geluidskaart op windows vista
(25 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 21-2-2007 19:54 |
Reind schreef: M'n zusje heeft een Logitech Quickcam... Geen Vista driver te vinden. Ik heb zelf een Realtek RTL8139 in m'n PC hangen als extra netwerkkaartje... geen Vista drivers. Et voila, Quickcam en Realtek 8139. Hoezo geen drivers voor te vinden? De Realtek driver dateerd zelfs al uit december 2006!Wat betreft de realtek heb je gelijk, had hem over het hoofd gezien (kan ook niet zeggen dat de volgorde erg logisch is...) Moederbord drivers van Dell zijn ook nog niet in orde, en zo kan je nog wel even doorgaan. Mischien een idee om everest home edition even te installeren, te kijken wat voor chipset er o.a op je moederbord zit en ze dan gewoon direct bij de moederbord fabrikant zelf weg te halen?{Overigens, mocht iemand interesse hebben in Everest, ik heb de installer nog, aangezien Lavalys er niks meer mee doet/niet meer als download aanbied...) Vista is nieuw, zit nog vol kinderziektes Vista is niet nieuw, Vista is windows 2003 met een shitload aan grafische nieuwigheidjes er in + dunctionaliteit van Windows MCE. De basis is echter Windows 2003 met kernel wijzigingen voor verbeteringen en nieuwe features. Ernstige kinderziektes valt dus wel mee, het is eerder een kwestie van schoonheids foutjes weg poetsen die het OS verder perfectioneren. Windows XP hebben we 5 jaar lang mensen over horen klagen dat het onveilig was etc, nu is er een veiliger OS in de vorm van Vista en wil iedereen bij XP blijven omdat het beter is? Vista is veiliger, maakt beter gebruik van de nieuwe mogelijkheden die hardware bied en het onderscheid tussen zakelijk en prive gebruiker is kleiner geworden. Het is nog te vroeg om te zeggen dat er geen ernstige kinderziektes zijn. Vooral IE7 zal nog voor wat problemen gaan zorgen (om maar een voorbeeld te geven: W3C HTML en IE7 HTML is nog steeds iets anders, CSS2 afhandeling is bagger).Daarnaast betwijfel ik of Vista veiliger is. Nu misschien nog wel, maar het is pas een paar weken commercieel in de lucht, en hackers beginnen niet meteen te roepen dat ze een lek hebben, maar wachten daar mee tot ze voldoende bewijs en een oplossing hebben. Daarnaast wordt heel veel van die informatie niet eens publiekelijk, maar je krijgt wel maandelijks 10 security patches binnen... En wat betreft het onderscheid tussen zakelijk en prive: volgens mij is het groter dan ooit. Er zijn maar liefst 6 (uit m'n hoofd, kunnen er best 7 zijn, exclusief N versies) verschillend versies, waarvan 2 prive en 2 zakelijk (en de Ultimate gevallen). Toch kun je met Home of Premium niet de functionaliteiten van Business benutten als het gaat op policies, domeinen en/of gebruikersrechten. Ik koop zelf altijd meteen een nieuw OS, heb ik met XP gedaan en nu ook weer met Vista, hetzelfde geld voor mijn apple, daar stond OS-X 10.3 op en daar heb ik na het uitkomen van OS-X 10.4 geen seconde mee gewacht om het aan te schaffen en ik heb daar ook geen seconde spijt van gehad. Mac is wat anders natuurlijk, want die hebben alleen hun eigen hardware om zich druk over te maken. Daarbij is er tussen OS-X 10.3 en OS-X 10.4 geen drastische wijziging op bijvoorbeeld het gebied van kerneltoegang, zoals tussen XP en Vista.Ik stap liever meteen over, onoverkomelijke bugs ben ik niet tegen gekomen en dat er dan een apparaat niet direct wil werken, so be it. Ik werk namelijk liever met een veiliger en verbeterd OS. Vind je dat apparaat wat niet werkt onoverkomelijk dan installeer je XP gewoon weer en probeer je het na het uitbrengen van service pack 1 nog een keer, ik ben echter nog niemand in de directe omgeving tegen gekomen die daar op zat te wachten. Ik stel me liever in zoals bedrijven dat doen: eerst grondig testen (doe ik dmv VMware), dan pas (eventueel) overstappen, maar dan moeten wel al m'n applicaties en hardware werken.René | |
RhandorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 30-11-2021 Berichten: 89 | 21-2-2007 20:10 |
Ik kan wel een groot nadeel van Vista opnoemen (nadeel voor vele gebruikers)... In Vista zit een Digital Right Management systeem dat het mogelijk maakt om, indien gevraagd door de platen- en filmmaatschappijen, het kopieëren of afspelen van cd's, dvd's of gedownloade muziek onmogelijk te maken. (Let wel: ik heb het hier over legale Windows Vista versies, niet over gekraakte troep!) Dit kan natuurlijk een reden zijn dat Creative nog geen (officiële) Vista drivers heeft. | |
Kennis is nog geen wijsheid | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 21-2-2007 21:57 |
Rhandor schreef: Ik kan wel een groot nadeel van Vista opnoemen (nadeel voor vele gebruikers)...In Vista zit een Digital Right Management systeem dat het mogelijk maakt om, indien gevraagd door de platen- en filmmaatschappijen, het kopieëren of afspelen van cd's, dvd's of gedownloade muziek onmogelijk te maken. (Let wel: ik heb het hier over legale Windows Vista versies, niet over gekraakte troep!) Dit kan natuurlijk een reden zijn dat Creative nog geen (officiële) Vista drivers heeft. Dit bestaat trouwens al een hele tijd... De geluidskaart drivers hebben hier niks mee te maken. René | |
RhandorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-1-2005 Laatste: 30-11-2021 Berichten: 89 | 21-2-2007 22:09 |
Klopt. DRM bestaat al langer. Het verschil met DRM in Vista is echter het veel verder gaat. Vista's DRM zal eisen dat driver-ontwikkelaars zich houden aan diverse DRM-regels, anders werken de drivers gewoonweg niet. (Informatie van Microsoft zelf, mag dus aannemen dat zij weten dat het zo is ) Ergo, Creative maakt geluidskaarten en drivers hiervoor vallen dus onder de (nieuwe) Vista DRM regeling. | |
Kennis is nog geen wijsheid | |
RenevanhEx Lid Uit: Nederland Sinds: 20-9-2006 Laatste: 16-6-2008 Berichten: 528 | 21-2-2007 23:03 |
Rhandor schreef: Klopt. DRM bestaat al langer.Het verschil met DRM in Vista is echter het veel verder gaat. Vista's DRM zal eisen dat driver-ontwikkelaars zich houden aan diverse DRM-regels, anders werken de drivers gewoonweg niet. (Informatie van Microsoft zelf, mag dus aannemen dat zij weten dat het zo is ) Ergo, Creative maakt geluidskaarten en drivers hiervoor vallen dus onder de (nieuwe) Vista DRM regeling. Die regels zijn waarschijnlijk opgenomen in het WHQL certificaat, en dat certificaat is volgens Creative ook de reden dat de drivers nog niet af zijn (certificaat is nog niet verstrekt door MS). René | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 22-2-2007 00:07 |
renevanh schreef: Dit is de Quickcam Messenger, ik doelde op de Quickcam Communicate (mijn fout).Wat betreft de realtek heb je gelijk, had hem over het hoofd gezien (kan ook niet zeggen dat de volgorde erg logisch is...) Noch Everest, noch PC Wizard of Sandra komen verder dan "Dell Dimension 8300". Ik weet wat er ongeveer in moet zitten, maar Dell heeft deze gegevens helemaal naar eigen hand erin gebakken, dus met Everest oid ga je het niet vinden. Dan zit je inderdaad met een klein probleem.{Overigens, mocht iemand interesse hebben in Everest, ik heb de installer nog, aangezien Lavalys er niks meer mee doet/niet meer als download aanbied...) Het is nog te vroeg om te zeggen dat er geen ernstige kinderziektes zijn. Vooral IE7 zal nog voor wat problemen gaan zorgen (om maar een voorbeeld te geven: W3C HTML en IE7 HTML is nog steeds iets anders, CSS2 afhandeling is bagger). Vista is absoluut veiliger geworden omdat het de gebruiker nu duidelijk wijst op de gevaren van bepaalde software en je niet zomaar meer 1-2-3 door kan klikken. Daarnaast heeft windows nu een eigen beveiligings systeem wat een oogje in het zeil houd. Exploits zullen er ongetwijfeld komen maar daar is ondertussen iedere windows gebruiker wel een keer aan gewent.Daarnaast betwijfel ik of Vista veiliger is. Nu misschien nog wel, maar het is pas een paar weken commercieel in de lucht, en hackers beginnen niet meteen te roepen dat ze een lek hebben, maar wachten daar mee tot ze voldoende bewijs en een oplossing hebben. Daarnaast wordt heel veel van die informatie niet eens publiekelijk, maar je krijgt wel maandelijks 10 security patches binnen... En wat betreft het onderscheid tussen zakelijk en prive: volgens mij is het groter dan ooit. Er zijn maar liefst 6 (uit m'n hoofd, kunnen er best 7 zijn, exclusief N versies) verschillend versies, waarvan 2 prive en 2 zakelijk (en de Ultimate gevallen). Toch kun je met Home of Premium niet de functionaliteiten van Business benutten als het gaat op policies, domeinen en/of gebruikersrechten. Mac is wat anders natuurlijk, want die hebben alleen hun eigen hardware om zich druk over te maken. Daarbij is er tussen OS-X 10.3 en OS-X 10.4 geen drastische wijziging op bijvoorbeeld het gebied van kerneltoegang, zoals tussen XP en Vista. Toch heeft men heel wat patches nodig gehad om 10.4 goed werkend te krijgen. Mac fans schreeuwen maar al te graag van de daken dat hun OS zo perfect is maar ik mag ondertussen net zo vaak patchen met de mac als ik met XP moest doen.Het enige nadeel van Vista vind ik op dit moment dat de 64bit versie geen drivers wil accepteren die niet WHQL gecertificeerd zijn en dat is jammer want zo haal ik niet het onderste uit de kan wat betreft de hardware. Zodra er echter overal 64 bits drivers voor te vinden zijn gaan gaat de 64 bit versie er direct op. Het grootste voordeel van Vista vind ik superfetch, geheugen wat je niet gebruikt gooit windows al vast vol met programma's die je veel gebruikt. Gebruik ik de PC een kwartier niet en open ik de task manager dan zie je dat de complete 4 gig intern geheugen vol geramd staat met programma's. Photoshop opstarten duurt daarna nog geen 10 seconden en daar had ik in XP met dezelfde hardware toch wel een ruime 30 seconden voor nodig. Dat er nu dus ook echt gebruik word gemaakt van veel geheugen EN dat er eindelijk een zoek functie in zit die ook echt werkt. Grafische zooi is ook leuk maar niet noodzakelijk (al mis het wel leuk om er mee te patsen bij mensen die geen Vista hebben ;-) ). Nu moet nVidia alleen nog even een SLI opstelling gaan ondersteunen want dan kan ik het zaakje echt AF gaan maken en genieten van de overkill aan hardware :-P Wat betreft het DRM verhaal, dat is een aflopende zaak, zowel microsoft als apple hebben zich inmiddels ook tegen het hele DRM verhaal gekeerd en dat is maar goed ook want DRM is geen beveiligings maatregel maar een beperking in de werking. | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! |