Forum > Newbie Forum

Vraag over Scanmaster 1612

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RemcoheuserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2007
Laatste: 2-2-2008
Berichten: 7
26-9-2007 22:56
Klopt het dat wanneer je een scene aan een chase wil toevoegen, je deze alleen uit een bank kan halen, of kan je direct een met de schuiven gekozen schene toevoegen aan een chase, zonder deze eerst in een bank te zetten?
Mijn 30 banks staan namelijk al vol, terwijl ik nog maar 2 chases gemaakt heb. Ik zou graag nog wat meer chases aan willen maken, maar dat kan dus niet zonder eerst een bank te overschrijven??? Of zie ik dit nu verkeerd...
Vincent_ikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2007
Laatste: 15-3-2011
Berichten: 26
27-9-2007 17:59
volgens mij moet je inderdaad eerst een scene maken ja..

je moet handig je scenes invullen!
als je bijvoorbeeld van links naar rechts gaat en dat 3 keer (met bv scans) dan hoef je daar niet 6 scenes voor te gebruiken, je kan natuurlijk gewoon de scenes in de chase herhalen
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
27-9-2007 19:10
Zover ik weet (en ik heb het toestel hier staan en al vaak de handleiding doorgenomen) is het onmogelijk om rechtstreeks een chase te programmeren zonder eerst scene's geprogrammeerd te hebben.
Het principe van een chase is dan ook dat hij scenes uit de banken gaat afspelen.

Wat dus ook gebeurt:
Je programmeert in bank 1 de scenes 1 tem 8,
Vervolgens maak je hier chase 1 mee.
Mocht je vb zeggen dat chase 1 in volgorde scene 1-2-3-4-5-6-7-8-7-6-5-4-3-2-1 uit banl 1 is, dan gaat hij tijdens het afspelen gewoon kijken in die bank wat er onder die scenes geprogrammeerd staat.
Was chase 1 dus orgineel geprogrammeerd met scenes voor een movinghead en ga je daar nu scenes overschrijven voor vb ledparren, dan gaat die chase 1 niet meer hetzelfde zijn en gaan je heads raar doen als je chase 1 opzet.

En zoals hierboven ook reeds vermeld, programmeer je scenes wijselijk.
Voeg geen scenes dubbel in, haal ze desnoods uit een andere bank tijdens het programmeren van een chase.
Ik weet dat het minder tijd vraagt om gewoon de volledige bank toe te voegen aan een chase, maar daarom is het niet noodzakelijk de beste oplossing.

Mocht je veel lichteffecten gebruiken, kijk eens naar een betere tafel, want ik heb de beperkingen reeds snel opgemerkt.
ik gebruik hem voor 8 parren, 2 scanners, 1 laser en een stroboscoop.
maw ik gebruik 6 fixtures en heb doorvoor 5 banken nodig voor de scanners, 5 voor de parren, 1 voor de laser en 1 voor de strobo en dan nog 10 voor gezamelijke effecten. Er blijft dus al niet veel meer over. De rest van de banken zijn dan voorbehouden voor vb de scanners ter plaatse op een spiegelbol te programmeren of een speciaal punt uit te lichten.
Veel blijft er dus al niet meer over.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
RemcoheuserStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2007
Laatste: 2-2-2008
Berichten: 7
27-9-2007 23:43
Nee, inderdaad precies wat ik al dacht... Valt dan toch een beetje tegen maargoed net wat je zegt: Dan maar zo slim mogelijk programmeren, en je kan altijd nog wat veranderen ter plaatse door Program Override te gebruiken.

Wat me ook al opviel is dat de scanmaster alleen stilstaande beelden kan opslaan. De beweging is dus het moment tussen 2 stappen. Het is dus zo goed als niet mogelijk om een moving head bijvoorbeeld een cirkel op de muur te laten draaien, of een vloeiende 8 te maken. Een cirkel zou dan als een 6-hoek of iets dergelijks moeten worden geprogrammeerd.
Ik neem aan dat de uitgebreidere tafels dit wel kunnen?!
Ik zag bij de plaatselijke discotheek hier (waar ze het licht via een pc sturen) dat de movingheads niet van scene naar scene aangestuurd worden, maar op de computer kan de volledige beweging (en dus niet de statische beweging tussen 2 scenes) ingesteld worden, waardoor dus wel vloeiende vormen gerealiseerd kunnen worden.
Als ik dit ook zou willen, met wat voor tafel krijg ik dan te maken? Of ben je dan direct gebonden aan een pc?
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
29-9-2007 13:48
Helaas, ik vraag me ook al lang af hoe ik m'n lampen op een betere manier kan aansturen die betaalbaar blijft.
Veel mensen hier hebben een verschillende interpretatie van het woord betaalbaar, bij mij is m'n budget +- €500 voor de tafel. Ik zit te denken aan de GLP show designer 1 PRO, maar in welkje maten deze mooie cirkels kan maken weet ik niet, maar vrees ervoor.
De freekie heeft dan weer ingebouwde sjablonen (shape generator), maar die zou ook nog niet de moeite waard zijn naar wat ik heb gelezen.
Ik heb ook al opgemerkt dat als je met de pc werkt, de externe paneeltjes die je aan je pc kan koppelen om toch faders te hebben niet zo goedkoop zijn + een pc kan crashen.
Je keuze zal dus waarschijnlijk afhangen van de toepassing en of je al dan niet wilt ingrijpen en in welke maten.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
30-9-2007 11:49
Kijk eens naar PCDJ DMX, past zelfs met een ShowTec Showmaster 24 of een Behringer LC-2412 nog binnen je budget.
Heeft een perfecte shape generator (bekijk de demo video op https://www.innovateshowcontrols.com)en werkt dus gewoon met ieder willekeurig DMX paneel (voor als je echte faders wilt), je zit dan dus niet met vaak dure merkgebonden panelen. Hoewel de kwalitijd van de duurdere panelen wel beter is.

En inderdaad, een pc kan (je laten) crashen. Het is maar net hoe je er mee omgaat.
De meeste duurdere tafels (Hog, ed) hebben zelf een ingebouwde dedicated pc. Als dit zsoort bedrijven daar vertrouwen in hebben dan zou ik mij er ook niet zo druk om maken. Zeker als het gaat om de DMX sturing is er helemaal niet zo'n bijzondere pc nodig. Het gebruik van (3D)visualisaties geeft wel een hoge belasting van de pc met natuurlijk een verhoogde crash kans. Maar waarom zou je een visualisator hebben draaien tijdens een live show? Je hebt immers daadwerkelijk alle verlichting aanwezig.

PS. De demo video gaat over de Blue-Lite X1, dit is de grote broer van de X1-mini/PCDJ DMX.
Het enige verschil is dat de X1 4 DMX lijnen heeft en DMX thrue, de X1-mini/PCDJ DMX heeft geen DMX thrue en slechts 1 DMX lijn (512 channels). Verder is de software en zijn alle mogelijkheden gelijk.
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
3-10-2007 20:57
ligt dat aan mij of heb je daar geen pc voor nodig die niet in de prijs is inbegrepen?
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
17-1-2009 15:09
Goedemiddag!,

Ik heb een scanmaster met 4 scanners en wil deze gaan programmeren. Echter wanneer ik de handleiding heb gelezen lukt het mij niet om er bewegende scène van te maken. Wie kan mij hierbij helpen?.

Alvast bedankt
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
17-1-2009 21:59

Ferdi schreef:

Goedemiddag!,

Ik heb een scanmaster met 4 scanners en wil deze gaan programmeren. Echter wanneer ik de handleiding heb gelezen lukt het mij niet om er bewegende scène van te maken. Wie kan mij hierbij helpen?.

Alvast bedankt
Duw je telkens op record wanneer je een chase hebt die je wilt opslaan?
Freelance diensten & LED Design
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
18-1-2009 14:14
Vergeet alles wat je net hebt gelezen en begin opnieuw...
Soms lees je ergens over ofzo...

Of je gaat er vanuit dat een scene zelf beweegt, wat niet het geval is (bij de scanmaster toch niet).
De scene is 1 dmx-waarde per kanaal die doorgegeven wordt.
Voor bewegingen heb je een chase nodig, die de scenes achter elkaar afspeelt...
Lost dit je vraag op?

Mocht je in de scene bv goborotatie opzetten, of de shutter, dan gaat hij dat wel doen, maar een feit is dat de sm 1 dmx-waarde per kanaal doorgeeft op een scene, dus geen beweging, maar 1 punt. Voor een beweging moet je 2 scenes programmeren en die in een chase steken. Dan gaat hij namelijk van punt 1 scene 1 naar punt 2 scene 2.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse

Terug naar forum Reageer (zonder quote)