Forum > Licht

Wat is een submaster?

(36 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
26-1-2007 09:30

KVM schreef:

Dré schreef:

En daarvoor is dan die dikke pil die bij de tafel geleverd wordt.
En zo dik is de pil van Freestyler niet wink ;)
Reactie was op Stekelvarke (en die heeft niet echt aangegeven dat hij Freestyler gebruikte volgens mij).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-1-2007 09:35

Dré schreef:

Reactie was op Stekelvarke (en die heeft niet echt aangegeven dat hij Freestyler gebruikte volgens mij).
Klopt, was eigenlijk ook meer om aan te geven dat een handleiding niet voor de kat z'n viool bij een lichttafel of software geleverd word.

De OP heeft gezocht op google, waarom zo moeilijk doen als het gewoon in de handleiding staat.
Bij Freestyler gaat 1 hoofdstuk erover (mijn regeltjes waren slechts een enkele Quote)

Martin.
kvm entertainment
PimsaintStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 7-11-2009
Berichten: 51
26-1-2007 10:18
Goed, bedankt allen. Ik denk dat ik nu wel weet wat ik met m'n submaster aan moet. Denk toch dat onze lichtshow er iets te beknopt voor is wink ;)
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
26-1-2007 16:23
submaster is zoals het woord zegt...

Een groep kanalen waarover je de intensiteit regelt. De grandmaster staat hier boven.

Jeroen, als dit bij andere tafels andere functies heeft kun je niet van submaster spreken (die term is dan hooguit door de fabrikant verkeerd gekozen).
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-1-2007 17:22

Jurrie schreef:

submaster is zoals het woord zegt...

Een groep kanalen waarover je de intensiteit regelt. De grandmaster staat hier boven.

Jeroen, als dit bij andere tafels andere functies heeft kun je niet van submaster spreken (die term is dan hooguit door de fabrikant verkeerd gekozen).
Wie bepaalt wat "goed" is en wat "verkeerd" is? ETC noemt op meerdere tafels de faders die ik omschreef "submasters" en ik meen me te herinneren op meer (theater)tafels submasters met een soortgelijke functie te hebben gezien.
Light Image
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
27-1-2007 16:41
Wat is goed? De letterlijke vertaling lijkt mij. Submaster betekent gewoon master onder de 'grand'master.
RoytieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2007
Laatste: 4-2-2007
Berichten: 2
4-2-2007 18:35

Hurricane schreef:

leg het die jongen eens simpel uit zonder gesmijt met diamond 4 visions en hogs waar je nog nooit achter hebt gestaan.

Onder een submaster kun je een lichtcue (Een lichtstandje bijvoorbeeld) of een chase (loopprogramaatje) opslaan. Door deze submaster open te zetten of op GO te drukken gaat deze lichtstand aan of gaat de chase lopen. Je kunt onder een submaster dus meerdere dingen opslaan die je als je alles met de hand moest schuiven, ontzettend veel handelingen kost.

een submaster is dus zeg maar een makkelijke manier om veel dingen te gelijk aan te sturen. Om als voorbeeld 4 parren te geven. Wil jij alle parren aan hebben, dan kun je er voor kiezen om alle 4 de schuiven apart van de parren aan te zetten, of je slaat ze alle 4 onder een submaster. Nu kun je met 1 schuif alle 4 de parren aanzetten ipv 4 schuiven.

In het geval van een fixture (movinghead of scan o.i.d). Een movinghead heeft veel meer kanalen als een par. een par kan simpelweg van 0 tot 100% en daar tussen in. Een movinghead kan van links en naar rechts, van kleur verwisselen, en van figuurtje wisselen etc etc. Dit kost allemaal ontzettend veel tijd om allemaal manueel te "schuiven" dus als je bijvoorbeeld een mooie positie op iets hebt in dat kleurtje met dat figuurtje dan kun je dat allemaal manueel doen of je doet het met een submaster waarbij hij alle parameters opslaat en je met 1 simpele druk op de knop (of schuif) dat standje kan aanzetten

zo... Beetje lekentaal maar lijkt me vrij duidelijk. Hoop dat je er wat aan hebt
oftewel op de showtek tafels de scene knoppen toch?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)