Forum > Geluid

standaard-instelling compresser/limiter (beringerMDX1400) voor mastersignaal treshold e.d. (disco)

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
8-8-2006 14:13
Dag allemaal,
Ik heb een beringer MDX1400 compresser/limiter voor mijn geluidssetje.

Hoe kan ik die nu het best instellen voor jeugd-feestjes/hardstyle-feestjes.

beetje moeilijk met die treshhold/ attack en release time..e.d.

er zijn heel veel instellingen denkbaar voor de comp./limiter maar ik gebruik 'm alleen maar voor het beschermen van de geluidsset en een goed helder geluid te krijgen met een goede bass erin..

Ook worden ze veel gebruikt in bandjes e.d. drumm/vocalen e.d. maar hier ga ik 'm nooit voor gebruiken..
Heb al een beetje rondgelezen hiervoor..en hoor al vaker <<"quote" =>als je er geen verstand van hebt>afbijven dus; je kan het geluid er goed mee verneuken!!>>
Daarom deze vraag..

Iemand tips voor de standaard instellingen??

zet ik er met een markerstift wel een streepje bij!! (das wel zo handig )

dank je alvast hiervoor

Groet bas

Ps. Ik ben een newby hier, en heb er dus niet zoveel verstand van..
af en toe een beetje "knoepen" op een leuk feestje.
Maar ben bang dat ik een x de set opblaas hiermee..duss daarom!
groet B
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
8-8-2006 14:46
Lees eens de handleiding. probeer te begrijpen wat bijvoorbeeld treshhold inhoud. Probeer het dan nog eens af te stellen. Ik kan je nou al vertellen dat niemand op het forum je kan vertellen hoe jij dat ding precies moet afregelen of wat de meest ideaäle instellingen zijn.
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
8-8-2006 16:15
Dank je..voor de reaktie

maurice schreef:

Lees eens de handleiding. probeer te begrijpen wat bijvoorbeeld treshhold inhoud. Probeer het dan nog eens af te stellen. Ik kan je nou al vertellen dat niemand op het forum je kan vertellen hoe jij dat ding precies moet afregelen of wat de meest ideaäle instellingen zijn.
Heb deze gelezen en geeft de technische specs van alle knopjes en wat je ermee kan..

bv.
TRESSHOLD geeft de db's weer waarbij deze gaat werken.
RATIO is de verhouding tussen de oversturing van de tresshold en de daarbij toegepaste samendrukking die boven de tresshold waarde uitkomt. (dus bv.1:2)
ATTACK TIME is hoe snel ie reageerd op de "oversturing" van de tresshold.
RELEASE TIME de tijd waarmee ie 'm los gaat laten
OUTPUT het aantal db's die je extra naar je Amp toe gaat sturen in totaal(soort gain dus..)

Wat nu mijn probleem hiermee is..
hoe stel ik ze nu af...ik weet nu wat de knopjes doen maar wat is een goede attack time en release time?

Een 0 db ingangssignaal naar mijn versterker is dacht ik ideaal om je versterker niet te over belasten.... zet ik nu mijn tresshold dan op -2 db? om daarboven alles met een ratio van 1:2 weg te duwen...lijkt mij wel verstandig om de amp niet te oversturen.
maar denken jullie daar nu anders over dan?
Hoe doen jullie dit dan??
Ook kan ik attack en release tijd appart instellen nu maar ook een "autoknop" gebruiken en doet ie dit dus automatisch op fabrieksinstellingen..dit kan toch niet standaard met zo'n apparaat? Ik weet dat attack time en release bij drums en gitaargebruik heel fantastsch is maar bij disco zo voor de Amp?? wat doe ik er nu mee dan?

Ok het output signaal op 0 db dus...(had ik gedacht dus..) zoals hierboven
tresshold op -2 db en ratio op 1:2 kan ik de output toch niet meer hoger gaan zetten anders ga ik de amp toch weer oversturen? (help wordt wel heel erg speculeren zo!)

Ook kan ik links en rechts stereo-kanaal apart instellen maar dat lijkt me nu totaal overbodig..

Ook weet ik nu de hard-knee in te stellen en de soft-knee maar dat alles is theorie waar ik nu geen praktische raad mee weet..

Als ik nu de tresshold op -3 db instel met een ratio van 1:2 kan ik dan de output-level met 3 db omhoog zetten?

Laatst heeft een kenner de compresser voor op de carnavalswagen ingesteld en vrij resuluut ingesteld. dus vrij veel db's naar de versterker en ging echt loeihard..
Ook zij hij...in een zaal anders instellen anders is de dynamiek helemaal uit je systeem..
voor op de carnavalswagen bijna geen dynamiek nodig alleen db's en was suuuuper..ging echt hard!

Alleen in een zaaltje met een bruiloft klinkt ie wel schreeuwerig en vlak..
Had ie dus wel gelijk in.. kwam ik later achter..

Dus vandaar... zo kan ik nu niet draaien.

Sorry voor de lange texten ik hoop duidelijk uitgelegd te hebben wat ik bedoel.
Iemand tips voor me??

Groet de newby Bas...
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
9-8-2006 00:17
Je doet je apperatuur afregelen naar de zaal en het aantal mensen wat er aanwezig kunnen zijn. Ook de muziek stijl heeft invloed op je afstellingen. Je kunt naar mijn weten niet aan iemand vragen wat de de standaard instellingen zijn. Als ik het mis heb graag correctie ik ben maar en een lichttech.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
9-8-2006 09:09
Proberen en luisteren!
Erg belangrijk, zeker voor de Behringer, die wil nog al eens lelijk gaan knijpen,
zeker als je echt te veel input geeft.

Basis voor je testen:
Voor optimale bescherming je treshold op 0 db zetten, ratio 1:∞ (dus echt limiten) en de auto aanzetten. De softknee is een kwestie van proberen. Let altijd op je output van je mengtafel, te hard insturen van de limiter geeft een knijpend, lelijk en ongewenst geluid.
Output zo instellen dat bij 1 db reductie de output netjes op 0 db uitstuurt.
Deze kan je het beste afstellen met versterker dicht en een roze ruis vanaf cd of tafel. Wel netjes je tafel ook op 0 db afregelen.

Succes!

P.S. zal mijn instellingen eens bekijken en die later posten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
9-8-2006 11:10
kijk daar heb ik wat aan...dank je wel hiervoor..

De beringer heeft 2 tressholds funckties nl. een "tresshold expander gate"(off tot+10db) en een normale "tresshold"(-40 tot+20 20db).

De tresshold expandergate heeft een slow/fast release funcktie erop zitten die je alleen slow of fast (niet aan of uit dus!) kan zetten. Heeft dit met "auto attack/release" te maken? (dan zou dit namelijk een autofuncktie zijn voor de soft en hard knee) deze wordt namelijk ook weer apart geregelt wel met een auto-funcktie erbij. Maar die functies zitten niet bij elkaar op het display. Zaait een beetje verwarring. Als dit wel het geval zou zijn; een dubbele funcktie zou je denken dan.

Ik ben al een beetje verder nu en ga het proberen zodra de basjes en topjes klaar
zijn met de bouw. Ze worden ombebouwd van dubbele speaker Bassreflex naar basje topje combinatie. Dit door beperkte ruimte met het vervoer.
Ik durf de Beringer niet op m'n hifi aan te sluiten om te testen. Dat zal ik moeten uitsstellen helaas.

Ook zal ik een kameraad van me vragen hoe hij in het lokale danscafe de compr./limiter heeft ingesteld en waarom.

xzal deze dan ook weer posten.

Met vriendelijke groet Bassy
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
9-8-2006 11:20

bassydebeste schreef:

kijk daar heb ik wat aan...dank je wel hiervoor..
Graag gedaan happy :)

bassydebeste schreef:

De beringer heeft 2 tressholds funckties nl. een "tresshold expander gate"(off tot+10db) en een normale "tresshold"(-40 tot+20 20db).
De gate (oftewel poort) moet je off zetten, dit is een soort drempel waarbij geluid alleen door komt als het over een bepaald minimum (drempel) komt (en dus de gate open gaat)
Goed voorbeeld hoor je in de Pirates remix van Tiesto. Vreselijk lelijke samples vanaf ongeveer 2 min.

Groeten
Frank

P.S. als je je mixer via de Behringer op je hifi zet kan je prima testen hoor. Oversturen wordt toch lastig via een limiter hè razz :p
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
XkStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 10-8-2009
Berichten: 59
9-8-2006 13:39
Ik heb 1 instelling voor alles, en werkt altijd goed happy :). Ga ik in het rood met mijn menger neemt hij het eraf... meer moest ik niet hebben. Dan maken dat je clipledjes niet knipperen en alles is veilig
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
9-8-2006 16:20
Jij vind dat het goed werkt! ik ben een heel concert overal aan het draaien/bijstellen omdat het niet naar me zin is (tijdens, niet aan me limiters natuurlijk). Dus dat 1 instelling overal werkt lijkt me sterk.
BassydebesteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2006
Laatste: 15-11-2006
Berichten: 9
9-8-2006 23:28

Frank76 schreef:

Voor optimale bescherming je treshold op 0 db zetten, ratio 1:∞ (dus echt limiten) en de auto aanzetten. Let altijd op je output van je mengtafel, te hard insturen van de limiter geeft een knijpend, lelijk en ongewenst geluid.
Output zo instellen dat bij 1 db reductie de output netjes op 0 db uitstuurt.
Deze kan je het beste afstellen met versterker dicht en een roze ruis vanaf cd of tafel. Wel netjes je tafel ook op 0 db afregelen.
Uitsturen van het mengtafel let ik altijd heel erg strak op toe. Beter de versterker wat meer open draaien kom je vanzelf op hetzelfde volume uit. Ook zonder limiter wordt het geluid bagger als ik te hard uit stuur.
Je zegt het geluid wordt lelyk (knijpent en ongewenst)als ik teveel limit.
Je zegt de ratio 1:∞ dat wil dus zeggen alles eruit knallen wat boven de tresshold uitkomt(0db) dan ben ik dus zo kijkhard aan het limiten dat ik het al ga horen? de toppen uit de sinussen aan het snijden? is dit niet wat resoluut dan?

Ik kan mijn mengpaneel niet op 0 db afregelen; er zit geen db meter op.
Wel kan ik op de ledjes netjes de groene zone aanhouden en alleen bij basspieken in het oranje uitsturen.
Wel een input/output meter op de autocom-pro waaraan ik het kan zien.

De tresshold expandergate uit? Snap je uitleg niet helemaal.
Je zegt het geluid wordt alleen doorgegeven als het over een bepaald minimum wordt weergegeven? Als ik 'm op 10 db zet wordt er dan alles onder de 10 db weggesneden?
(tiesto remix geluisterd en ja een ballennummer) Ben ik dan alle muziek onder de 10 db kwijt..?
Das mooi sjit dan ..alle intermezzo's weg dus..
Of begrijp ik je nu fout?
Vreemde functie dus dan.
En op vol volume ook alle kleine frequenties weg die je toch niet hoort; en dus meer versterker vermogen over hebt om op de speakers te kunnen zetten?
Zoiets?

Bedankt voor je post, ik begin er langzaam wel wat van te leren.
Wel handig zo'n forum, voel me wel een beetje schuldig dat ikzelf er nog niet genoeg vanaf weet om weer anderen op dit forum te kunnen helpen...Ach misschien over een paar maandjes.

Bedankt en groet Bas
Ik kna 300 woodren pre mniuut tpynen....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)