Forum > Geluid

Geluidsset disco

(47 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-3-2007 22:25
Kijk eens wat Time-Out heeft hangen (noord-brabant, nederland), volgensmij 2 zalen die minstens dat formaat hebben.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
5-3-2007 22:47
@ Maarten, ben toch wel een beetje benieuwd op wat voor school je zit en kun je misschien iets meer vertellen over het project, is dit iets dat in werkelijkheid uitgevoerd gaat worden? wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-3-2007 00:04

alleznet schreef:

Kijk eens wat Time-Out heeft hangen (noord-brabant, nederland), volgensmij 2 zalen die minstens dat formaat hebben.
Pfff, doe maar even NIET gewoon.

Lichtshow is fantastisch maar geluid leek toen ik er voor het laatst was (OK, alweer maandje of wat geleden) helemaal nergens op. Verschrikkelijk schel en onaangenaam.

Niet bepaald een goed voorbeeld te noemen dus... shut up :X
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
6-3-2007 08:11

JeroenVDV schreef:

alleznet schreef:

Kijk eens wat Time-Out heeft hangen (noord-brabant, nederland), volgensmij 2 zalen die minstens dat formaat hebben.
Pfff, doe maar even NIET gewoon.

Lichtshow is fantastisch maar geluid leek toen ik er voor het laatst was (OK, alweer maandje of wat geleden) helemaal nergens op. Verschrikkelijk schel en onaangenaam.

Niet bepaald een goed voorbeeld te noemen dus... shut up :X
Ben ik bang dat je DJ toch een hoop teveel heeft uitgestuurd, want kom er vrij regelmatig (kan er zelfs heen fietsen als ik dat wilt sneaky :V ) en geluid is zeker niet beste van het beste (maar ook niet zo slecht als jij aangeeft), maar geeft wel een indruk van wat er ongeveer nodig is voor zo'n zaal
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
6-3-2007 10:17
Ik zal even uitleggen wat het project precies inhoudt. Het gaat hier over een project waarbij de leerlingen de rol van een adviesbureau spelen. Er zijn 4 onderdelen:
- Hygiëne
- Energie (stroomvoorziening, wat voor fixtures e.d.)
- Verblijftijd (een nieuw plan uitwerken op het gebied van ontkleurende capsules)
- Geluid (gehoorbeschadiging, geluidsdruk, db-limieten, gehoorbescherming e.d.)

Ik zit op een Gymnasium en we hebben al eerder dit soort projecten gedaan (zelf bedrijf opzetten, dat was toen meer gericht op de economische kant). Ik ben nu bezig met het onderdeel geluid. Het gaat vooral om het gehoorbescherming gedeelte. We moeten bedenken op welke plaatsen we geluidsarme zones willen, hoeveel watt vermogen we ongeveer (er is hier uitgegaan van een vast model, er wordt geen rekening gehouden met verschillende sets en rendement) nodig hebben per m2 om een bepaald aantal db te krijgen. Er wordt dus in principe alleen een aantal watts gevraagd. Maar een set aanraden mocht ook (als leuke extra). De groepen voor mij hebben 250 watt XXL-audio speakers e.d. aangeraden. Maar ik denk dat dat voor een ruimte van deze afmeting gekkenwerk is (kan misschien net voor een normale huiskamer). Daarom leek het mij leuk om te kijken wat er nou eigenlijk precies hangt in de gemiddelde grote disco. Ik houd me normaal meer bezig met licht en ben dus niet helemaal thuis in de geluidswereld. Ik heb dus naar mijn beste inzicht wat setjes samengesteld en vergeleken met andere disco's. Ik vroeg jullie wat jullie nou zouden ophangen. Jullie hoeven niet mijn huiswerk te doen, ik doe zelf mijn best om zoveel mogelijk info te zoeken en ik vraag jullie om tips en hulp. Als de mods vinden dat dit topic hier niet mag/hoort te staan hoor ik dat graag. Het leek mij ook voor anderen leerzaam. Maar dat is mijn mening.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-3-2007 10:20

Maarten-square schreef:

Dit zijn de speakers die ik bedoel. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar volgens mij gaat het hier toch echt over een linearray shocked 8O Maarten
Normaal wordt een huis opgebouwd uit ongeveer 40 lagen steen per verdieping (anders woont het zo ruk). Als jij (en JBL) vind(en) dat het ook met 10 lagen stenen kunnen dan is dat prima (en mag je het inderdaad een huis noemen).

Een line array gedraagt zich als array als de "lengte" van de array significant is ten opzichte van de golflengte van het af te stralen signaal. Voor HF zal dat criterium snel gehaald worden. MAAR... Voor LF (of, in het geval van deze ZEER korte banaan, voor het lage MF gedeelte) wordt het moeilijker.

Dat JBL het een array wil noemen is vergelijkbaar met het betitelen van een kast als zijnde "horn loaded" omdat er toevallig een tweeter met een hoorntje in zit. Ze liegen niet maar verbuigen de waarheid wel behoorlijk (naar hun eigen hand). Typisch marketing dus waar ons haar 86% meer gaat glimmen als we gebruik maken van de shampoo van merk yadayada.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
6-3-2007 10:50
Bedankt voor de verhelderende uitleg. Ik was blind achter JBL aangegaan. Het is dan misschien geen linearray maar de vraag blijft of het een geschikte set is voor een disco van dit formaat (40*20*8). Het lijkt mikj wel.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
Mac tecsonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-3-2007
Laatste: 5-1-2008
Berichten: 1
11-3-2007 16:20
Even voor de duidelijkheid:

Dat neemt niet weg dat die JBL VRX best aardig klinkt.
Matthias nStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2007
Laatste: 2-2-2011
Berichten: 3
13-3-2007 19:39
ik ken een leuke serie die is ontwikkeld voor in disco's en clubs van het merk voidacoustics.
De serie static is wel geschikt denk ik om in de zaal te hangen.
als je iedere keer 1 static 3, 2 Static, 1 Static neemt en blijft werken met die verhoudingen
dan kan je een mooie set creëren.

Alle kasten hebben een hoog rendement en zijn hornloaded wat wel ideaal is voor zo'n ruimtes.

Dit merk heeft ook leuke monitors de clubFi!

void acoustics
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-3-2007 21:01

Maarten-square schreef:

hoeveel watt vermogen we ongeveer (er is hier uitgegaan van een vast model, er wordt geen rekening gehouden met verschillende sets en rendement) nodig hebben per m2 om een bepaald aantal db te krijgen.
Als je geen rekening houd met verschillende sets en rendement dan is de hele "offerte" waardeloos.
Er wordt dus in principe alleen een aantal watts gevraagd.
Het aantal watts zegt dus niet zoveel.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)