Forum > Geluid

Verschil geluidskwaliteit tussen mengpanelen?

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MasterboyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2003
Laatste: 22-10-2016
1-8-2006 16:26
Omdat ik een nieuw compacter meubel voor mijn muziekinstallatie had laten maken ,had ik besloten om een Rodec MX-300MKIII mengpaneel te kopen, na jarenlang een oud groot Vetelec mengpaneel te hebben gebruikt.
Maar toen ik dat nieuw Rodec mengpaneel op mijn versterker aangesloten had, schrok ik wel even van het geluid.
Het geluid van deze nieuwe Rodec klinkt minder mooi (scheller en doffer) dan dat ik gewoon was van dat oud Vetelec beest.
Ik heb al alles geprobeerd met de toonregeling van de Rodec, versterker en externe equaliser, maar het geluid krijg ik niet echt mooi geregeld dan ik voordien gewoon was.
Is er dan zoveel verschil in het geluid tussen diverse mengpanelen, want ik snap niet dat het geluid van zo een oud Vetelec mengpaneel(ongeveer 25 jaar oud)stukken mooier klinkt dan een huidige Rodec?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
1-8-2006 23:17
Als je zeker weet dat je geen instel of aansluitfout gemaakt hebt dan moet één van de 2 mixers haast wel stuk zijn (kan de mixer zijn die je het mooist vindt klinken, kan de mixer zijn die heel is).

Klankverschillen tussen mixers zijn van het type "als ik dit doe dan hoor ik hier wat lucht en detail"... Een defecte mixer heeft vaak een fiks afwijkend klankbeeld (bijvoorbeeld dat van een gelijkrichter).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MasterboyStandaard Lid
1-8-2006 23:28
Ik heb deze avond even een Rodec MX-180MKIII gehaald bij een vriend en deze hier even aangesloten en geeft dezelfde minder goede klank dan mijn Rodec.
Dus de Rodec zal dan wel in orde zijn.
Moet wel zeggen dat het verschil in geluidskwaliteit tussen de Vetelec en Rodec het meeste opvalt bij het draaien van vinyl.
Met CD valt het niet zo erg op.
MountStandaard Lid
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
1-8-2006 23:38
je zou dan zeggen dat het een verschil is tussen de phonovoorversterkers die er in zitten. Al lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk, rodec heeft dit gewoon goed in orde naar mijn weten.
Never trust a computer you can't throw out a window.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
1-8-2006 23:59
Lijkt mij simpel, wat oudere apparatuur kleurt vaak (warme klank), en dat is iets wat als "prettig" ervaren word.

Martin.
kvm entertainment
MasterboyStandaard Lid
2-8-2006 08:21

KVM schreef:

Lijkt mij simpel, wat oudere apparatuur kleurt vaak (warme klank), en dat is iets wat als "prettig" ervaren word.

Martin.
Dat zou best kunnen, dat ik die warme klank van dat oud mengpaneel gewoon was en dat daardoor nu die Rodec "slecht" lijkt te klinken.
Break The SilenceStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2005
Laatste: 31-7-2023
2-8-2006 11:01
Rodec staat nu niet meteen bekend om zijn goede klankbeeld (er zijn natuurlijk ergere gevallen). Zeker niet in vergelijking met paradepaardjes als Veletec.
Hét grote voordeel dat Rodec dan weer wel heeft is zijn robuustheid, weinigen kunnen hier tegenop. Ga maar na: in belgie wordt Rodec enorm veel gebruikt in de verhuur, omdat ze tegen een stoot kunnen. Geluidskwaliteit is voor disco immers net iets minder belangrijk.

Is robuustheid minder van belang en wil je betere geluidskwaliteit, neem dan een A&H. Een Ecler zit een beetje tussen de 2 in.

Met Pioneer heb ik geen ervaring dus daar ga ik me niet over uitspreken...
MasterboyStandaard Lid
2-8-2006 14:53
Dan zal ik maar moeten gewoon worden aan de klank van de Rodec.
Ik dacht me trouwens nog te herinneren dat in een discotheek hier in de buurt, ze in de jaren 80 ook altijd een Vetelec mengpaneel hadden.
En toen ze ergens begin jaren 90 overgegaan zijn op (ik dacht ook Rodec of Ecler), klonk dit eerst ook voor geen meter en hebben ze nadien het één en ander moeten aanpassen aan de geluidsinstallatie om de klank terug goed te krijgen.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
2-8-2006 15:21

Masterboy schreef:

Dan zal ik maar moeten gewoon worden aan de klank van de Rodec.
Of de kromme transferfunctie van de RIAA voortrapjes van de Vetelec overnemen.
Ik dacht me trouwens nog te herinneren dat in een discotheek hier in de buurt, ze in de jaren 80 ook altijd een Vetelec mengpaneel hadden.
En toen ze ergens begin jaren 90 overgegaan zijn op (ik dacht ook Rodec of Ecler), klonk dit eerst ook voor geen meter en hebben ze nadien het één en ander moeten aanpassen aan de geluidsinstallatie om de klank terug goed te krijgen.
Als een mengpaneel iets raars doet dan is het mogelijk er daarna iets tegenovergesteld raars tegenover te stellen. Haal je dan het raars dat je wilde corrigeren weg dan hou je natuurlijk alleen die rare correctie over ;-)

Meet die voortrapjes voor de grap eens door...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VoltcontrolStandaard Lid
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
3-8-2006 10:21

KVM schreef:

Martin.
Geld dat idd (ook voor oude versterkers)?
Ik merk thuis dat ik liever een oud versterkertje heb staan om te monitoren dan een neue, komt dat ook door een, zoals dre het zegt, "Kromme transferfunctie" van het een of ander? En wat houd dit in lekentermen dan in?
I'm curious!
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)