Forum > Algemeen Forum

Flightcase voor Fender twin reverb.

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Rutger-peerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2006
Laatste: 7-2-2007
Berichten: 15
28-10-2006 13:20
Hallo beste mensen,

Ik weet niet of dit onderwerp hier goed zit maar dat hoor ik dan wel.

Ik zag een paar dagen geleden een handleiding over het bouwen van een flightcase op de site van ovm-sales.
Dat is de volgende link:

https://www.ovmsales.nl/imagine/forumtroep/case/

Hierin wordt fijn beschreven hoe je een case moet bouwen.

Ik was ook van plan om een flightcase te gaan bouwen voor mijn versterker. Het gaat hier om een Fender twin reverb versterker. Deze is vrij groot en weegt 31 kilo's. Omdat dat een redelijk gewicht is raadde iemand mij aan om een soort van "omgekeerde" flightcase te bouwen. Dat wil zeggen: de deksel onder. Zodoende krijg je dus een heel ondiepe case en een erg hoge deksel. Dit is handig want zo kun je gewoon de deksel van de case aftillen en dan staat je versterker nog in een heel ondiep doosje en kun je die er zo af tillen. In het geval van een normale case zou je de versterker er helemaal uit moeten tillen en dan til je nogal boven je macht met zo'n gevaarte als deze.

Ik heb echter een vraag:

De onderkant en de bovenkant moeten uiteraard wel aan elkaar komen te zitten. Ik dacht zelf aan vlindersluitingen. Maar ik vroeg me af of die het gewicht van de vesterker kunnen houden. Het is namelijk zo dat wanneer je de case met versterker optilt, al het gewicht van de versterker plus het onderste deel van de flightcase aan die sloten komt te hangen.

Ik had 4 sloten in gedachten.

Kan iemand mij vertellen of die sloten dat kunnen houden?

Vriendelijke groeten Rutger
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-10-2006 13:27
Dit wordt een stolpcase genoemd. Stolpjes vind je heel veel bij de grotere verhuurbedrijven (vooral ook vanwege het gemak van snel sets samenstellen in de loods) en zitten dan ook vaak vast met 4 (grote) vlinders.

Is geen probleem dus!

P.s. waarom zou je je versterker nog uit de bodem tillen dan? Gewoon lekker erin laten staan, kun je hem na de show weer gewoon wegrijden.
Maar dat is MIJN mening...
Rutger-peerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2006
Laatste: 7-2-2007
Berichten: 15
28-10-2006 14:04
Oke, hartstikkene mooi!

Het zal me niet gebeuren dus dat ik argeloos met een compaan de case het podium op wil tillen en dat vervolgens mijn peperdure versterker op mijn tenen valt ? :p
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-10-2006 14:22
Bij een goede kist moet er heel wat gebeuren wil het zo ver komen. Even ter illustratie; onze versterker- en dimmer-racken zijn stolpjes die volgens hetzelfde principe gebouwt zijn en wegen vaak meer dan 70 kilo. Ze gaan bij zeer geregeld gebruik nu toch al 5 jaar mee (en reken maar dat er niet altijd even netjes mee om wordt gegaan).

Misschien een open deur; maar zorg dat de rest van je kist dus ook stevig in elkaar zit. Met alleen goede sloten ben je er nog niet.. wink ;)
Maar dat is MIJN mening...
Rutger-peerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2006
Laatste: 7-2-2007
Berichten: 15
28-10-2006 14:49
Oke, dan zou het toch een redelijk betrouwbaar concept moeten zijn ja !
Maar het hangt er vast ook vanaf welk soort sloten je gebruikt, want de ene wordt vast gemaakt met 4 popnagels en de andere met 7 bijvoorbeeld...

Welk plaatmateriaal hebben jullie voor die dingen gebruikt?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-10-2006 15:17

rutger-peer schreef:

Welk plaatmateriaal hebben jullie voor die dingen gebruikt?
Zie (forum algemeen)flightcase topic. 9mm hout.
Kijk tevens bij diverse flightcase websites, duidelijke voorbeelden zijn namelijk genoeg te vinden.
Stel aan de hand van deze voorbeelden eventuele vragen.

Maak in deze stolpcase wel schuim om je versterker extra bescherming te geven.

Wat je overigens ook wel ziet is dat men tijdens een optreden de versterker op de case plaatst.

Martin.
kvm entertainment
Rutger-peerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2006
Laatste: 7-2-2007
Berichten: 15
28-10-2006 17:53
Ja, ik heb hier en daar rondgekeken.

Zag dat Russisch of Fins berkenhout met hpl gangbaar is. Maar dit is best wel erg duur.
Ook betonplex is gangbaar.
Ik was vanmiddag ook even in de gamma en de praxis geweest. Daar heb je wel betonplex. 12 mm en dan 125 x 244. Zijn best grote platen maar ik zou uit 1tje al mijn plaatmateriaal voor de case kunnen halen.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
28-10-2006 17:57
Ik ben ook aan m'n eerste case begonnen vanmiddag en heb er 6mm berkentriplex voor gekozen. Nou is het een caseje voor 2x moonflower, dus niet echt een gewicht, maar ik ben er wel achter gekomen dat berkentriplex een stuk goedkoper is dan betonplex.
Overigens is berkentriplex ook in 12mm en 15mm te krijgen.

René
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-10-2006 19:00

rutger-peer schreef:

Ja, ik heb hier en daar rondgekeken.

Zag dat Russisch of Fins berkenhout met hpl gangbaar is. Maar dit is best wel erg duur.
Ook betonplex is gangbaar.
Klopt, er is echter ook meranti HPL beplakt (iets goedkoper)
Ik was vanmiddag ook even in de gamma en de praxis geweest. Daar heb je wel betonplex. 12 mm en dan 125 x 244. Zijn best grote platen maar ik zou uit 1tje al mijn plaatmateriaal voor de case kunnen halen.
12mm word niet gebruikt. Profiel male female of omkeerbaar is standaard voor 9mm (10mm)hout.
9mm betonplex is ook te koop, kijk of vraag o.a. bij een timmerman / bouwbedrijf etc.

Martin.
kvm entertainment
Rutger-peerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-10-2006
Laatste: 7-2-2007
Berichten: 15
29-10-2006 12:52
Dat zal ik dan inderdaad even gaan doen. Gamma had alleen 12 mm betonplex. En ik heb gehoord dat t spul wat je daar koopt ook niet alles is ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)