Forum > Geluid

technics sl-1210 mk2/mk3

(42 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Arnez 123Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2003
Laatste: 31-8-2003
Berichten: 4
9-7-2003 13:51
Ik heb gehoord dat je de pitch van de mk2/mk3/mk5 kan verhogen. Je moet dan wel je platendraaier opendraaien. Het schijnt dat er dan een blauw knopje inzit voor de pitch.
Als je daar aandraait word de pitch opgedreven van 8% naar ... . Is er iemand die dit zelf al gedaan heeft of dit ook al gezien of gehoord heeft. Want ik zou zelf willen weten hoe je de technics moet opendoen om aan de pitch te geraken.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
9-7-2003 14:30
Kijk eens op:

music.hyperreal.org/dj/sl1200.html#3.2

Komt er op neer dat:

De platter er af moet,
de beschermkap er af moet (onder de platter),
er een kleine potmeter zit waar 'pitch' naast staat.

Ik heb het gedaan, en nu draaien beide SL's netjes (ongeveer) tot +/- 8% .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-7-2003 14:46
Jammerlijke is alleen dat al deze "regurgitated" (da's opboeren van voorgekauwd eten) sites elke keer hetzelfde melden MAAR dan wel elke keer dezelfde FOUT maken (ach... boeie???).

De Pitch gain potmeter zit op de print waar de pitch fader ZELF ook op zit (dus NIET op het "mainboard"). Om erbij te kunnen moet de gehele onderkant van de draaitafel losgehaald worden. Daarna zie je hem wel zitten.

Laat dit overgens over aan iemand die weet waar hij mee bezig is (dus ook niet zo'n goed bedoelde maar levensgevaarlijke "dat kan ik wel even voor je doen" hobbybob). Je zult niet de eerste zijn die z'n dure SL-1200 naar de kloten helpt omdat hij geen idee heeft waar hij mee bezig is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Arnez 123Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2003
Laatste: 31-8-2003
Berichten: 4
9-7-2003 15:00
kun je dit even beter uitleggen want ik ga er denk ik toch zelf voor gaan
Arnez 123Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-7-2003
Laatste: 31-8-2003
Berichten: 4
9-7-2003 15:02
moet ik nu platter er af halen om erbij te komen en de beschermkant of moet ik onderaan beginnen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-7-2003 15:03

arnez 123 schreef:

moet ik nu platter er af halen om erbij te komen en de beschermkant of moet ik onderaan beginnen
Welk stukje van de tekst "Om erbij te kunnen moet de gehele onderkant van de draaitafel losgehaald worden. Daarna zie je hem wel zitten." heb je nou eigenlijk niet precies goed begrepen???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
9-7-2003 15:13

Reemski schreef:

Kijk eens op:

music.hyperreal.org/dj/sl1200.html#3.2
Oke, blijkt volgens jouw verkeerd te zijn Dre.

Waarom zie ik het dan elke keer weer terugkomen. Bij welke bron ik ook kijk. Natuurlijk zijn online-bronnen ook niet altijd correct.
Toch heb ik het geprobeert. Hoewel niet rigoreus (van 6% naar ~7,5%), werkte het wel.
Verder dan dit ga ik mijn SL niet openhalen, daar is hij inderdaad te waardevol voor. Totdat het echt nodig blijkt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-7-2003 15:19

Reemski schreef:

Reemski schreef:

Kijk eens op:

music.hyperreal.org/dj/sl1200.html#3.2
Oke, blijkt volgens jouw verkeerd te zijn Dre.

Waarom zie ik het dan elke keer weer terugkomen. Bij welke bron ik ook kijk. Natuurlijk zijn online-bronnen ook niet altijd correct.
Waarom denk je dat ik het zo sarcastisch het "regurgitated" verhaal noem? Omdat ooit iemand dit heeft zitten pielen en daarna is het gewoon klakkeloos door anderen overgenomen. Zelfs Jeroen heeft het op z'n site gezet (compleet met foto's).

Feit is en blijft echter dat de instelling die door iedereen genoemd wordt de instelling is voor de pitch ZERO adjust. Als je de service manual dan leest dan vind je keurig waar je de pitch gain WEL in kunt stellen (op de print waar ook de pitchfader zit).

Wat is het nadeel van de foute methode? Nou... De potmeter in kwestie verstelt het NULPUNT. Dat een bij-effect is dat de pitch gain ook verandert staat los van het feit dat je dus je draaitafel zit te verknoeien als je deze instelling gaat veranderen (je krijgt dan namelijk een a-symmetrische pitch faderrange EN een dubbel nulpunt). En dat terwijl de oplossing relatief simpel is (hoewel je daarvoor wel nagenoeg de gehele draaitafel "even" uit elkaar moet halen).
Toch heb ik het geprobeert. Hoewel niet rigoreus (van 6% naar ~7,5%), werkte het wel.
Vreemd. Standaard heeft een SL-1200 reeds een +8%/-8% pitch range. Dan is het kunnen opschroeven naar 7.5% nou niet echt bepaald aardschokkend te noemen. Heb je soms een gare SL-1200 in je bezit???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 1370
9-7-2003 15:42
Laat ik het zo zeggen:

Ik heb ze zelf 2e hands overgekocht. Geen garantie dus. Op deze spelers, de ene wat meer dan de andere, was de pitch net iets boven de 6%.
De SL lag toen uit elkaar omdat ik hem, net na aankoop, eens flink schoon ging maken.

Even de 'pitch' bijgesteld, maar niet verder dan die ~7,5% omdat ik inderdaad bij een hogere waarde problemen kreeg met mijn nulpunt. Hoe ze nu staan afgesteld heb ik geen problemen dus heb ik ze weer dichtgeschroefd.

Zelf stoort het me ook niet dat ze niet verder gaan dan 7,5 %. Ik ga dan in de nabij toekomst maar weer eventjes aan de slag.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
9-7-2003 16:44
Ja inderdaad ik lees hier dat mensen hun pitch op willen schroeven naar 8%.

Sorry hoor maar heb je GVD uberhaupt ooit wel is een boekje gelezen of in ieder geval iets gelezen over de specs van je SL -> DAT DING HEEFT STANDAARD 8%.

En ga het alsjeblieft niet zelf proberen. Ik ken 4 of 5 mensen die zelf aan hun SL zijn gaan kloten en daar ging het dus fout bij. Met als gevolg een pitch die voor geen meter meer klopte en een draaitafel waar niet meer op te draaien was.
Als iemand bij mij langs zou komen met de vraag of ik zoiets weer zou kunnen fixen zou ik hem zo de deur uit trappen en zijn SL er achteraan gooien. Je bent namelijk een rund als je met je SL stunt. laugh :D
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)