Forum > Off-Zone

Slechtste ervaring

(792 reacties. Pagina 54 van 80)
Moderator(s): Dré
DajStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2006
Laatste: 9-6-2008
Berichten: 12
25-7-2006 19:13
Bij mij op de roeivereniging had iemand ooit XLR aansluitingen in de speakerkabels gezet (kan je het makkelijk verlengen). Dus op een evenement waar de boxen naar buiten moesten kwam de boxensjouwer erachter dat de kabels te kort waren en op het geniale idee kwam om ze te verlengen met... microfoonkabelsad :( is toch immers dezelfde aansluiting?

Op miraculeuze wijze is er niks kapot gegaan
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
25-7-2006 19:38
Euh, microfoon kabel is toch 1 op 1 aangesloten? Het enige wat je dan doet is verlengen.

Of mis ik de logica?
Vergeet niet te lachen
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-7-2006 19:51
Logica lijkt mij dat een ader van een speakerkabel een tikkeltje dikker is als die van een microfoonkabel, hoewel dit niet meteen problemen hoeft te geven. (netjes en goed is echter anders)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
25-7-2006 20:06
En als je bij de speaker aansluitingen pin-2 en pin-3 aan elkaar knoopt (ook veilig ivm microfooningangen bij verkeerd aansluiten) dan pak je beide geleiders (heb je nog wat extra koper).

Bij stevige vermogens kan het gebeuren dat de kabel te heet wordt. De isolatie zal dan broos worden en op den duur problemen gaan geven.

Maar voor een "paar watt op een paal" klusje zal dat nog wel loslopen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
26-7-2006 13:36
XLR met speakers zie je niet zo heel veel meer in nieuwkoop, soms in backline. Ik vind dat als je vaak met andere mensen werkt, dat je (in the first place) ervoor moet zorgen dat die kabels gemerkt zijn, maar eigenlijk moet proberen om ze om te ruilen voor speakons.
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
26-7-2006 17:46
vaak zie je wel aan het type kabel of het een microffon snoer of een speaker snoer is toch?
account op verzoek stoptgezet
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
26-7-2006 19:26
Ja tuurlijk, maar om het overzicht/gemak te vergroten...
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
27-7-2006 11:54

J.C. Sound & Light schreef:

vaak zie je wel aan het type kabel of het een microffon snoer of een speaker snoer is toch?
Is lang niet bijiedereen zo. Ga even uit van de laast genoemde situatie. Hij de vereniging zijn er dus meerder mensen die eraan zitten. Ze hebben daar langniet allemaal verstand van. Maar omdat het simpelen aansluitingen zijn. denken ze dat ze het wel weten. En ja iemand oznderverstand ziet lang niet altijd of hetnu voor een mic is of dat het 240 is of dat het speaker is.

Zo krijg ik vaak de vraag waarom ik blauwe verlengkabel heb. Idd juliie denken goed, dat zijn mijn speakerkabels.
Voor een leek dus niet altijd zichbaar
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
7-10-2006 17:47
Vandaag weer een ervaring rijker.

GAE setje is afgelopen donderdag verhuurd geweest voor een bandje. Heb 't zelf niet gebouwd maar 1 van de jongens wel en die kent de set net zoals ik doe dus ik verwacht daar geen problemen mee.

Is de set vrijdag weer teruggekomen, weer in het magazijn gekomen en ik heb de set vandaag weer opgehaald voor een klusje vanavond.

Dus set neergezet zoals normaal, alles aangesloten en ff getest. Hey verrek waarom klinkt het geluid zo slecht aan een kant? Na wat testen en het open draaien van de kasten er dus achter gekomen dat de speakers aan 1 kant alle 3 kapot gespeeld waren. Zowel sub als top als driver. Dus ik meteen m'n collega gebeld, en die wist van niks, was een tech van de band wat ermee gedraaid had. Dus ik die gozer opgebeld, wat er in godsnaam mee gebeurd was. Die wist uiteraard ook van niks, en zei dat het al zo was.

Maar goed, setje is gewoon moedwillig kapot gespeeld, een complete kant kapot.

Vervangend setje opgehaald en geplaatst, hoop gezeur gehad met de speakon kabels, want dat setje is (je zou bijna zeggen vanzelfsprekend) niet compatible met de gangbare manier van werken dus alles om lopen solderen aan onze kabels.

Uiteindelijk het gebeuren wel werkend gekregen na een aantal uur, maar wat een geouwehoer eromheen zeg. Ook blij dat de set verhuurd is met een contract, want die band gaat echt nog wel een factuur krijgen van de uren die ik nodig heb gehad om alles om te solderen, de kosten van de nieuwe speakers en de huur van deze set. Net even zitten rekenen en dat is geen misselijke prijs..

Moraal van het verhaal voor diegenen die het nut van contracten niet inzien: altijd met contracten werken bij mensen die je niet (goed) kent happy :).
Vergeet niet te lachen
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
7-10-2006 17:57
Doe je best netjes trouwens...aan een kant alle drivers eruit spelen. Volgens mij heb je er dan op de een of andere manier niet alles van begrepen... shut up :X

Terug naar forum Reageer (zonder quote)