Forum > Geluid

Linker kanaal SynQ SMX-1 soms weg!

(58 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
6-11-2006 19:11
Het zou kunnen dat de stuurtrap van de mixer een optater gehad heeft waardoor hij nu als kortsluiting fungeert voor de rest van de mixer (in ieder geval niet ondenkelijk). Even mee naar je dealer dus.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CrazyDeathStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 25-4-2008
Berichten: 6
6-11-2006 20:45
Oke dat doe ik dan maar, bedankt voor het meedenken en advies !
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
11-11-2007 13:41
Hallo,

Toch weer een kickje.

De SMX-1 geeft nu weer een probleempje.

Tijdens het draaien of gelijk al bij het aanzetten, doet het rechter-kanaal het af en toe heel zachtjes en vervormend (geluid = Krrrr krrr krrr (in de maat van de bass)), terwijl het andere kanaal op dat moment goed weergeeft.

De beide VU-meters pieken ook allebij op het zelfde moment, dus het eerder besproken probleem van de faders is hier niet van toepassing.

Het volgende gechecked:

- XLR-kabels L en R alléén gewisseld op de DXC-2496, probleem verhuist naar het andere kanaal op de DCX.
- XLR-kabels L en R alléén gewisseld op de SMX-1, wederom verplaatst het probleem op de DCX naar het andere kanaal.
- XLR-kabels L en R gewisseld tegelijkertijd op de SMX-1 en DCX, logischerwijs zou dan het probleem op het zelfde kanaal moeten blijven (wat dus ook het geval is, maar zo is uitgesloten dat de bekabeling zelf het probleem veroorzaakt).
- andere XLR-kabels gepakt (toch nog voor alle zekerheid geprobeerd, maakt dus niets uit).

Kan dus niet anders liggen dan aan de SMX-1.

Inmiddels wel het probleem gevonden, het ligt aan het "master signal trimming" potmetertje achterop of iets wat daarmee verband houdt.
Namelijk als ik hem een keer aantik of iets verstel, speelt het geluid weer normaal en zuiver.
Als ik hem daarna weer aanraak of verstel valt hij ook niet meer weg, m.a.w. ik kan zelf het wegvallen van het kanaal niet daar door zelf weer opwekken.
Als het mengpaneel een tijd géén signaal heeft te verwerken gekregen, ontstaat de situatie weer (zonder ergens aan te hebben gezeten).

Nu dat ik weet waaraan het ligt wil ik de mixer even uit elkaar halen en alles even schoonmaken en checken (connectors aandrukken e.d.).
Nu de vraag, kan ik aan dat potmetertje nog wat doen of moet er dan een ander ingezet worden.

En moet ik nog ergens op letten als ik hem uit elkaar haal?

En heeft iemand een idee wat er precies aan de hand zou kunnen zijn?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
12-11-2007 09:14
Connectoren in de mixer nalopen, solderingen nalopen (zeker in de buurt van het betreffende potje). Symptomen wijzen héél erg op een los contact (slechte contacten kunnen zich erg onvriendelijk gedragen; soms zelfs met diodewerking EN soms zelfs amplitudegevoelig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-11-2007 21:04
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Zal hem van de week eens een keer voorzichtig openhalen, en natuurlijk gelijk even foto's maken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-4-2008 14:09
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 27-4-2008 21:44
Hallo,

Helaas het oude "Zuur" probleem is wéér terug (spontaan wegvallen van het rechter kanaal).
Lijkt weer in de faders te zitten of de pennen van de faders.
Vier weken terug behandeld weer met de wattenstaafje-methode, hielp weer voor even.

Ben er nu helemaal klaar mee, klereding.
Spijt dat ik de Numark RM-6 hiervoor weggedaan heb.

Hebben overigens de SMX-2's daar ook last van?

(overigens klinkt de SMX-1 wel goed, en zijn uitgangskarakteristiek is mooi "recht", maar ja daar heb je zo weinig aan als er steeds een kanaal weg valt)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-4-2008 19:08
Ik heb met de SMX 2 ook allerlei vage problemen gehad, kanalen die spontaan wegvallen, dan weer alleen links of rechts, de ene keer of fader 1 en de week erop op fader 4, geluid helemaal weg als je de effectena aanzet enzovoorts enzovoorts...

Het vreemde is dat het elke keer een ander probleem was, dus onvoorspelbaar en daardoor wat mij betreft totaal niet betrouwbaar. Ik heb 'm na een paar weken weer heel snel vervangen door een Denon DNX 1500, die heb ik inmiddels drie en nog nooit geen problemen mee gehad.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
YougowStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2004
Laatste: 23-4-2016
Berichten: 82
1-5-2008 14:30
Ik heb precies de zelfde ervaringen als yourlive hierboven beschrijft. jammer genoeg kan ik hem nu niet meer verkopen voor een mooie prijs door al die vage problemen. effecten sectie doet het meer niet dan wel, dat soort dingen ... kanalen die wegvallen. ik moet het er vorlopig mee doen, eerst maar eens wat geld opzij zetten voor een nieuwe mixer. dan die smx 2 de vuilnisbak in mieteren.
...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-5-2008 17:04
Hallo,

Je zou toch denken dat ze bij Synq wat geleert hadden van die eerste bul (SMX-1).
Maar nee hoor, gaan gewoon fijn verder met rommel maken.

En eerlijk waar, ik heb al een paar keer in de verleiding gestaan om dat ding tegen de muur kapot te gooien.
Spijt dat ik dat ding ooit gekocht heb.

Sorry hoor, maar zoals eerder gezegd ben ik er helemaal klaar mee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)