Forum > Licht

DMX paneel programmeren..scanners en parren?

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
LUc PoelsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 5-8-2006
Berichten: 2
5-8-2006 15:54
Beste mensen,
( ik ben pas nieuw hier hopelijk stel ik deze vraag goed)

Ik heb morgen een fuif waarvoor ik wat licht heb geregeld bij een bedrijf waar ik werk en van een vriend. en nou zit er een DMX paneel bij waarmee ik nog nooit heb gewerkt sad :( en leeg is. Het gaat om een DMX controller van velleman VDPDMXC145-192-CHANNEL.

kan iemand mij de basis uit leggen ? Ik kan de scanners zo aan sturen met de schuiven ( x as en z as en kleur enz) maar hoe zet ik deze stappen mooi achter elkaar zodat deze als een show door een druk op de knop worden geactiveerd?

In de handleiding schrijven ze iets over Scene, Chase en bank...
Zou iemand mij hier dringend mee kunne helpen a.u.b?

zodat ik morgen nog een leuke lichtshow kan geven met 2 parren en 2 scanners
Groeten Luc Poels
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
5-8-2006 16:22
2 parren is wel echt heel beperkt. Bij voorkeur minstens 8, anders 4.

In het kort komt het er op neer dat je eerst losse standen progt (scenes (zitten per 8 in een bank)), die je achter elkaar zet in een chase, en de verbinding tussen de losse standen instelt met de step- en fade-time. "Banken" klinkt leuk maar doet eigenlijk niks. Zie het als de kratjes waar ieder 8 appels in liggen. Wel kun je zonder extra progwerk een chase van de 8 scenes in een bank maken, maar dat is nu niet relevant.

Wat je dus eerst zult moeten doen, is scenes programmeren. Kies een kleur en gobo, en zet de spiegel steeds op verschillende posities. Terwijl je dat doet druk je tussendoor op "rec" en daarna op de knop van de scene waaronder je die stand wilt zetten. (Namen van de knoppen onder voorbehoud, het is al een tijdje geleden...) Als je een kleur en gobowissel wilt maken, zul je die dus tussendoor moeten veranderen. (Gewoon met de faders, op dezelfde manier als je de spiegel beweegt) Live ingrijpen kan wel, maar een extra chase voor kleur/gobo/andere fucnties maken kan dus niet. Zelfde geldt voor je parren. Die zul je tegelijk met de scans moeten programmeren omdat je ook geen extra chase daarvoor kunt maken. Je kunt er maar 1 tegelijk laten lopen. Handmatig bedienen kan ook, is maar net wat je zelf wilt.

Als je eenmaal een aantal scenes hebt, ga je ze achter elkaar plakken in een chase. Chase selecteren (Op 1 van de 6 chaseknoppen drukken), daarna op een sceneknop drukken, en bevestigen met rec. Herhaal dit een paar keer, totdat er genoeg scenes achter elkaar staan. Voor de precieze handelingen en namen is het verstandig de handleiding er wel bij te houden.

En klaar is Clara, tafeltje is geprogd.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
5-8-2006 17:35
Op het forum zelf staat ook een kleine handleiding van de scanmaster 1 (indentiek aan die van jou) www.new-line.nl/forum/read/?m=128430#128430
De laatste doet het licht uit
LUc PoelsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 5-8-2006
Berichten: 2
5-8-2006 18:15
Bedankt voor jullie reacties,

Normaal werk ik namkelijk mer een ouder ( groter ) paneel voor ook wat grotere lichtshows, 8/12 parren en wat blinders. Maar voor dit feestje wist ik niet welk paneel ik kreeg voorgeschotelt. Ik kom er nu z'n beetje aan uit.
Bedank voor jullie hulp;) Voor de volgende party zal ik opzoek gaan naar DMX > laptop
:) En wat blinders en rookmachine erbij

Dank U zeer
Groetjes Luc Poels

( Ps de foto''s van dit 'klein verjaardagsfeestje' kun je binnenkort terug vinden op mijn website www.lucpoels.nl
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
5-8-2006 19:02

martijn0012 schreef:

Op het forum zelf staat ook een kleine handleiding van de scanmaster 1 (indentiek aan die van jou) www.new-line.nl/forum/read/?m=128430#128430
Ah toch. Ik wist dat ik er een keer een voor de Showmaster had gemaakt, deze was ik ff kwijt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)