Forum > Off-Zone

Onderteken petitie 'laat ons stappen'

(114 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 24-11-2024
21-1-2008 19:22

Watt-Xtra schreef:

JeroenVDV schreef:

Wat een onzin allemaal, stel dan gewoon een minimumleeftijd van 16 jaar voor zo'n tentfeest EN HOUD JE ER OOK AAN!
en waarom zou een 14 jarige niet naar zijn of haar idool mogen komen kijken, luisteren?
Waarom zou een 15 jarige niet op een kermis aanwezig mogen zijn?
Omdat er binnen alcohol wordt verkocht.... En zoals je zelf schrijft is het moeizaam te controleren of deze niet in de vingers van minderjarigen terecht komt...
The return of the BoomBap
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
21-1-2008 19:32

Watt-Xtra schreef:

en waarom zou een 14 jarige niet naar zijn of haar idool mogen komen kijken, luisteren?
Omdat een 14 jarige lekker met paps en mams op de bank hoort te hangen op zaterdagavond om Idols te kijken, en zich niet lam hoort te zuipen in de stad met de 14-jarige vriendjes en vriendinnetjes.
Waarom zou een 15 jarige niet op een kermis aanwezig mogen zijn?
Tegenvraag: Waarom wordt er alcohol op een kermis geschonken?
Light Image
YoghurtStandaard Lid
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
21-1-2008 19:35
Okay, kroegen die eerder sluiten lost waarschijnlijk niet het probleem op.
Maar dat het debat van alcoholmisbruik onder jongeren nu op tafel ligt lijkt mij een goede zaak en misschien is dat wel de achterliggende gedachte van dit verbod.

Ik rijd regelmatig terug door mijn dorp rond een uurtje of 3 / 4 's nachts en dan moet ik letterlijk om de pubers onder invloed van drugs of alcohol heen rijden en dan heb ik het over 14-jarigen of zelfs jonger.
Ik vind dat deze doelgroep
A) niet hoort uit te gaan op die leeftijd
B) überhaupt niet op straat hoort te lopen rond die tijd
C) en met de handjes van drugs en alcohol af moeten blijven

Zoals Sylvia al zegt, ligt dat probleem niet zozeer bij de jongeren maar grotendeels bij de ouders. Het is niet dat ik het de 14-jarigen niet gun, maar binnenkort zijn het 12-jarigen.. Zolang ouders dit toestaan zal er weinig veranderen.

Aan de andere kant vind ik wel dat de overheid een rol heeft in het naleven van de regels omtrent alcohol en drank gebruik onder jongeren. Want laten we eerlijk zijn, kroegen doen er veel te weinig voor om deze doelgroep te weren. Ik kan kroegen aanwijzen waarbij de gemiddelde leeftijd onder de 16 ligt als je daadwerkelijk gaat controleren. De horeca heeft zichzelf in deze positie gemanoeuvreerd, mede door de almaar stijgende prijzen.

Laat de openingstijden maar voor wat het zijn maar ga dan wel keihard een lik op stuk beleid voeren ten opzichte van de horeca en de ouders. Constante steekproeven, eigenaren een fikse boete en de politie midden in de nacht het kind thuis laten brengen en ook hier een fikse boete. Twee overtredingen per kroeg in één week is vergunning kwijt.

Met een dergelijk beleid moet je uiteraard wel zorgen dat dezelfde doelgroep niet de kans krijgt buiten op straat te gaan drinken. Maar ook hier zouden ouders een grote vorm van sociale controle moeten uitoefenen.

Om nou meteen minister Rouvoet zwart te maken en het kabinet 'betuttelend' te noemen vind ik erg simpel. Wees blij dat er iemand überhaupt begint over dit probleem of moet je er trots op zijn dat dit land intussen speciale ziekenhuisafdelingen heeft voor kinderen met een alcoholvergiftiging? In plaats van petities te gaan tekenen tegen dit verbod zou je beter je energie kunnen steken in het komen met een goed alternatief.

Of het echt inpact heeft op de licht & geluidswereld weet ik niet. Over het algemeen zitten de professionele DJ's niet echt in kroegen maar vind je die eerder terug in clubs o.i.d.
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
21-1-2008 19:48
Waarschijnlijk wordt er drank geschonken omdat de markt erom vraagt.

De uitbater springt hierop in door het aanbieden van drank, zowel alcoholisch als niet alcoholisch. (Vraag en aanbod van een bepaalde markt dus)
Een uitbater heeft de verantwoording erop toe te zien dat <16-jarige geen alcohol verkocht wordt. Daarna is zijn of haar taak volbracht en ligt de verantwoording bij de ander.

Mijn standpunt blijft dat de verantwoording ligt bij de persoon die ervoor kiest. Is hij of zij niet instaat goede beslissingen te nemen, (<-13 jarigen) dan zullen de ouders hiervoor verantwoording moeten opnemen, zie het als opvoeden. Een 14jarige zal verstand genoeg moeten hebben om te weten dat hij of zij strafbaar is wanneer er alcohol genuttigd wordt en dus ook de consequenties zal moeten dragen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
YoghurtStandaard Lid
21-1-2008 20:04

Watt-Xtra schreef:

Waarschijnlijk wordt er drank geschonken omdat de markt erom vraagt.

De uitbater springt hierop in door het aanbieden van drank, zowel alcoholisch als niet alcoholisch. (Vraag en aanbod van een bepaalde markt dus)
Een uitbater heeft de verantwoording erop toe te zien dat <16-jarige geen alcohol verkocht wordt. Daarna is zijn of haar taak volbracht en ligt de verantwoording bij de ander.

Mijn standpunt blijft dat de verantwoording ligt bij de persoon die ervoor kiest. Is hij of zij niet instaat goede beslissingen te nemen, (<-13 jarigen) dan zullen de ouders hiervoor verantwoording moeten opnemen, zie het als opvoeden. Een 14jarige zal verstand genoeg moeten hebben om te weten dat hij of zij strafbaar is wanneer er alcohol genuttigd wordt en dus ook de consequenties zal moeten dragen.
Dus omdat het een economisch gezonde situatie is, is het meteen maatschappelijk verantwoord? Uitbaters zijn op een stapavond maar met één ding bezig en dat is zoveel mogelijk omzet draaien. Je weet zelf hoe het in de drukte van een kroeg gaat.
De barmannen gaan niet bij elke transactie vragen of je wel 16 bent, belachelijk immers want daar hebben ze de deurcontrole voor?
Hey, heb ik daar niet meteen het probleem te pakken? Zou de <-16 groep zich gewoon niet in een kroeg horen te begeven?

Als 14 jarige weet je ook wat strafbaar is maar je weet ook precies wat er wel en niet gecontroleerd word.

Kijk waar ik zo scherp van word, zijn niet alleen de levende chicanes in het centrum van mijn dorp maar ook dat als ik een onderbouwfeest sta te draaien op een middelbare school er gewoon 5 ambulances moeten langskomen om de bloedophoestende pubers met spoed naar het ziekenhuis te brengen.

Vertel maar eens hoeveel verstand je als 14 jarige dan hebt om jezelf in die toestand af te laten voeren?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
21-1-2008 20:06
als het vandaag 30 maart zou zijn zou ik het wel weten shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Watt-XtraStandaard Lid
21-1-2008 20:08
Misschien even iets offtopic maar wel degelijk met het alcohol probleem te maken.

Ik ben vorig jaar een try-out begonnen in samenwerking met Iriszorg en INGZ. Beide organisaties die oa de aclohol campagnes voeren, voorlichting geven op scholen en dergelijke.

Er is een concept bedacht om het alcohol "misbruik" en gebruik onder de aandacht van jongeren te brengen. Dit met het doel om de jongeren bewust te maken van de gevolgen van alcohol en voorlichting over alcohol te geven.

Hiervoor is er gekozen om de doelgroep, 12-16 jaar aan te spreken, lees 1ste tot 3de klas middelbare school. Een goede manier om deze groep te bereiken leek ons via de schoolfeesten. (wel disco maar nog geen aclohol)

Het concept hield in dat er dmv samenwerking een aantal spellen en quizzen zijn bedacht welke allemaal te maken hadden met alcohol voorlichting en feiten over alcohol of de gevolgen ervan.

Dit geheel is uitgewerkt, de spellen zijn gemaakt, de quizzen zijn in een uitdeelfolder gemaakt en er zijn veel verwante "prijzen" ingekocht.

hiermee zijn wij in samenwerking met de lopende voorlichtingscampagnes naar scholen gestapt en hebben een groot aantal try outs gehouden.
Deze discoavonden met spellen en quizzen zijn gehouden, bekeken en beoordeeld, zowel door mensen van INGZ en IRISzorg als ook door docenten.

na enkele aanpassingen in het concept is er alsnog voor gekozen om het geheel niet door te laten gaan en verder uit te breidden. Conclusie.. ze willen niet geinformeerd worden, hebben alleen belangstelling voor de gratis kado's en uitdeel gadgets. Het positieve resultaat voor de Organisaties bleef uit.

Het schijnt al bijna normaal te wezen dat als je een verjaardag hebt als 14jarige de breezers op tafel staan.

Het schokkende aan de uitkomsten van de quizzen was echter wel dat men dus absoluut niet weet welke gevolgen het kan hebben, wat alcohol uberhaupt is enz. De vragen werden voor meer dan 70% verkeerd beantwoord.

Het thema is dus niet iets van de laatste tijd.. Speelt al veel langer maar zal hoogstwaarschijnlijk pas echt worden aangepakt als het gruwelijk mis gaat.
Opfrissen, oud en nieuw een aantal jaren terug in 't Hemeltje.
Gevolgen voor de horeca waren dramatisch maar is inmiddels al heel normaal. Zelfs hier wordt er stevig op gewezen als iemand een fout maakt. Had je dit forum 10 jaar terug moeten zien met alle zelfgemaakte achterdoeken, decoraties, ophangmogelijkheden enz.
Watt-XtraStandaard Lid
21-1-2008 20:18
yoghurt:

naar mijn idee doen vele cafe's, dancings en organisatoren van feesten en festivalls er echt wel veel aan om het te voorkomen dat er alcohol wordt geschonken aan jeugd onder de 16.

Bandjes met kleur bijvoorbeeld direct bij de ingang.
Maar wanneer je alles vanaf 16jaar en ouder gaat maken kan dat grote gevolgen hebben. De sfeer van een gezamelijk stads of dorpsfeest gaat eraan, de tenten en pleins lijken minder bezet waardoor er een negatief beeld ontstaat, de jeugd staat eerder vooraan bij een band te kijken, dansen wat ook meewerkt aan een sfeer op een avond.

Voor de drank omzet hoef je het niet te doen, zij hebben immers niet veel geld te besteden, zeker niet aan drank.

Onderbouwfeest met zulke situaties? Zowel de ouders als het kind presenteren van de nota van het ziekenhuisbezoek.. 800 euro voor een ritje ambulance, dagopname 600 euro, ga zo maar door. Wedden dat er wat wordt gedaan in de opvoeding?

Als school zou ik mij ook eens achter het oor krabben, hoe komt de jeugd aan zoveel drank en hoe hebben wij niet kunnen zien dat ze dat ofwel mee naar binnen namen of voor de tijd hebben genuttigd zonder dat wij het hebben gemerkt?
YoghurtStandaard Lid
21-1-2008 20:31

Watt-Xtra schreef:

Voor de drank omzet hoef je het niet te doen, zij hebben immers niet veel geld te besteden, zeker niet aan drank.

Ik denk dat dit niet het geval is. Klein voorbeeld: Toen ik net op de middelbare school kwam, stond er één snoepautomaat en die werd ééns in de twee weken gevuld, gewoon omdat we inderdaad het geld er niet voor hadden. Nu staan er in deze zelfde school 8 automaten die aan het eind van de dag allemaal leeg zijn. Deze doelgroep heeft wel degelijk geld te besteden. Juist de groep boven de 16 is meer op zijn centen gaan letten en gaan daarom indrinken etc.
Onderbouwfeest met zulke situaties? Zowel de ouders als het kind presenteren van de nota van het ziekenhuisbezoek.. 800 euro voor een ritje ambulance, dagopname 600 euro, ga zo maar door. Wedden dat er wat wordt gedaan in de opvoeding?

Dat er een stevig gesprek volgt spreekt voor zich. Maar is dit niet juist een situatie die met preventief ingrijpen voorkomen had kunnen worden?
Als school zou ik mij ook eens achter het oor krabben, hoe komt de jeugd aan zoveel drank en hoe hebben wij niet kunnen zien dat ze dat ofwel mee naar binnen namen of voor de tijd hebben genuttigd zonder dat wij het hebben gemerkt?
Jeugd drinkt in. Wat vaak ook het probleem is, dat niet alleen alcohol geprobeerd word. Maar dat naast een flinke lading drank er de nodige jointjes worden weggepafd terwijl ze vanwege een hoofdpijntje van diezelfde middag nog wat pijnstillers in de maag hebben.

Ik ben het met je eens dat je moet oppassen dat de sfeer niet omslaat. Ja de (jonge) jeugd moet ook naar buurtfeesten kunnen komen en het ook gewoon naar de zin kunnen hebben. Maar dat moet ook kunnen zonder alcohol en op dit moment schijnt dat niet echt te lukken. De feesten die jij aanhaalt zijn meestal ook niet het probleem aangezien daar genoeg sociale controle is.
Waar ik meer mee zit dat je volgens mij als 14 jarige niet om 3 / 4 uur 's nachts over straat hoort te banjeren, of je nou in een kroeg bent geweest of niet.
Watt-XtraStandaard Lid
21-1-2008 20:43

Yoghurt schreef:

Ik denk dat dit niet het geval is. Klein voorbeeld: Toen ik net op de middelbare school kwam, stond er één snoepautomaat en die werd ééns in de twee weken gevuld, gewoon omdat we inderdaad het geld er niet voor hadden. Nu staan er in deze zelfde school 8 automaten die aan het eind van de dag allemaal leeg zijn. Deze doelgroep heeft wel degelijk geld te besteden. Juist de groep boven de 16 is meer op zijn centen gaan letten en gaan daarom indrinken etc.

Jeugd drinkt in. Wat vaak ook het probleem is, dat niet alleen alcohol geprobeerd word. Maar dat naast een flinke lading drank er de nodige jointjes worden weggepafd terwijl ze vanwege een hoofdpijntje van diezelfde middag nog wat pijnstillers in de maag hebben.

Ik ben het met je eens dat je moet oppassen dat de sfeer niet omslaat. Ja de (jonge) jeugd moet ook naar buurtfeesten kunnen komen en het ook gewoon naar de zin kunnen hebben. Maar dat moet ook kunnen zonder alcohol en op dit moment schijnt dat niet echt te lukken. De feesten die jij aanhaalt zijn meestal ook niet het probleem aangezien daar genoeg sociale controle is.
Waar ik meer mee zit dat je volgens mij als 14 jarige niet om 3 / 4 uur 's nachts over straat hoort te banjeren, of je nou in een kroeg bent geweest of niet.
MM worden mijn broertje en zusje dus wel opgevoed en krijgen maar minimum zakgeld.. en hebben daar dus een broer en zus voor :)
Juist de feesten waar ik over praat hebben het erg moeilijk omdat de wet de sancties oplegd bij de organisatie en niet de overtreders! Hierdoor worden zij genoodzaakt om de minimum leeftijd van entree naar 16 plus te handhaven wat weer leid naar kale plekken voor het podium met diverse gevolgen.

Een nachtklok voor onder de 16 ben ik ook meteen een voorstander van, uitsluitend over straat onder begeleiding. laugh :D
Ben er ook fel op tegen hoor dat deze kids zolaat nog op straat rondlopen.
Komen we toch weer terug bij het verhaal om het hele uitgaansleven te vervroegen!!

Voorbeeldje van een 7jaar terug.. ging ik nog wel eens stappen op zondag avond in City Lido.. uurtje of 10 erheen, half 1 taxi terug en de volgende morgen weer netjes naar school. hartstikke gezellig en de volgende dag gewoon deel kunnen nemen aan het dagelijks leven zonder eerst te moeten slapen tot midden op de dag.

Als ik nu wel eens tegen 02uur zeg dat ik naar huis ga kijken ze mij aan alsof ik over spoken praat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)