Forum > PC related Forum

Cakewalk Sonar 3 OF Cubase SX 2

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
20-7-2004 19:58
Ik ben met je eens dat hardware om mee te beginnen makkelijker is, maar ook meteen vaak een stuk duurder, Cubase VST is idd ook een vak apart, maar je moet je natuurlijk altijd eerst verdiepen (net als in Reason) met welke apparaten je het liefst wil werken.

Daarnaast, met een leuke handleiding en enkele tutorials en een beetje basic ervaring met muziek maken (en iig weten wat je wil gaan maken) en gewoon wat snappen van computers ben je tegenwoordig al best snel een eind op weg.

Reason gaat best snel bij mij en ben er pas net mee begonnen.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
MarcStandaard Lid
Sinds: 19-7-2004
Laatste: 25-8-2004
20-7-2004 20:49
Ik ben nog nooit echt met reason aan de gang geweest, het heeft voor mij geen meerwaarde boven de plug-ins van m'n creamware kaarten. Het zou dus best kunnen dat de leercurve van reason minder steil is! Mijn excuses wanneer ik mensen heb afgeschrikt wink ;)

Over de prijs van hardware valt trouwens te twisten. Cubase SX 2 kost op dit moment dacht ik zo'n 700 euro (en dan heb je feitelijk nog helemaal niks!) en Reason is nou ook niet bepaalt een koopje. Een tweedehands Roland 303, 505, 307, yamaha RM1x of Korg Electribe is op z'n minst van vergelijkbare prijs. Dit is natuurlijk wel een vergelijking op het legale vlak...... Slimme Jongens zullen vast wel goedkopere manieren vinden wink ;)
DJ TimStandaard Lid
21-7-2004 19:54
Dan nog ben je met 1 hardware synth niet helemaal klaar wink ;) Je wil altijd meer, meer en nog eens meer, en uiteindelijk wint de software het dus van de hardware qua voordeligheid.
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
21-7-2004 20:05
Dit: www.introspectiv.eclipse.co.uk/ Is leuk als je met een soldeerbout overweg kan :D.
MarcStandaard Lid
Sinds: 19-7-2004
Laatste: 25-8-2004
21-7-2004 20:09

DJ Tim schreef:

Dan nog ben je met 1 hardware synth niet helemaal klaar wink ;)
Daar heb je helemaal gelijk in. happy :)

Vergeet echter niet dat een harware synth en een software sequencingprogramma ook heel erg goede vriendjes kunnen worden! razz :p
DJ TimStandaard Lid
21-7-2004 21:45
Daar heb je ook weer gelijk in, maar de verslaving is altijd meer en een stukje hardware is altijd weer duurder dan de gemiddelde vst plug. Niettemin kom je idd met een sequencer programma en een leuke synth een heel eind.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
22-7-2004 13:04

QuincMan schreef:

Dit: www.introspectiv.eclipse.co.uk/ Is leuk als je met een soldeerbout overweg kan :D.
Design van Trevor Page.

Hierzo een zeer leuke site met handige uitleg en tips over hoe je dit project het beste aanpakt:

www.erazotropa.com/

De PCB's zijn trouwens niet meer bij Trevor Page te koop; je moet tot de mogelijkheid beschikken om zelf dubbelzijdige PCB's te etsen. Je moet ook nog een toestel hebben om EEPROM's te kunnen beschrijven.

De 9090 ga ik trouwens zelf ook maken als het een beetje meezit in de beurs. Prima alternatief voor een TR909 (zijn trouwens dezelfde schakelingen met wat uitbreidingen hier en daar). Is heel leuk om te doen (vind ik zelf dan) dergelijke projecten én is nog voordeliger dan een 909 ook. Als het zover is dan post ik hier wel wat foto's.
QuincManStandaard Lid
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
22-7-2004 13:34
Hmm printjes etsen lukt me nog wel... Maar eeproms beschrijven... Ho maar, dat ga ik eens uitzoeken :P.

Edit: ik neem aan dat je wel de "software" voor die eeproms van die Trevor kan krijgen?
DjpaulStandaard Lid
Sinds: 18-6-2007
Laatste: 18-6-2007
18-6-2007 21:12
Hoi allemaal.
Ook ik ben eens gaan zoeken naar iets waar ik iets mee kan.
Ben al een kjeer een tijdje bezig geweest met reason en nu maar eens gaan proberen met Sonar.
Alleen heb ik een brandende vraag, waar kun je het makkelijkste jingles mee maken?
Heb wel een midi toetsenbord (keer overgehouden ergens....:) en het werkt er allemaal wel op.
Alleen ik heb zo'n idee dat sonar of een dergelijk programma een beetje te overdreven is om een paar jingles in elkaar te flantsen...

Alvast bedankt voor je reactie!

Paul
Happyhardcore1000Standaard Lid
Sinds: 1-2-2009
Laatste: 1-2-2009
1-2-2009 15:05
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 3-2-2009 10:43
Mijn keuze valt op Sonar.
Ik zag net een promotiefilmpje van Sonar op Youtube en ik stond versteld.
Wel wil ik iedereen die hieraan wilt beginnen meegeven dat het al aardig ingewikkeld is om met een wat makkelijkere muziekprogramma een nummer te maken. Geloof me ik heb heel lang met FLstudio (een minder ingewikkeld muziekprogramma) nummers gemaakt van mindere kwaliteit. Maar ik realiseer me nu wel dat het maar goed is geweest dat ik met het minder uitgebreide programma ben begonnen. Je zou het kunnen vergelijken met dat je na heel lang oefenen met een hele slechte auto heel goed in racen bent geworden. Als je dan in een super goeie racewagen gaat zitten rij je zo alle pro's eruit. Zo moet je het ook bekijken met muziek programma's
Nu weet ik ook wel dat sommige mensen heel handig zijn met dit
soort dingen maar toch zou ik je adviseren om met een basic programma te beginnen.
Zo zijn er van FLstudio op youtube heel veel tutorials te vinden. Tutorials is een benaming voor de filmpjes waarin ze dingen uitleggen. Dus als je iets wilt weten ga je gewoon naar youtube en maak je een zoekopdracht FLstudio, Tutorial, .......
Met ...... bedoel ik het onderwerp wat je wilt weten.

Dus mijn advies voor de beginner is om eerst een minder ingewikkeld muziek programma te leren beheersen zoals Flstudio. En voor de gevorderde te gaan voor Sonar dat programma is echt lijper de pijp. laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)