Forum > Geluid

Koortje versterken

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
W00DyAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-2-2009
Berichten: 13
2-5-2006 12:26
Binnen enkele weken moet ik een kinderkoortje gaan versterker (circa 30 man).

Ik leg de nadruk nogmaals op kinderkoor want ze zijn niet bepaald heel mondig, ze hebben kabaal voor 100 als ze niet moeten zingen maar eenmaal on stage ontbreekt het hun aan volume. De begeleiding gebeurd dmv MIDI-files dus het koortje moet ook nog eens boven een stel monitors uit.

Ik dacht aan 3 SM 58's rechtop tussen hen in en een overhead met een condensator.

Ik ben nog niet in het bezit van condensator mics maar ik was van zin die toch aan te schaffen dus kan dat evengoed nu.
Ik heb al wat gezocht op dit forum, iedereen post dan zijn ervaring met een bepaald merk maar er komt nooit echt iets concreet uit de bus. Daarom vraag ik nogmaals jullie hulp :)

Al googlend kwam ik al op een AKG 1000.
BTW zijn die Behringer C2 dingetjes iets?
gaat als een speer.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
2-5-2006 13:04
ik zou geen sm-58 doen denk dat die te kort komen in hun bereik.. laatst heb ik ook een koor uitversterkt, had daarvoor speciale mics gehuurt. alleen wat waren dat ook alweer ashamed :$ ik zal straks thuis eens kijken. was er zeer over te spreken.

als je van die beringer dingen wil zou ik twee van deze op een statief planten www.new-line.nl/v/15646 maar of de kwaliteit wat is geen idee ik ken ze niet.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
2-5-2006 13:50
Het is mij wel eens gelukt met sm58's, t was niet geweldig, maar wel voldoende. Ik heb er 3 of 4 gebruikt voor ongeveer 25 man.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
2-5-2006 14:23
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 3-5-2006 09:09
SM58 is niet echt de beste oplossing. Wanneer je drie van deze mics plaatst, ga je ook meteen denken dat er maar drie kinderen staan te zingen. Soms wordt wel voor deze oplossing gekozen. Zet de mics dan voor de drie kinderen waar het meeste volume uitkomt :-) Nu moet ik wel zeggen dat ik kinderkoren ook soms met sm58's versterk, maar dan gaat het om een kleinere groep, of over een groepje waarvan je slechts enkele kinderen moet horen. Je kan ze wel prima als bijkomende mics gebruiken.

Wat je kan doen: probeer je versterking als een mini-opname te bekijken, waar je alle "regels" aan je laars lapt. Plaats bijvoorbeeld gewoon een koppel micro's (EV RE200) voor het koortje, in het midden. Of neem een AB opstelling. Maar, plaats ze iets lager dan voor opname. Dit durft soms wel eens goed te komen.

Wat je nog kan doen: zoek ergens twee van deze mics, dit gaat vrij goed voor een kinderkoor.

Er zijn eigenlijk veel mogelijkheden, maar onthoud wel: als er geen volume is, kan jij het ook niet versterken. Je kan je best doen, maar niet meer dan dat. Als die kinderen geen klank produceren, moet je de fout niet gaan zoeken bij de geluidsman... (don't shoot the pianist... remember?!)
Edit Mod: Dré: Link aangepast. Producten in kwestie staan nog wel degelijk op de Beyer Dynamic site dus direct linken naar een Duitse concullega was absoluut niet nodig.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-5-2006 15:05
SM58 is niet geschikt om ver en breed te pakken.
daar is hij ook niet voor gemaakt.
Het is een echte "to/in the mouth" mic.

Je zou te veel ruis krijgen, als je hem al hard genoeg kan zetten.

AKG omidirectional, en dan het leifst condensator.
Kan je huren, kost dan niet te veel, kopen is wel duur.....

op deze pagina kan je de produkt advisor vinden.
invullen en je komt vanzelf uit bij wat je moet hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
2-5-2006 16:21
SM58's zijn inderdaad zeker geen goede mic's voor dit soort doeleinden. Maar het was maar voor één keertje en de kwaliteit hoefde niet super te zijn. Tijdens het oefenen ontdekte ik inderdaad wel dat ik beter de microfoons dichterbij de kids kon neerzetten waar geluit uit komt. Het type microfoon dat prosoundandlight aanbeveelt is erg goed. Ik gebruik de Shure versie hiervan regelmatig voor toneelstukken. Het is dan wel belangrijk dat ze op een betonnen vloer ofzo liggen, want anders hoor je echt iedere voetstap. Daarnaast moet je uiteraard ook uitkijken dat ze er niet op gaan staan :P
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
2-5-2006 16:33

Patrick Beuken schreef:

SM58's zijn inderdaad zeker geen goede mic's voor dit soort doeleinden. Maar het was maar voor één keertje en de kwaliteit hoefde niet super te zijn. Tijdens het oefenen ontdekte ik inderdaad wel dat ik beter de microfoons dichterbij de kids kon neerzetten waar geluit uit komt. Het type microfoon dat prosoundandlight aanbeveelt is erg goed. Ik gebruik de Shure versie hiervan regelmatig voor toneelstukken. Het is dan wel belangrijk dat ze op een betonnen vloer ofzo liggen, want anders hoor je echt iedere voetstap. Daarnaast moet je uiteraard ook uitkijken dat ze er niet op gaan staan :P
Ja, inderdaad, de Shure modelletjes gebruik ik zelf ook, niet aan gedacht. Wanneer de vloer van hout is, durf ik ze wel eens op te hangen aan de muur, aan iedere kant. Je kan er bij een koor ook eentje achteraan leggen of hangen. Persoonlijk vind ik de Beyer's wat beter klinken. Je kan ze ook wat meer "opengooien" zonder al te veel ruis. Ze zien er ook wat degelijker uit. Maar voor kinderen is de Shure versie misschien geen slecht gedacht. Je kan er af en toe een keertje mee gooien, of er gaan opstaan. Zoals gewoonlijk bij kinderen... Ze kunnen wel tegen een stootje.

Gewoonlijk bij een optreden worden er wel ergens vooraan bloembakken en dergelijke geplaatst. Daar leg ik ze ook vaak in. Daar zitten ze veilig, en op een goede positie.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
W00DyAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 14-9-2003
Laatste: 25-2-2009
Berichten: 13
2-5-2006 17:44
Over welk model spreken we dan?

Een SM 94?
gaat als een speer.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
2-5-2006 21:12
Nee, SM 91 of de Beta 91 (laatste is de nieuwste).
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
2-5-2006 23:39
Met een Akg C-1000 moet het wel lukken.
Heb het zelf ook al meerdere malen gedaan en werkt erg goed. En natuurlijk een stuk beter als sm-58.
Qua floormics heb ik dan wat ervaring met de shure het nadeel is wel dat je ook de stamp voeten mee pikt enz. Dus dat is gewoon even afwegen. Maar wel erg goede klank voor iets wat zo ver weg van de mic is.
Pearl 2000 in da house!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)