Forum > Geluid

Basreflex versus glijbaan

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
5-6-2003 09:48
Iedereen bedankt alvast voor de reacties. Enne, Bart en Jurrie: tuurlijk is het subjectie. Daarom ben ik juist geïnteresseerd in jullie mening happy :). Even wat toelichting:

dewazige schreef:

Probeer bij vrienden/Concullega's eens te luisteren naar bijv een glijbaan of een BR kast en zet op ja gemak eens alle pro's en contra's tegen elkaar uit.
Een vergelijking van de verschillende kasten naast elkaar is lastig te doen. Helaas, ik zou dat heel interesant vinden. Ik heb ze wel apart gehoord (en glijbanen gebruik ik nu een jaar of 6, die ken ik wel...). Maar vandaar mijn vraag.

Op zich ben ik qua klank over de glijbanen erg te spreken. Een goed rendement en stevige "punch". Wel zijn ze vrij groot (4 stuks) en inderdaad (wat Tom denk ik bedoelde) is het natuurlijk oud hout. Ik kom op een bedrijfsfeest liever met een nette BR aan.

Tom schreef:

Het nadeel van 18inch is dat je rendement iets terug loopt in het gebied boven de 100Hz. En je hebt veel vemogen nodig om ze goed te laten klinken.
De crossoverfrequentie zal denk ik rond 100 Hz liggen (even afwachten wat de driverack processor voorstelt: die "kent" deze speakers. Rendement is een minder groot probleem. De bedoeling is twee gebrugde Crown CE-4000's in te zetten (2.800W aan 4 ohmm per kant).

En tenslotte:

Michael schreef:

Ik weet dat je een giga fan van JBL bent maar ik denk dat je hier toch eens even naar moet kijken. Geloof me is de moeite waard.
Ik heb even gekeken. Het ziet er zeker netjes uit, maar er staat (nog?) weinig informatie op de site. Ik weet trouwens heel goed dat JBL niet het enige goede merk is. Maar het bevalt me prima, het is natuurlijk netjes om subs en toppen van één merk te hebben en alle instellingen voor JBL zitten al in de dbx Driverack processor. Toch ook wel erg handig.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MichaelEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 16-6-2004
Berichten: 245
5-6-2003 13:58
Ik liet je deze link zien omdat TSA in Nederland vrij gemakkelijk verkijgbaar is en staat voor een uiterst coorecte en snelle service. Daarbuiten ken ik alle prijzen van JBL vrij goed.

Een tijdje geleden stond ik met bijna een vergelijkbare keus. Ik kon toen ook kiezen tussen onder andere JBL en TSA en heb toen voor TSA gekozen (met wat hulp) omdat ze gewoonweg een stuk goedkoper zijn dan de vergelijkbare JBL speakers. Bij de meeste kasten van TSA vind je alleen de JBL HLA als concurrent terug en deze kost gemakkelijk het dubbele. Alle onderdelen in de TSA's zijn van beyma. Deze drivers zijn niet zomaar te krijgen aangezien beyma de drivers voor de speakers speciaal vervaardigd zodat TSA precies krijgt wat ze willen.

Daarom deze link. Ik zeg natuurlijk helemaal niet dat je nu TSA moet kopen maar ik maak je gewoon even hierop attent. Ik wens je veel succes met je keus. Als ik jou was zou ik toch voor de bass reflex kastjes gaan. Veel ligt aan de bouw en fabrikant van deze kastjes want ook bass reflex subjes kunnen zeer hoge spl's halen (denk aan de TSG218 die 141 db op de schaal brengt razz :p ). Dus dan zit het met dat beriek ook wel goed hoor. Ze moeten mischien meer geven om hetzelfde te bereiken wat een glijbaantje kan maar ze geven veel beter geluid volgens mij. Het sub/laag komt veel meer tot zijn recht in een front loaded sub. Ik vind de glijbanen beter voor het laag (80-200hz) maar niet voor het sub (20-100hz) werk.
Olé Olé heb nu ok AD!
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
5-6-2003 14:14
En waarom geen LabHorns ? wink ;)
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
6-6-2003 00:09
Victor, je hebt het over oud hout, en dat is het ook laugh :D .

Maar als jij een mooi gaas/foam front maakt ziet niemand dat het gaat om glijbanen...

En over dat laag of sub verhaal... dat is ook maar net hoe je wilt klinken.

Ik heb bijv. liever een goeie maagbas dan een 'total body workout' wink ;)
AddyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-9-2004
Berichten: 14
6-6-2003 09:05
Lastige keus lijkt me, ik heb er lang over gedaan voor ik koos, maar heb eindelijk besloten om per kant 1 manifold met 18G400's te leggen, en er bovenop 2 versmalde bandpassen voor mijn 15" JBL 2225H. Volgens mij komt dit lekker uit.
Succes met de keuze.
Gewoon een simpele tentfeest draaier!?!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
6-6-2003 14:32
Labhorns lijken me ook geen goede keuze happy :)
die kasten zijn 100x60x100 geloof ik, zijn dus 2 glijbanen happy :).

En eigenlijk zouden die lab's ook nog eens >2 gebruikt moeten worden.

én je praat hier over sub SUB laag.
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
6-6-2003 15:53

Jurrie schreef:

Labhorns lijken me ook geen goede keuze happy :)
die kasten zijn 100x60x100 geloof ik, zijn dus 2 glijbanen happy :).

En eigenlijk zouden die lab's ook nog eens >2 gebruikt moeten worden.

én je praat hier over sub SUB laag.
120*60*120 laugh :D en ingezet van 80-100Hz
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
6-6-2003 16:38
80-100 Hz? laugh :D

Single Cabinet FR Measurements

home.attbi.com/~ps99/labhorn/rta/index.html
Response:
30-232 Hz 3 dB
33-232 Hz 2 dB

Jammer dat de plotjes niet meer werken

Ander groot nadeel is trouwens dat de kinderziektes er nog steeds niet uitzijn denk ik
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
6-6-2003 17:18
Kinderziektes ?
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
6-6-2003 17:30
ja, die Lab hoorns zijn natuurlijk nog niet optimaal. Scheen een probleem met de eminence drivers (surrounds?..) te zijn.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)