Forum > Licht

DMX Controller Laser/Scanner

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RazerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2005
Laatste: 11-2-2008
Berichten: 11
17-1-2008 22:42
2x keer per jaar geef ik feesten in de lokale jeugdsoos ( soos de mir te sexbierum )
Hierbij huur ik standaard 3 scanners ( winners II en een laser "ShowTec Shogun DJ RG-100" )

Altijd er tevreden mee, behalfe de controllers.
De ShowTec Scanmaster 1 controller voor de laser en een iets oudere versie voor de scanners.
Scanners zijn opzich wel leuk te programmeren, maar de laser is toch iets anders

Via Via ben ik op een site beland die DMX - USB controllers verhuurd ( martin lightjockey )
Dit lijkt mijzelf ook wel wat, om hier mee aan de slag te gaan
Toch heb ik aantal vragen wat mij niet duidelijk is geworden

1.Wat kan ik met deze DMX - USB controllers precies ( doel op hoeveel aansluiten, neem aan 1 per controller? )
2.Omdat dit eigenlijk meer een experiment is ga ik niet 1000 euro voor iets uitgeven, ik heb wel een aantal zelfbouw hubs kunnen vinden. Is dit iets ? b.v velleman ?
3.Om een programma in te programmeren.. neemt dit veel tijd in beslag of zijn een soort van pre-instellingen aanwezig ?
4.Is het mogenlijk om de scanners en de laser hiervoor te gebruiken ?

Software heb ik kunnen vinden o.a Martin Lightjockey, Freestyler DMX.
Zijn dit programma's die wat "eenvoudig" zijn of moet ik in een andere hoek kijken ?

Zijn er nog andere opties ? ala Pangolin ?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-1-2008 23:12

Razer schreef:

1.Wat kan ik met deze DMX - USB controllers precies ( doel op hoeveel aansluiten, neem aan 1 per controller? )
Met 1 controller kan je meerdere lampen aansturen via dmx.
Afhankelijk van de controller 100 / 512 dmx kanalen.
2.Omdat dit eigenlijk meer een experiment is ga ik niet 1000 euro voor iets uitgeven, ik heb wel een aantal zelfbouw hubs kunnen vinden. Is dit iets ? b.v velleman ?
Velleman en andere oplossingen werken vaak uitsluitend met Freestyler software.
in iedergeval welke software je kan gebruiken met de controller word meestal vermeld.
3.Om een programma in te programmeren.. neemt dit veel tijd in beslag of zijn een soort van pre-instellingen aanwezig ?
Afhankelijk van de software. Sunlite heeft "pre instellingen" (denk aan cirkel, hart, achtje, kortom bewigingen voor scans.
4.Is het mogenlijk om de scanners en de laser hiervoor te gebruiken ?
Ja, voor de laser zijn er echter geen "pre instellingen" (die zitten namelijk in de laser zelf "ingebakken".) Buttons hiervoor zijn eenvoudig te maken.
Software heb ik kunnen vinden o.a Martin Lightjockey, Freestyler DMX.

Nou, hier noem je wel twee uitersten, Freestyler is namelijk gratis, en Martin zal richting de 1000 euro met controller gaan.

Let wel op, iedere fabrikant heeft zijn eigen Usb controller die samen met hun eigen software werkt. Er zijn verschillende prijsklasses, veelal bepaald door de software.

Pangolin is geen optie, dat is speciale lasersoftware voor lasers met een "ILDA" aansluiting.

Martin.
kvm entertainment
RazerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2005
Laatste: 11-2-2008
Berichten: 11
18-1-2008 10:00
zo wordt het mij gelukkig iets duidelijker.

Ik denk toch dat ik de proef op de som neem en een velleman zelfbouw-kit ga aanschaffen.
70 euro valt altijd te proberen, is het niks dan is er iig niet teveel geld verspild.

Voor de laser moeten dus "buttons" worden gemaakt.Zijn hier ook tutorials voor of is puur zelf proberen ?

Neem aan dat je via het programma een soort met bank kunt maken of is het meer een real-time programma ?

Zijn er nog andere opties om een laser goed aan te sturen ( de scanmaster 1 was hiervoor gewoon prut )
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
18-1-2008 10:24

Razer schreef:

Voor de laser moeten dus "buttons" worden gemaakt.Zijn hier ook tutorials voor of is puur zelf proberen ?
Bij Sunlight kan dit, maar Sunlight is geen freeware programma

Razer schreef:

Neem aan dat je via het programma een soort met bank kunt maken of is het meer een real-time programma ?
Lees de handleiding van het programma wat je wil gaan gebruiken even door. Bij ongeveer elke DMX-software is het mogelijk om op de een of andere manier iets te programmeren.

Nog een andere tip, met de Enttec Open DMX-interface (kost €55) is het mogelijk om de Chamsys Magic Q software te gebruiken.
De Magic Q software is niet met een andere goedkope DMX-interface te gebruiken.
exit night into LIGHT
MeineStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2005
Laatste: 18-11-2022
Berichten: 39
18-1-2008 11:32
De Magic Q software is niet met een andere goedkope DMX-interface te gebruiken.
Dit is niet waar. Heb zelf MagicQ PC draaien met een DMX4ALL/The Willows USB interface. Chamsys zelf meld:

MagicQ PC software ondersteund 12 universes voor het aansturen van licht, LED en media servers. MagicQ kan verschillende protocollen
uitsturen waaronder de populaire ArtNet en Pathport op Ethernet gebaseerde netwerk protocollen. In aanvulling daarop ondersteund MagicQ
ook een aantal andere DMX interfaces, waaronder Chamsys USB naar DMX interfaces, Enttec dongles, Artistic Licence dongles en Digital
Enlightment dongles.


Echter klopt in bovenstaande tekst het aantal van 12 universes volgens mij niet. Als je Magic Q PC met bv. een DMX4ALL dongle gebruikt heb je maar 1 universe tot je beschikking.

Voor meer info: www.chamsys.nl/v2/fileadmin/downloads/chamsys/manuals/NL/magicq%20pc%20en%20dmx%20interfaces.pdf

Wat betreft andere software voor een dergelijke dongle, ik gebruik zelf DMXcontrol.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
18-1-2008 11:45
Blijkbaar zijn er dus meer interfaces waar Chamsys met werkt.
exit night into LIGHT
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
18-1-2008 12:25
Misschien kun je heer eens naar kijken. Het is niet wat je zoekt maar misschien wel handig om er achter te komen, of je het wel of niet handig vind om je laser en scanner aan te sturen via de computer
Focus on the customer and the rest will follow.
RazerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2005
Laatste: 11-2-2008
Berichten: 11
20-1-2008 18:52
Heb alles eens doorgelezen, maar wil het wel doorzetten.
Het lijkt mij een goede aanwinst voor de soos ( als het naar behoren werkt )

Heb DMX Control gedownload en ChamSys, zodra mijn dongle er is zal ik zien welke van de 2 mij het beste bevalt
Als het meezit bestel ik vanavond de : Enttec Open DMX-interface

Terug naar forum Reageer (zonder quote)