Forum > Geluid

Soundcraft delta 200 24/4 phantom power

(51 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
DzjarrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-9-2003
Laatste: 21-8-2016
18-10-2007 19:30
Hoi,

Ik heb nogmaals een vraagje over de delta 200. Overigens is het me gelukt om de auxen om te solderen.

Nu een vraag over de phantom power:

ALs ik op elk willekeurig kanaal de 48 volt in of uitschakel, dan kraakt de gain-potmeter steeds tijdelijk. Ik dacht eerst dat het vuil was, maar als ik een paar keer de potmeter draai is het over. Schakel ik gelijk daarna de 48 volt weer in of uit dan kraakt de potmeter gelijk weer.
Schakel ik de 48 volt en wacht even, ongeveer een minuut, dan kraakt de potmeter niet.
Dit is met zowel een condensator mic en een 'gewone' mic. Ook als er helemaal niks is aangesloten op het desbetreffende kanaal.
Mijn master modules zitten in het midden en ik gebruik die cps150 voeding van een souncraft 200. Dat is dus een oudere voeding. Meer info heb ik niet geloof ik...

Kan iemand mij helpen, of uitleggen hoe dat komt en hoe ik het kan verhelpen. Het klinkt namelijk zo gaar en onprofessioneel als het allemaal zo kraakt he...

Alvast bedankt!

Jarno
Ik zeg maar zo: Ik zeg niks...
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 11-11-2024
18-10-2007 20:18
Hoogstwaarschijnlijk zit het hem toch echt in je gain-pots die niet meer al te fris zijn.

Als je je fantoom inschakelt, til je de spanning tussen de "hot" en "cold" lijn van de input 48V omhoog ten opzichte van de massa (scherm). De input-opamp wordt beschermd tegen deze 48V door een tweetal DC-stopper elco's in serie met het signaal.
Schakel je de fantoom in- of uit, worden deze twee elco's opgeladen cq. ontladen. De snelheid van het laden cq. ontladen wordt mede bepaald door de stand van de gain-pot. Mogelijk zit er toch stof / vuil op de koolstofbaan waardoor de loper niet continu perfect contact maakt. Ik zou er niet verder mee klooien, gewoon de gain-pots vervangen.. Zijn alle andere (EQ-)pots wel nog gewoon kraakvrij ?
DzjarrStandaard Lid
18-10-2007 20:25
Dat is juist het gekke: alle andere pots kraken dus niet. Daarom snap ik het niet. Ik had ook een kanaal waarvan de fader niet zo lekker meer is en bij die heb ik eens gold-spray in de pot gespoten, maar zonder resultaat. Het maakte echt niks uit. Ook vreemd dat het echt bijalle kanalen zo is
DzjarrStandaard Lid
18-10-2007 20:27
O ja, als je de 48 volt aanzet terwijl de gaim dicht staat en je luister via pfl hoor je een plop bij het inschakelen en een halve seconde later nog een.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
18-10-2007 21:02

JVS schreef:

Hoogstwaarschijnlijk zit het hem toch echt in je gain-pots die niet meer al te fris zijn.
Hoeft absoluut niet. Vergeet niet dat er elco's gebruikt worden om de fantoomvoeding weg te houden bij de rest. EN... elco's zijn niet ideaal (ze hebben allemaal onfrisse bijwerkingen zoals parallelweerstand en zo). Wat je dus merkt is dat de potmeter in kwestie een tijdje enige DC voor z'n kiezen krijgt (wordt verderop wel weer gestopt door de volgende C maar de potmeter krijgt het wellicht voor z'n kiezen). En een pot die DC voor z'n kiezen krijgt EN daarbij ook nog een klein AC signaal moet regelen vertoont PRECIES het gedrag dat hier gemeld wordt (heb hetzelfde ook al bij mixers gezien waarbij de blocking C's in zeer slechte staat waren).

Ahum... Ik lees een stukje verder dat je hetzelfde zegt (aah well, we zijn het weer eens behoorlijk met elkaar eens; idem bij AMX_Pete ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DzjarrStandaard Lid
18-10-2007 22:45
Dus even kort samngevat:

De 'stopper'elco's eerst eens proberen te vervangen?

Maar nu komy het (...): Waar zit deze presies? Iemand een foto van misschien? Of zal ik zelf een foto posten waar een van jullie het op aan kan geven? Ik neem aan dat dez elco's dichtbij de 48-volt swich zitten?

Ik krijg binnenkort nog een 5-tal andree reserve kanalen binnen: eens kijken of deze hetzelfde probleem hebben.

Maar het lijkt jullie niet waarschijnlijk dat het probleem voortkomt uit de voeding of de master-module?
DréAdministrator
18-10-2007 22:53
De kans dat ALLE stopper C's defect zijn is nihil. Ik denk dat je gewoon een beperking van het ontwerp tegenkomt. Mocht je het gevoel hebben de phantoomschakelaar "live" te moeten omschakelen, overweeg dan deze vreemde drang af te leren ;-)

Aangezien je er bij normaal gebruik (want omschakelen van fantoom vind ik geen normaal gebruik aangezien je dit doet VOOR je de boel gaat gebruiken) geen last van hebt zou ik het eerst eens aanzien.
DzjarrStandaard Lid
19-10-2007 00:10
Hoi Dre,

Dat idee had ik zelf ook al. Ik vind het erg raar. Maar goed, ik ben dus erg genaaid met de aankoop van deze mengtafel. Had hem particulier gekocht bij iemand die een geluidsbedrijf zou hebben. De tafel deed het wel, maar ik dacht dus dat deze een beurt moest hebben. Bij het openhalen zie ik dat de faders gewoon verkeerd in elkaar zaten... Ik krijg die kerel ook niet meer te pakken... Het zou dus kunnen dat de tafel is opgebouwd met gare kanalen...
Maar toch geloof ik niet dat het omschakelen zo'n probleem met zich meebrengt. Natuurlijk moet je niet omschakelen tijdens gebruik, maar bij het instellen is het wel fijn. Ik bedoel: je sluit alles aan en vervolgens zet je de fantoomspanning aan. Het is wel lekker dat je dan gelijk kan beginnen...
Het zou kunnen dat dit juist het probleem was bij deze kanalen en dat ze daarmee weer een 'nieuw' mengpaneel gemaakt hebben...

Nu heb ik even zitten kijken op de print en daar bevinden zich twee elco's van ?uF (weet ik ff niet meer)/63V. Al de andere elco's zijn van een lager voltage dan de 48V fantoomspanning. Die zitten overigens ook verder van de fantoom-schakelaar vandaan.
Ik ga er vanuit dat de elco's minimaal 48V moeten zijn ivm met de 48V fantoomspannig, of slaat dat nergens op? Als dat zou is zou ik eens kunnen beginnen met de twee ?uF/63V te vervangen, of zie ik het verkeerd?
DréAdministrator
19-10-2007 00:13
Volgens mij ben je goed op weg ;-)

Als je ze dan gaat vervangen, overweeg dan om audio elco's te nemen (die hebben vaak een wat lagere vervorming, zijn amper duurder MAAR wel moeilijker te krijgen). En inderdaad minsten 63V ivm 48V fantoomvoeding.
DzjarrStandaard Lid
19-10-2007 00:13
Ik denk dat ik morgen bij de plaatselijke electronica-boer even alle elco's koop die op zo'n print zitten. Zijn er een stuk of 10 geloof ik. Kan ik eens proberen toch? Ik houd jullie op de hoogte!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)