Soundcraft delta 200 24/4 phantom power
(51 reacties. Pagina 5 van 6)Moderator(s): Dré
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 1-11-2007 06:30 |
AMX_Pete schreef: dzjarr schreef: ....En nogmaals: Het is niet zomaar wat ruis als ik aan de pot draai als de phantoomspanning net is ingeschakeld, het gaat zo hard dat het kanaal helemaal dicht gaat en het peak-ledje brand. .... Wat ik wel erg vreemd vind, is dat alle kanalen er last van hebben. Op precies dezelfde wijze. Allemaal even erg. Ik heb er ergen anders ook nog losse kanalen bij gekocht en deze hebben dat ook. Ik heb twee verschillende voedingen gebruikt, maar daar was er een niet goed van. Die gaf 68 volt ipv 48 volt op een van de pinnen. Deze is terug voor reparatie. Nu vroeg ik me af: zou het ook in de mastermodule kunnen zitten misschien? Want daar zijn tenslotte alle kanalen mee verbonden. Nu heb ik daar in elk geval alleen elco's op kunnen vinden met als hoogste waarde 25 volt. Dus wat betreft de phantoomspanning van 48 volt lijkt me het niet waarschijnlijk dat het daar iets mee te maken heeft. | |
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 1-11-2007 09:42 |
dzjarr schreef: Het peak-ledje licht op als ik aan de pot draai NADAT de phantoomspanning is omgeschakeld. Dan 'plopt' het kanaal ook even behoorlijk. Na twee of drie keer heen en weer draaien is dat wel weg. Duurt maar even, maar toch.Dan moet ik er natuurlijk ook bij vermelden dat het zowel zonder als met dat er iets aangesloten is op het kanaal. Zie je op het punt waar de 48V het circuit binnenkomt (via de bekende 6k81 weerstanden) ook nog drain weerstandjes naar massa? Als die er namelijk niet zijn dan wordt het erg moeilijk voor de koppel C's om zich te ontladen (met alle gevolgen van dien). En die drainweerstandjes, gaan die ook echt naar een werkende massa? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 1-11-2007 14:29 |
Dré schreef: dzjarr schreef: Het peak-ledje licht op als ik aan de pot draai NADAT de phantoomspanning is omgeschakeld. Dan 'plopt' het kanaal ook even behoorlijk. Na twee of drie keer heen en weer draaien is dat wel weg. Duurt maar even, maar toch.Dan moet ik er natuurlijk ook bij vermelden dat het zowel zonder als met dat er iets aangesloten is op het kanaal. Zie je op het punt waar de 48V het circuit binnenkomt (via de bekende 6k81 weerstanden) ook nog drain weerstandjes naar massa? Als die er namelijk niet zijn dan wordt het erg moeilijk voor de koppel C's om zich te ontladen (met alle gevolgen van dien). En die drainweerstandjes, gaan die ook echt naar een werkende massa?6k81 weerstanden, hoe zien die er uit en drain-weerstanden, hoe zien die er uit? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 1-11-2007 14:41 |
Laat de mixer anders eens door een techneut nalopen. Het wordt zo namelijk wel erg moeilijk communiceren. 6k81 (oftewel 6,81kOhm) is een weerstandwaarde (en weerstanden gebruiken kleurcodes die gelukkig gestandaardiseerd zijn). In dit geval dus blauw, grijs, bruin, bruin (en dan nog 2 (of 1) code(s) die in dit geval niet relevant zijn). Soms (jammer maar helaas) worden ook nog wel eens goedkope 6k8 weerstandjes gebruikt (dus niet 1% maar 5% of 10% tolerantie). In dat geval is de kleurcode blauw, grijs, rood (en dan nog 1 (of 2) code(s) die in dit geval niet relevant zijn). En een drainweerstand is gewoon een weerstand MAAR dan met een specifieke functie (hij is aan 1 kant aangesloten aan, in dit geval, massa). Net zoals een afvoerbuis gewoon een buis is (maar dan wel een die iets afvoert naar de afvoer ;-) | |
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 1-11-2007 15:33 |
OK, is ook weer wat duidelijker. Ik heb nog even gekeken naar waar de 48 volt binnenkomt op de masterprint, maar deze wordt gelijk doorgestuurd naar de connector voor de flatcable, zonder dat daar nog iets tussen zit (zoals afvlakking oid), dus de mastermodule is wat dat betreft ook uitgesloten. Dan blijft eigenlijk het kanaal zelf oveer, hoewel de voeding nog niet helemaal uitgesloten is. Ik vind het zelf vreemd dat het bij alle kanalen hetzelfde is. OK, 1 kanaal kapot ofzo, dat kan, maar allemaal, dat is toch gek lijkt me. En ook allemaal precie hetzelfde. Als bijvoorbeeld de pot gaar is, dan zou je meestal toch nog wel verschil opmerken tussen de verschillende kanalen. | |
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 1-11-2007 22:14 |
AMX_Pete schreef: En die drainweerstandjes, gaan die ook echt naar een werkende massa? Ik zou hier toch ook verder mee gaan, want een fout die zich zogezegd in alle modulen identiek voordoet, kan vrijwel onmogelijk te wijten zijn aan eenzelfde probleem in AL die modulen ( lijkt me makkelijker om de lotto te winnen ).Ik heb even gekeken. Ik heb even de mastermodule doorgemeten wat betreft de massa. Zou gewoon moeten kloppen. OOk de massa van het kanaal naar de master is goed. Er zit zelfs nog een extra aardingskabel bij. Ik begin steeds meer te denken dat er weinig aan te doen is. Ik heb een voeding terug gestuurd om te laten repareren. Als deze terug is, ga ik weer verder proberen. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 2-11-2007 10:06 |
Een beetje mixer heeft minstens 2 massa's (soms zelfs 3 of 4). Want nee, massa is niet massa. Vaak heb je een clean ground (lopen geen stromen doorheen; is puur voor referentie van audio circuit), chassis ground (veiligheidsaarde), dirty ground (voedingsaarde) en soms ook nog een digital ground (woord zegt het al). Goed begrijpen hoe een circuit werkt is eigenlijk wel nodig als je een fout in een circuit op wilt lossen. | |
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 3-11-2007 16:53 |
Dré schreef: Een beetje mixer heeft minstens 2 massa's (soms zelfs 3 of 4). Want nee, massa is niet massa. Vaak heb je een clean ground (lopen geen stromen doorheen; is puur voor referentie van audio circuit), chassis ground (veiligheidsaarde), dirty ground (voedingsaarde) en soms ook nog een digital ground (woord zegt het al). Goed begrijpen hoe een circuit werkt is eigenlijk wel nodig als je een fout in een circuit op wilt lossen.Mijn mixer heeft massa en ground via de flatcable. Ook nog ground via chassis en via een extra kabel die je door moet lussen op elk kanaal naar de mastermodule. Dat klopt allemaal volgens mij. | |
DzjarrStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-9-2003 Laatste: 21-8-2016 Berichten: 49 | 7-11-2007 02:14 |
Ik heb van alle kanalen nu de koppel-condensatoren vervagen. Ben nu wel blij geloof ik... Wel een hel om ze voorzichtig te solderen. De eilandjes laten erg snel los. Gelukkig allemaal gelukt. Eentje moest ik herstellen omdat een eilandje was losgegaan. Nu had ik nog wel iets vreemds, alweer net de phantom-power: 1 kanaal geeft een brom (ongeer 50 Hz lijkt me) als de 48V is ingeschakeld. Na een tijdje begint dan het kanaal nog redelijk hard te ruisen. Zonder 48 volt werkt hij prima. Er zit dus ergens een fout in het 'phantom-systeem'. Ik heb al wat onderdelen uitgewisseld met een sloopkanaal. (Daar waren alle druktoetjes van vernaggeld) Maar ik heb het niet kunnen vinden. Nu heb ik wat extra kanalen, dus op zich geen probleem, maar ik zou het graag willen oplossen, want dan heb ik nog een reserve-kanaal over en dat is wel zo handig. Heeft iemand een helder idee daarover? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 7-11-2007 10:05 |
zo te horen een schakelaar die niet goed kontakt maakt. Zet je de phantom per kanaal aan? Dan zou nik het in de schakelaar zoeken, zeker als hij meerpolig is. Of er zit ergens een slechte massa in je phantom. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |