedier, laten we daar eens gebruik van gaan maken.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
24-1-2008 00:38

klunz schreef:

Veelal is er voor 1 uur nog niemand. Daar staat tegenover dat als ik het wil, ik het tussen drie en vijf wel wat drukker kan hebben. Echter. In de loop van de tijd is voor mij vast komen te staan dat de omzet, net zo als vroeger, na 2 uur in kakt. Na 3 uur krijg je over het algemeen nog mensen binnen die het ergens anders niet meer leuk vinden en eigenlijk al genoeg gezopen hebben. Met het gevolg dat je een hoop ellende/ agresieviteit/vernielingen en niet te vergeten lawaaioverlast in de richting van de buren krijgt.
In Utrecht kon je in "mijn" tijd na vieren in twee kroegen terecht. Daar ging je niet heen, daar belandde je; compleet lazarus tussen andere zatlappen. En er was vaak mot, al was het maar omdat gezelschappen die verder gefragmenteerd uitgingen in ene allemaal bij elkaar in 1 te kleine kroeg zaten.

Maar snap jij waardoor dat nou echt komt, dat iedereen tegenwoordig zo laat de deur uit gaat?

klunz schreef:

Nee hoor, doe mij dan maar de Luxumburgse methode. Cafés om 1 uur dicht. Disco's om 3 uur.
Om 5 over 1 politie controle, om 10 over 1 nog klanten aanwezig. Boete, en niet zo'n kleintje ook.
Tja, repressie. Ik vind het geen prettig middel, maar waarschijnlijk voor de taferelen die je hierboven beschrijft wel bijna noodzaak. En ja, ik ken die situaties ook. Als dj moest ik eens onder politiebegeleiding een taxi inspringen omdat de bezopen meute nog buiten agressief stond te wezen om 5:30. Een ex-kraakpand dat de smeris in moest schakelen...

klunz schreef:

Maar dan nog kunnen we het beter niet spreiden, want de mens is een kuddedier, laten we daar eens gebruik van gaan maken.
klunz
Geheel mee eens.

Als ouders en hun kinderen deze bewegingsvrijheid niet meer trekken, zal er toch wat moeten gebeuren.
Dj_eerStandaard Lid
Sinds: 20-4-2003
Laatste: 13-7-2012
24-1-2008 10:36

Mr. Edie schreef:

Geen goede opleiding kunnen doen/werk krijgen omdat je in je jeugd een biertje teveel gedronken hebt? Je bent wel een erg labiel persoon als dat je leven zo erg beinvloed wink ;)
Door af en toe een biertje zal dat niet gebeuren. Maar door overschalig drankgebruik wel.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
24-1-2008 10:54

Sylvia schreef:

Maar snap jij waardoor dat nou echt komt, dat iedereen tegenwoordig zo laat de deur uit gaat?
Gewenning. HET KAN! En vroeger kon het niet (en deed je het dus ook niet). En om valse concurrentie te voorkomen zul je voor elke kroeg dezelfde regels moeten hanteren (en die landelijke regels kunnen dus alleen door de regering geregeld worden; laat het over aan de gemeentes en je bent overgeleverd aan de grillen van de plaatselijke "idioot du jour".).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
24-1-2008 10:58
Diverse redenen voor het steeds maar later worden:
de consumptieprijzen hebben het in gang gezet.

Het is een logische volgorde:
Je komt zaterdag uit je bijbaantje/werk om 17.00 uur.
Je gaat even shillen (zoals dat heet), dan ga je eten, dan moet je douchen en opknappen.
Dan is het voor de meesten al een uur of 19.00-20.00.
Vroeger ging men dan voor de deur wachten bij de disco voordat ze 20.00 uur open ging.

Doordat de drank wat duurder is geworden bij de invoering van de euro 1,5x en in 20 jaar tijd 3x zo duur.
Gaat men liever eerst aangeschoten raken of indrinken thuis of bij vrienden.
Dat kost 0,50 per drankje wat je in de kroeg 2 tot 2,50 kost.
Voordat men zich dan een beetje gezellig voelt, en de snelheid van het drinken er een beetje uit is, is het al zo 23-2400 uur.

Ik denk als je een kroeg begint, je hebt goede act's en je gaat open om half negen, en je sluit je deuren om 0200uur en je kan dan nog een uurtje doorgaan met een dichte deur (alleen naar buiten, niemand er meer in)
En je maakt je drankjes dan van af 1,20 euro waarbij je dan nog altijd 3x over de kop gaat.....
Dan moet je een jaar bouwen, maar uiteindelijk voorspel ik je dat het gerust weer terug komt dat men wat vroeger gaat stappen.
De voorwaarde is dat je dat dan wel met een flinke groep kroegen in de omgeving het zelfde doet.
Gisteren hoorde ik van mijn zus, dat haar dochter (19 jaar, student) dat ze woensddagmorgen om 06.30 thuis kwam van stappen. Doordeweeks! shocked 8O De reden: anders is er nergens wat te doen.
Dus het werkt aan twee kanten, zolang de horeca steeds maar later opengaat, en duurder word, verschuift alles.

En voor je het weet gaan we voortaan morgen stappen......

Ben benieuwd wie dat morgen snapt.....
(manjana)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
24-1-2008 12:02

Tom schreef:

Gisteren hoorde ik van mijn zus, dat haar dochter (19 jaar, student) dat ze woensddagmorgen om 06.30 thuis kwam van stappen. Doordeweeks!
Doordeweeks stappen is niks nieuws in het studentenleven hoor. Sowieso is de donderdagavond traditiegetrouw DE studentenstapavond bij uitstek. Verder ga ik op maandagavond ook geregeld nog wel eens een biertje doen in de kroeg (oké, dat is wat anders dan die-hard stappen, maar you get my point wink ;) ) Zondagavond zit ik sowieso in de kroeg, maar dat zal ook wel komen omdat het te maken heeft met hockey razz :p (studentenclub, enfin...).
En voor je het weet gaan we voortaan morgen stappen......

Ben benieuwd wie dat morgen snapt.....
(manjana)
Ik ben dan wel blond, maar deze heb ik dan toch wel door laugh :D
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
24-1-2008 12:05
Waarom gaan steeds meer (te jonge!!) jongeren indrinken thuis?

Ik denk gewoon omdat het kan! Toen ik 14 was moest ik het niet wagen om me thuis helemaal te gaan bezatten, dan wist ik zeker dat ik de komende maand niet meer van m'n kamer afkwam. Dus als ik al wat dronk, dan was het onder toezicht van m'n ouders op een verjaardag ofzo. Noem het braaf en burgerlijk, maar beter dit dat jezelf helemaal klemzuipen op je 14e en het vervolgens nog stoer vinden ook!

Heeft denk ik ook te maken met de mentaliteit van het stappen. Veel jongeren gaan tegenwoordig stappen, puur om het dronken worden. Dit slaat mijns inziens compleet nergens op. Ik ga wel eens de kroeg of discotheek in om een leuke avond te hebben. Een beetje alcohol helpt daaraan mee om wat losser te komen, maar is absoluut geen voorwaarde!
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
24-1-2008 13:02

Tom schreef:

Doordat de drank wat duurder is geworden bij de invoering van de euro 1,5x en in 20 jaar tijd 3x zo duur.
Gaat men liever eerst aangeschoten raken of indrinken thuis of bij vrienden.
Dat kost 0,50 per drankje wat je in de kroeg 2 tot 2,50 kost.
Kijk Tom, dat thuisdrinken goedkoper is, is altijd al zo geweest en zal ook zo blijven!

Dat de drankjes in het café duur zijn, vind ik betrekkelijk. Ik durf te stellen dat de meeste café's geen gebruik hebben gemaakt van de invoering van de euro.

Waarom is de drank dan zoveel duurder geworden. Een paar redenen.
B.t.w. is van 17,5% naar 19% gegaan.
Accijnzen zijn ondertijd meerdere malen verhoogd
De brouwerij geeft je strafkorting als je als klein café niet een minimale hoeveelheid in 1 keer af kunt nemen. zo uit mijn hoofd € 15,00 bij de bestelling op, anders wordt er niet geleverd.
de grondstofprijzen zijn met het groter worden van de eu, enorm gestegen (minder subsidie's?)
Dit zijn al een paar redenen waarom de inkoop prijs omhoog is gegaan, indirekt de verkoop prijs dus ook.

Verder lopen we tegen niet geringe kosten aan voor het aanvragen van allerlei al dan niet ***ige vergunningen en lidmaatschappen bij diverse instanties.

Voor een klein café zo als ik heb, onder andere, een dikke € 200,00 per jaar voor lidmaatschap KHN, een dikke 300, voor de sena, de rest weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar is allemaal omhoog gegaan. Dat zal ergens weg moeten komen.

Naar volendam en enschedede zijn er heel veel strengere eisen gekomen (terecht) dit heeft sommige bedrijven behoorlijk forse investeringen gekost. Hier kun je nog over zeggen eigen schuld, moet je maar aan voldoen. Maar dat door dat zelfde Enschedede en Volendam de verzekeringspremies omhoog zijn gegaan, zul je toch ook ergens in moeten berekenen.

Verder is het zo, dat Personeel, ondanks dat iedereen zegt dat de horeca slecht betaald. (Is dat wel zo) per jaar automatisch een stuk duurder wordt, nog afgezien van het onozele feit dat ik als wergever krom moet liggen, betalen en eventueel vervangend werk moet zoeken als mijn werknemer b.v. in zijn eigen vrije tijd met voetbal een open beenbreuk op loopt. Ja dat is te verzekeren. Maar ook dat geld moet ergens vandaan komen.

En natuurlijk kan ik nog wel wat redenen op gaan noemen. Maar hoofdzaak is, dat ik aan al die avonden en nachten werk, ook nog wel iets wil over houden. Dat bij mij een flesje bier € 1,75 kost en een flesje!!! frisdrank € 1,60 vinden mensen soms duur. Maar een feit is dat als de mensen minder komen drinken ik na verloop van tijd, de prijs weer omhoog moet doen omdat ik gewoon weg niet genoeg omzet haal. Ergens is dit dus een vicieuze cirkel. Als die nou te doorbreken is om van 10 tot 2 te gaan stappen in plaats van 1 tot 5, komen we er uiteindelijk allemaal beter van af. Ik zie het aankomend rookverbod dan ook ergens met angst en beven te gemoet. Ook al zet ik geen personeel in mijn zaak, moet ik er toch aan gaan voldoen. Ik heb beslist geen mogelijkheid om binnen een rookruimte te maken, dus zullen de gasten naar buiten moeten. (arme buren)

Nogmaals, zeggen dat de horeca de drank veel te duur heeft gemaakt, is te makkelijk. Ik denk zelfs, maar dat zou ik na moeten zoeken dat ik momenteel per consumptie netto minder overhoud, dan in het gulden tijdperk.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)