Forum > Newbie Forum

ideale impedantie geluidskabel?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
8-1-2008 17:36
Hey
Ik heb vernomen dat de normale luidsprekerkabels +- 75Ohm zijn.
en dat DMX-kabels eigenlijk luidsprekerkabels zijn van 110 à 120 Ohm.

Nu vraag ik me volgende dingen af:
Wat is nu de ideale impedantie voor een geluidskabel?
Kan een dmx-kabel zonder kwaliteitsverlies ook gebruikt worden als geluidskabel? of zijn daarvoor de 75 Ohm kabels juist beter?

Het komt er eigenlijk op neer, dat als de 110 à 120 Ohm kabels even goed geschikt zijn voor geluid, ik (voorlopig) altijd dmx-kabels ga gebruiken voor beide.

Dan nog een kleine vraag. Kan het kwaad om 110 en 120 Ohm kabels door elkaar te gebruiken voor dmx of maakt dit kleine verschil wel iets uit? Ook ivm de terminator dan, dus vb een 110 Ohm terminator op een 120 Ohm kabel.
Ik heb reeds gelezen dat 75 ohm en 110 of 120 ohm niet samen gaan, ook kwa terminator, maar dat verschil is dan ook groter.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 20-11-2024
8-1-2008 17:46
Ik zou absoluut niet durven om een DMX kabel te gebruiken als speakerkabel shocked 8O. DMX kabels hebben absoluut niet genoeg aderdikte om het vermogen te verwerken, hierdoor zal de kabel warm worden en de isolatie smelten. Er ontstaat dan sluiting wat je speakers/versterkers kapot maakt.

Zelf maak ik gebruik van 2.5mm2 luidsprekerkabels (zou ik minimaal adviseren) met speakon connectors eraan gemaakt, goedkoop en effectief.

Wel kan ik je adviseren dat als je het geld (over) hebt voor speakon kabels je dat zeker moet doen. Deze kabels zijn toch een stuk steviger en op van die bierfeesten enzo leen ik ook speakons.
Patrick BeukenStandaard Lid
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
8-1-2008 17:55

djspiky schreef:

Ik zou absoluut niet durven om een DMX kabel te gebruiken als speakerkabel shocked 8O. DMX kabels hebben absoluut niet genoeg aderdikte om het vermogen te verwerken, hierdoor zal de kabel warm worden en de isolatie smelten. Er ontstaat dan sluiting wat je speakers/versterkers kapot maakt.
Ooit gehoord van actieve luidsprekers? Hiervoor gebruikt men dus wél DMX kabel en men noemt dit dan een speakerkabel. Netzoals een microfoonkabel een DMX kabel is t.b.v. een microfoon.
DjspikyStandaard Lid
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 20-11-2024
8-1-2008 17:57
Oh zo razz :p. Sorry ik had het verkeerd begrepen dan. Als ik luidsprekerkabel hoor denk ik meteen aan een passief systeem (aangezien die ook wel eens met XLR aangesloten worden (maar met de komst van speakon steeds minder gebruikt word)).

In dat geval, zou ik dat ook wel eens willen weten. Ik heb ooit een DMX kabel proberen te gebruiken als mic. kabel. Hiervoor moest ik de gain helemaal opendraaien en was het nog niet perfect 0Db (wellicht door de hogere weerstand?).
Haas2Standaard Lid
8-1-2008 19:45

Patrick Beuken schreef:

Ooit gehoord van actieve luidsprekers? Hiervoor gebruikt men dus wél DMX kabel en men noemt dit dan een speakerkabel. Netzoals een microfoonkabel een DMX kabel is t.b.v. een microfoon.
Ah, dat is handig om te weten :d
Het gaat inderdaad over een actief systeem momenteel (van mengpaneel naar de basbox met eindtrappen), maar ik had geen idee dat het bij een passief systeem zou kunnen overbelast raken.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
8-1-2008 20:43

haas2 schreef:

Hey
Ik heb vernomen dat de normale luidsprekerkabels +- 75Ohm zijn.
Karakteristieke impedantie zul je wellicht bedoelen. Die hangt af van de opbouw van de kabel (dus NIET de dikte van de aders maar juist de afstand tussen de aders). Bij tweeling snoer zit je in het algemeen rond de 150 Ohm (en is het getalletje voor audio net zo boeiend als de kleur van buurman z'n trui).
en dat DMX-kabels eigenlijk luidsprekerkabels zijn van 110 à 120 Ohm.
Wat mensen soms allemaal wel niet horen...
Nu vraag ik me volgende dingen af:
Wat is nu de ideale impedantie voor een geluidskabel?
Snap je het verschil tussen weerstand en impedantie? Als je dat niet helemaal snapt (en niet weet wat karakteristieke impedantie nu precies betekent), lees je dan OF in in die materie OF neem gewoonweg van mij aan dat je verhalen hebt gehoord van iemand die de klok had horen luiden maar geen idee had dat daar ook nog een klepel in hoorde (laat staan dat die persoon wist waar die klepel dan zou hangen)...

PS: DMX kabel is prima te gebruiken als audiokabel voor laagspannings signalen (microfoon/line). Maar niet omdat z'n karakteristieke impedantie 110 Ohm is (want dat is in een laagfrequent systeem waarbij de bron laagohmig is en de afnemer hoogohmig net zo boeiend als de kleur van de vloerbedekking).

PPS: Een luidspreker kabel is een kabel die tussen VERSTERKER en SPEAKER komt (dus NIET zoals de onzin hierboven suggereert...). Zodra we spreken over actieve speakers (waarbij de versterker in de speaker zit ingebouwd en er een line signaal naar de speakers toe gaat) spreken we NIET meer over speakerkabels maar gewoon over signaalkabels of line kabels.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Haas2Standaard Lid
8-1-2008 21:49
Merci dré
Ik stelde deze vraag omdat ik er niet meer aan uit kon.
Ik las overal wel iets anders en vond nergens de duidelijke antwoorden.
Wikipedia heeft me daarnet al het 1 en het ander duidelijker gemaakt.

Momenteel gebruik ik dan 1,5mm² speakon kabels voor naar de satelieten te gaan en 2 xlr (/dmx) kabels voor naar de bas te gaan die de eindtrappen ingebouwd heeft.

edit: daarvoor werkte ik met andere luidsprekers met een gewone rood/zwart kabel die met draadklemmen bevestigd moest worden...
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
9-1-2008 07:56
De kabelimpedantie is bij audiofrekwenties niet relevant, gewone kabels tot enkele honderden meters zijn gegarandeerd te kort om een transmissielijn te vormen en merkbare effecten te vertonen.

In aanvulling op Dré; Overigens wordt bij lange audioverbindingen ( kilometers, denk aan pots e.d.) wel degelijk aandacht besteed aan de aanpassing, deze zou bij een normaal opgezette audioverbinding (lage uitgangsimp. icm hoge ingangsimp., dus) problematisch worden.
Vanwegen de door de constructie niet al te hoge impedantie van deze transmissielijnen is het dan een afweging tussen verzwakking (hoe groter de signaalstroom bij hetzelfde P hoe meer energie er in de kabel-R verdwijnt) en terminatie. Een beetje schijnt al veel te schelen, ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

Het is mij ook wel eens opgevallen dat er 120 en 110 ohm "digitale" (AES/EBU, DMX) in de handel is, omdat in het algemeen onbekend is wat de tolerantie op deze waardes en de invloed daarvan op de verbinding is zou ik mij er niet te druk om maken. XLR's zijn ook geen 110 ohm. Een match binnen 10% is qua reflecties onwaarschijnlijk veel beter als geen match door een missende terminator wink ;) Buiten dat is de kabelimp. ook nog enigzins frekwentie-afhankelijk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)