Forum > Geluid

Contactgeluid

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-11-2006 18:04

René Eppink schreef:

echter natuurkunde werkt tot nu toe volgens mij nog overal. Wat ik uitgedacht had was het volgende:
Je gewicht zijn samen met de speaker natuurlijk(!) fysiek ontkoppeld aan de vloer. Doordat je speaker en gewicht samen een grotere massa vormen is er meer energie benodigd om de boel aan het trillen te krijgen. De ontkoppelende maatregel hoeft daardoor minder zijn best te doen trillingen op te vangen. (hoeft er weer een laagje minder van dat schuim onder)
But correct me if I'm wrong.
Tuurlijk werkt natuurkunde overal, zolang je er maar de goede uitleg aan geeft laugh :D.

Wat de onzin is van dit verhaal: Als de onderburen er last van hebben gaat het geluid door een (natuurlijk) gigantisch zware vloer gaat (aan het trillen brengt zoals jij het noemt), dan maakt die marmeren tegel ook niet veel uit.
Maar dat is MIJN mening...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
28-11-2006 18:15
Ik zeg duidelijk dat het me meer dan logisch leek dat de speaker fysiek ontkoppeld is aan de vloer. Dit maakt de zaak toch anders dacht ik zo. Dus zou ik je willen vragen eerst mijn vorige post nog eens goed door te lezen en mij dan evt. op een onderbouwde manier onjuist te geven.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
29-11-2006 10:20

René Eppink schreef:

Ik zeg duidelijk dat het me meer dan logisch leek dat de speaker fysiek ontkoppeld is aan de vloer.
In dat geval kun je het blok marmer mooi gebruiken op de koffietafel aangezien het DAN voor de ontkoppeling van de speaker al helemaal geen nut meer heeft (die IS immers volgens jou al ontkoppeld). Wat dan overblijft is directe geluidsopname door de vloer zelf. Vloerbedekking kan een beetje helpen (met name voor de wat hogere frequenties). Een zwevende vloer boven de eigenlijke voer biedt ook uitkomst (maar is vrijwel nooit haalbaar).

Dus:

- Bij een houten vloer kun je iets zwaars onder je speaker plaatsen (om de totale massa van de speaker als het ware te verhogen). De ontstane combinatie zou ik echter nog steeds proberen te ontkoppelen. Ontstane voordeel kan vooral gevonden worden in een iets betere geluidsweergave (aangezien het marmer/graniet totaal niets te maken heeft met de werkelijke ontkoppeling).

- Bij een betonnen vloer heeft het verzwaren van de speaker, op wat voor manier dan ook, eigenlijk totaal geen nut.

Beste oplossing is een goed gesprek met de buren en in overleg een regeling treffen (muziek zachter en wellicht op gezette, afgesproken, momenten wat harder). Of in een hutje op de heide gaan wonen. Is het probleem ook opgelost TOTDAT je kinderen krijgt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
29-11-2006 15:40

Dré schreef:

René Eppink schreef:

Ik zeg duidelijk dat het me meer dan logisch leek dat de speaker fysiek ontkoppeld is aan de vloer.
In dat geval kun je het blok marmer mooi gebruiken op de koffietafel aangezien het DAN voor de ontkoppeling van de speaker al helemaal geen nut meer heeft (die IS immers volgens jou al ontkoppeld).
Dat was slechts een korte reactie en ook niet volledig. Ik geef echter toe, mijn formulering is niet de allerbeste. Maar wanneer je dit leest lijkt me de bedoeling duidelijk:
De maatregel(en) die je neemt met als doel ontkoppelen zullen in heel veel gevallen niet 100% effectief zijn. Mijn theorie was dat door de combinatie van massa en ontkoppelde maatregelen de totale efficiëntie hoger wordt dan door alleen de ontkoppelende maatregelen. Híertegen heb ik naar mijn mening nog geen degelijke weerlegging gezien (niemand gaat uit van de combinatie).
De enige die me tot nu toe aan het twijfelen heeft gekregen (vooral "is het niet massa->traagheid ipv massa->meer benodigde energie") ben ik zelf.

Ik vraag me echter wel af, mits Reind een betonnen vloer heeft, wat jouw verklaring is voor het positieve effect dat hij ervaart.

Dré schreef:

Is het probleem ook opgelost TOTDAT je kinderen krijgt ;-)
Dan denk je weer aan die bovenbuurvrouw die altijd zat te zeuren toen jij jong was en besluit je zelf toch maar iets toleranter te zijn. wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
29-11-2006 16:06

René Eppink schreef:

De maatregel(en) die je neemt met als doel ontkoppelen zullen in heel veel gevallen niet 100% effectief zijn. Mijn theorie was dat door de combinatie van massa en ontkoppelde maatregelen de totale efficiëntie hoger wordt dan door alleen de ontkoppelende maatregelen.
Als combinatieverhaal kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je maakt de bewegende massa groter (waardoor de effectieve beweging kleiner zal moeten worden bij dezelfde energie) en probeert die daarna zo los mogelijk te koppelen aan iets (en dat "iets" zal moeten, want luchtankers bestaan alleen in ons hoofd ;-).
Ik vraag me echter wel af, mits Reind een betonnen vloer heeft, wat jouw verklaring is voor het positieve effect dat hij ervaart.
Geen idee. Ik ken de situatie niet. Ook ben ik altijd zeer voorzichtig met het trekken van conclusies. Voor je het weet trek je de verkeerde ;-). Sommige mensen vinden het geluid van hun speakers ineens veel beter worden als ze de speakers op stenen gezet hebben. Dan zou je kunnen concluderen dat dit komt door de stenen onder de speakers. Het kan echter ook zijn dat het tussen hun oren zit (anders zonde van de moeite die ze net genomen hebben) of dat het komt omdat de speakers nu wat hoger staan OF dat het komt omdat de speakers nu gewoonweg iets anders gericht staan. Je ziet, voor je het weet trek je de verkeerde conclusies ;-)

Ik kan dus alleen omschrijven zoals ik de fysiek erachter begrijp en aan de hand daarvan tips doen om het probleem te verminderen. Goed overleg met de persoon in kwestie (de onder- of bovenbuurvrouw/man) hoort daar wat mij betreft ook bij.
Dan denk je weer aan die bovenbuurvrouw die altijd zat te zeuren toen jij jong was en besluit je zelf toch maar iets toleranter te zijn. wink ;)
In je dromen! Dan BEN je die bovenbuurvrouw (maar dan in mannelijke vorm) en herhaal je precies het gedrag waar je vroeger zo'n hekel aan had. Cirkel moet natuurlijk wel altijd weer uitkomen bij het begin! Toch? ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
29-11-2006 16:19

Dré schreef:

René Eppink schreef:

De maatregel(en) die je neemt met als doel ontkoppelen zullen in heel veel gevallen niet 100% effectief zijn. Mijn theorie was dat door de combinatie van massa en ontkoppelde maatregelen de totale efficiëntie hoger wordt dan door alleen de ontkoppelende maatregelen.
Als combinatieverhaal kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je maakt de bewegende massa groter (waardoor de effectieve beweging kleiner zal moeten worden bij dezelfde energie) en probeert die daarna zo los mogelijk te koppelen aan iets (en dat "iets" zal moeten, want luchtankers bestaan alleen in ons hoofd ;-).
Mooi, zijn we het op dat punt eens. (en overigens ook op het punt dat conclusies trekken maar al te snel fout kan gaan)

Dré]In je dromen! Dan BEN je die bovenbuurvrouw (maar dan in mannelijke vorm) en herhaal je precies het gedrag waar je vroeger zo'n hekel aan had. Cirkel moet natuurlijk wel altijd weer uitkomen bij het begin! Toch? ;-)

Jij bent geestelijk nog niet over je bovenbuurvrouw (in welke vorm dan ook) heen gekomen zo te zien? laugh :D
Maar als je toch al op de hei woont kun je ook een family-dB contest houden. Kun je gelijk even laten zien dat papa nog steeds de baas is in huis. wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
29-11-2006 16:20
Die race heeft Papa nu al verloren...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjdexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2006
Laatste: 14-11-2008
Berichten: 2
29-11-2006 16:55
Ja, het probleem is dat de muziek niet eens goed hard staat, en ja ik heb inmiddels wel een regeling getroffen wanarbij ik elke dag gewoon de versterker helemaal kan opentrekken (tussen 18 en 19u) en overdag gewoon met een iets minder hard volume mixen. Maar bedankt voor de reacties tot dusver !
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-11-2006 02:37
Reind heeft een gammele houten vloer die een heel leuk effect geeft als ik in het midden van mijn kamer een vreugde dansje maak..... dan zie je de TV namelijk een centimeter naar voren komen en als je het met 5 man zou doen durf ik er bijna een wedje om te leggen dat je hem zover kan krijgen dat ie van het meubel af lazert ;-)

Onder die houten vloer zit een centimeter of 10 aan loze ruimte en daarna het plafond van het restaurant beneden mij..... als ik dus bad boys 2 zat te kijken en ze beginnen flink te schieten dan denken ze beneden dat de duitsers weer een inval komen doen.

Ik heb de zaak dus op een tegel gezet aangezien de zooi flink aan het rammelen was op de houten vloer (voetjes op de vloer en je voelde de speakers) en dat hielp al aardig, toen nog spikes er onder om krassen op de speakers (voornaamste reden) te voorkomen. Klinkt het beter? Nope.... en mijn gehoor is nog prima.

Maarrrrrrrr inmiddels heb ik een betere oplossing, namelijk netjes op een verzwaarde standaard. Ik heb namelijk tegenwoordig behringer truth speakers in de home cinema opstelling staan en aangezien ik alles wel een beetje op oorhoogte wilde hebben wanneer ik op de bank zit moest er een standaard onder. Bij de conrad dus even netjes 4 stands besteld, poten vol gelazerd met vogelzand (zodat de kat ze in ieder geval niet omlazerd... zal niet de eerste keer zijn... zo heb ik mijn 802's ook een keer sóchtends terug gevonden en dan word je echt NIET blij), spikes er onder en het zaakje zonder tegel neer geplant..... werkt ook prima (overigens ook even getest zonder zand in de poten en dan werd het weer een rammel bende).

Ik zit dus in een vrij unieke situatie, gammele houten vloer, dunne muurtjes, kleine woonkamer EN beneden buren EN aan beide kanten van mijn appartement buren. Oftewel.... tis dat de huur zo laag is en dat de woningmarkt in harderwijk krap is maar anders had ik wel in een fatsoenlijk huis gewoond ;-)

Resultaat, https://www.aboutdj.nl/diversen/home_cinema.jpg (en ja ik heb een minimalistisch interieur ;-) en ja alle kabels zitten inmiddels netjes in kabelgoten)

Behringer truth's voor in een home cinema setupje kan ik overigens iedereen aanraden, ik heb de afgelopen jaren wat geld weg gedonderd aan speakers maar de truth's bevallen prima. Ze zijn compact, klinken heel prima (zeker voor een filmpje) en zijn goedkoop.... dus dit blijft de komende paar jaar wel staan, tenzij ik ineens een klap geld vind en een 5.1 set doorzichtige blueroom pods kan kopen maar dat zal wel niet ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)