Forum > Newbie Forum

PA mixer OF DJ mixer

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
EXziBitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2007
Laatste: 12-7-2007
Berichten: 5
12-5-2007 12:58
Momenteel ben ik aan het denken over de aankoop van een nieuwe mixer. Deze zal gebruikt moeten worden voor te draaien op fuiven en op optredens. Voor het eerste is een DJ mixer dus ideaal, maar voor het tweede een PA mixer.

Het maakt me niet zoveel uit of de kanalen mono of stereo zijn, dus ik was persoonlijk eerder aan een PA mixer aan het denken, omdat deze (volgens mij) bruikbaar is voor alle doeleinden. Platenspelers gebruik ik toch niet. Wat zouden jullie doen?
1. toch 2 mixers kopen (maar dan van mindere kwaliteit)
2. PA mixer kopen
3. DJ Mixer kopen (eventueel met externe microfoon-processor, als dat warempel al bestaat)
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
12-5-2007 13:01
Jij doet dus ook bandjes begrijp ik?

Overweeg een Allen & Heath mix wizzard, met minimaal 2 stereo kanalen. Dan hou je ook nog een aantal kanalen over voor de wat kleinere bandjes en/of zalen. Grote bandjes en/of zalen doe je niet met een mix wizzard, daar heb je dan te weinig kanalen voor.

Of het echter fijn draait op een PA-mixer: neuh. Het is mogelijk, maar daar houd het ook wel mee op.
Vergeet niet te lachen
EXziBitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2007
Laatste: 12-7-2007
Berichten: 5
12-5-2007 13:23
Het belangrijkste gemis op die PA mixers lijkt mij op het eerste zicht een CF, maar die gebruik ik toch niet. Voor stereo geluid zou ik net zo goed gewoon 2 kanalen kunnen gebruiken, die met zo'n balance draaiknop links en rechts geplaatst worden?

Het gaat zowiezo maar over een kleine band. Wat dat niet makkelijk werken betreft; zo moeilijk kan het toch niet zijn, als je tenminste weet wat die 1 000 knopjes doen?
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
12-5-2007 13:47
Een dj is voor mij iemand die echt actief aan het draaien is. Die gaat zich uitermate storen aan (het gebrek van) de ruimte tussen de potmeters. Schuiven met 2 faders tegelijk gaan ze ook zeker niet waarderen.

Lul je echter plaatjes aan elkaar: ja dan is het het overwegen wel waard.
Vergeet niet te lachen
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
12-5-2007 14:03
En wat te denken van de EQ's op een PA mixer, vaak toch 1 bandje meer en wellicht zullen ze ook gewoon anders klinken dan die van een DJ mixer.
GBG GregStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-4-2006
Laatste: 10-12-2008
Berichten: 20
13-5-2007 02:35
Hangt er ook zo wat vanaf welke PA-klusjes je gaat doen he!? Als je nu een bandje met één gitaar, één keyboard, twee/drie drummicro's en twee/één zanger!? Dan kom je toe met 6 kanalen! Dan raad ik je echt een DJ mixer aan! Bijvoorbeeld JB MX6 of als het budgt het toelaat een Ecler Mac 70v, of één van de zoveel anderen...
Als je met 6 kanalen niet toekomt, raad ik je aan om twee verschillende mixers te kopen.
Onlangs hadden we een theatervoorstelling, voor de gelegenheid hadden we een Midas Venice... tussen twee repities door eens proberen te 'DJen'... Daar is zoiets echt niet voor gemaakt! Dat was duidelijk!!!!

Veel succes...
SCX 700 - Robo 218 - Extreme 250
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
13-5-2007 12:49
soundcraft E12. heeft 12 monokanalen en 2 stereo. Klank is redelijk, prijs is om je rot te lachen!!

heeft verder 2 monitorgroepjes. Effect zou je dan evt rechtstreeks op de zang inprikken. Is een handzaam formaat mixer, staat soundcraft op en je kunt er voor vele doeleinden uit de voeten.

Mochten de bandjes iets groter worden of meer eisen stellen? huur je gewoon een mixer in en bereken je het gehuurde door!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-5-2007 14:52

Watt-Xtra schreef:

staat soundcraft op
Wat wil je hiermee zeggen?
Uiteindelijk is en blijft het een Spirit.

Daarnaast heb je het over een DISCONTINUED Product
Uiteraard wel mogelijk dat een enkeling nog voorraad heeft.

Martin.
kvm entertainment
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
13-5-2007 16:36
ik heb laatst een keer gedraaid met deze behringer (of iets wat daarop lijkt, type nummer weet ik namelijk niet meer). Vond het niet tegenvallen, oke ik beatmix dan niet, maar gewoon de plaatjes achter elkaar plakken was goed te doen.

Ik weet toevallig dat de eigenaar van het mengpaneel deze gebruikt voor kleine dingen (spraaksetje, kleine activiteiten zoals koortje bij een gymvereniging (4 kanalen, 3 zang + 1 keyboard)) en dat gaat op zich best goed (Zeker als je naar de prijs kijkt ;-)

Verder is het natuurlijk afwegen, ligt aan je budget. Heb je geld 'genoeg' zou ik 2 mixers appart kopen. Bovenstaand helpt je denk ik niet veel verder, maar wil alleen vertellen dat het best mogelijk is te mixen op een pa tafel.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
EXziBitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-5-2007
Laatste: 12-7-2007
Berichten: 5
13-5-2007 19:47
Het ergste met 2 panelen is dat ik ze zelfs allebei dezelfde dag nodig zou hebben. Ik heb eind augustus ergens een optreden met aansluitend een fuif. Ik heb geen zin om tussendoor een uur met kabels te sjouwen.

Kan ik eventueel de master out van een dj mixer dan verbinden met een input van een pa tafel en gewoon 2 mixers naast elkaar zetten? Want anders zal het toch draaien op een PA mixer moeten worden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)