Forum > Newbie Forum

Play/Stutter

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RaveBlizzardStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-4-2005
Laatste: 23-3-2008
Berichten: 51
29-5-2006 10:20
Ik draai thuis met 2 Numark Axis 9's, deze hebben zoals wel bekend een afzonderlijke toets voor play en pause. Deze play/stutter toets is uitermate handig om de beats van 2 nummers, met behulp van de beatcounter, te synchroniseren.

Als ik op locatie draai zit ik meestal opgescheept met een dubbele denon speler. Hierbij is de play toets tevens de pauze toets waardoor ik telkens op play moet gaan drukken dan het nummer terugzetten en weer op play duwen. Dat is veel te omslachtig werk dus laat ik dat maar zp, maar zo zijn men mixen lang niet altijd vlekkeloos. De pitchbend is vaak ook bedroevend onnauwkeurig, en +5 of -5 merk je vaak nauwelijks iets van terwijl op de axis de minste correctie daar merkbaar is en dus resultaat oplevert. Aan wat ligt dit allemaal?

Ik vroeg me af of er naast de Numark Axis 9 nog andere spelers (enkel en/of dubbel) zijn waarbij de play/stutter toets geen pauze toets is waarmee ik dus beter overweg zou kunnen on the road en of de pitchbend bij alle dubbele spelers zo dubieus is. Of bestaat er een trucje om dit te omzeilen op die dubbele denons. Het helpt ook niet dat je telkenmale een andere versie tegenkomt maarja de ene discotheek heeft meer geld dan de andere.

Thanks
2x Axis 9 1x UMX SE 1x Roland Groovebox MC 303
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
29-5-2006 11:14
Om welke Denon gaat het? De nieuwere modellen hebben een dubbele stuttertoets (onder de A1 en A2-toets) én een stutterfunctie onder de CUE-button. 3 stuks dus. De S5000 heeft zelfs 5 stutterposities (A1 t/m A4 en CUE).

Pitch bend met de toetsen werkt perfect. Als dat in jouw geval niet zo is zie ik 2 mogelijkheden: 1) er is iets stuk of 2) je doet iets fout. Een korte tik op de bend-toets geeft een heel subtiele verschuiving. Wat natuurlijk ook de bedoeling is. Voor grotere correcties moet de toets langer ingedrukt worden. Op de nieuwere modellen kan je trouwens ook benden met het jogwheel.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RaveBlizzardStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-4-2005
Laatste: 23-3-2008
Berichten: 51
29-5-2006 11:29
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat een tempocorrectie van het nummer niet zo goed lijkt te lukken op vele dubbele cd spelers, dus dat +16%/-16%, dat bedoel ik. De pitchbendtoets doet het idd wel maar die gebruik ik dan weer een stuk minder dan die temporegeling. Is dat miss men fout?
En tevens zoals je idd goed leest dat vele dubbele cdspelers geen stutter toets lijken te hebben, maar dat kan dan ook weer zijn omdat ik niet vertrouwd ben met de apparatuur.(zeker niet met dubbele denons). Dat de enkele denons een stutter toets hebben dat geloof ik graag want heb hier en daar al filmpjes gezien :)
2x Axis 9 1x UMX SE 1x Roland Groovebox MC 303
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
29-5-2006 19:11
Is het probleem niet dat je mixen de soep inlopen omdat je de beatcounter mist?
RaveBlizzardStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-4-2005
Laatste: 23-3-2008
Berichten: 51
29-5-2006 20:17
Op zich is het leuk zo'n beatcounter te hebben, maar op gehoor kan ik het ook wel behoorlijk maar nog beter alsik de temporegeling een beetje kan bijstellen. Vaak zijn de dubbele cdspelers op locatie vrij onnauwkeurig daarin. Dan 125 bpm, 130 bpm en er bestaat niks tussen enzo. Dat kan al serieus vervelend zijn om de beats op elkaar te krijgen, hetgeen ik graag doe door op het juiste moment te stutteren of te pitch benden. Maar aangezien de tempocorrectie zo onnauwkeurig is kan je na 2 beats al weer als een gek de pitch gaan bijsturen en dan nog komtet niet al te vaak goed. Daarom is het handig om te kunnen stutteren, dan kan je altijd een paar beats matchen, maar dit zou dan weer niet nodig zijn indien de bmp beter konden worden geregeld en gelijkgesteld. Is dit eigen aan dubbele spelers? Men axis 9 geeft wel 128.7 bpm als het zo is, hetgeen extreme nauwkeurigheid toe laat, en beats matchen bij house muziek is essentieel.
2x Axis 9 1x UMX SE 1x Roland Groovebox MC 303
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
29-5-2006 20:44

RaveBlizzard schreef:

Dan 125 bpm, 130 bpm en er bestaat niks tussen enzo.
Dit geloof ik never nooit niet, tenzij op de locatie waar je draait wel een heel erg verotte oude speler staat. Zelfs de goedkoopste Skytec speler doet het nog beter dan een verschil van 5 BPM tussen twee waarden.
RaveBlizzardStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-4-2005
Laatste: 23-3-2008
Berichten: 51
29-5-2006 21:10
Het zal wel geen 5bpm zijn maar toch haal ik geen voldoening uit men prestaties op die toestellen, in tegenstelling tot het enkel-cd speler werk. Practice makes perfect zeggen ze maar dit lijkt niet meteen van toepassing, miss zijn die dubbele Denons gewoon men ding niet. Ben verder nog geen andere dubbele spelers tegengekomen in discotheken, denon heeft het wel goed voor mekaar hier precies :)
2x Axis 9 1x UMX SE 1x Roland Groovebox MC 303
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-5-2006 00:41
Ik denk dat je beter eens kan gaan leren draaien in plaats van de speler de schuld te geven.

Als jij als een gek aan een pitch schuif moet gaan trekken etc terwijl je aan het mixen bent doe je daarvoor gewoon iets flink fout en das niet de schuld van de cd speler maar de persoon die er achter staat ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
30-5-2006 00:43
Inderdaad, don't blame the machines. Hoewel de axis cd spelers echt leuke cd spelers zijn waar je veel mee kan, zou ik toch eerst maar de basis onder de knie zien te krijgen. Extra's als bpm tellers etc kunnen extra's zijn, je moet er nooit afhankelijk van worden.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
30-5-2006 00:57
Dus je beatmatched door op de cue/stutter te drukken op de maat van de andere plaat??

Plak die BPM meters eens een paar weekjes af met een stukje gaffa en niet meer stutteren. Daar leer je veel meer van. Stutteren kan leuk zijn, maar niet als je het nodigt hebt om de illusie van een mix te maken. Want na 3 of 4 keer heeft je publiek dit toch wel door.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)