Forum > Geluid

Reloop rp4000 versleten?

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
15-5-2005 18:14
Als je er zo niet bij kan, kun je nog misschien de behuizing uit elkaar proberen te schroeven?
Tijs_heunksStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-5-2005
Laatste: 19-8-2005
Berichten: 3
15-5-2005 18:33
oke bedankt gelukt happy :)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-5-2005 18:37
Zul je sowieso de onderkant voor los moeten halen anders kun je er niet bij.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Sjoerd3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2006
Laatste: 12-3-2006
Berichten: 4
22-1-2006 22:24
Ik heb een maand geleden twee reloop 4000 mk3's overgekocht (komen oorspronkelijk wel bij new-line vandaan :) )

Deze zouden nu 2 tot 3 jaar oud zijn. In het begin draaiden ze echt lekker strak, maar nu heb ik ook het gevoel dat hij veel eerder stopt dan een maandje geleden. Misschien heb ik er destijds niet goed op gelet maar het viel me wel op.

Bovendien heb ik de indruk dat de pitch niet helemaal 100% is (van beide!) Ik heb de indruk dat hij kleine correcties niet 'pakt' en dan na een paar kleine correcties opeens wel pakt met als gevolg dat je meteen weer teveel gepitcht hebt.
Ook op de strobo is te zien dat je de strobo zelden helemaal stil krijgt (bijvoorbeeld heel langzaam naar voren), en dan opeens naar achteren.

Als ik hem dan bijna helemaal stil heb kijk ik naar de streepjes naast de pitch en dan scheelt dat ongeveer een half klein streepje.

Komt jullie dit bekend voor? Ik draai al wel wat langer, en een plaat moet je toch gewoon 4-5 slagen terugkunnen draaien, niet? Het terugdraaien gaat vaak wel, maar op t moment dat je stopt met terugdraaien, dan stopt de platter vaak...
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand weet of dit gebruikelijk is of dat er wat aan te doen is...

vr gr Sjoerd
Sjoerd3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2006
Laatste: 12-3-2006
Berichten: 4
22-1-2006 22:27
Ohja en als ik de platter eraf haal en de tafel laat draaien, dan draait dat pinnetje niet mooi gelijk rond maar met horten en stoten, is dat ook gebruikelijk? Als de platter erop ligt draait hij wel normaal...

vr gr Sjoerd
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
22-1-2006 23:05
Het plateau fungeert als vliegwiel voor de motor. Haal het vliegwiel weg en de motor gaat raar reageren (precies dus zoals bij jou).

De overige problemen die je hebt zouden voort kunnen komen uit je onervarenheid (en da's een vrij pittig iets om toe te geven ;-)

Een vaak gehoorde opmerking is dan "maar op SL's mix ik prima". Mijn reactie is dan soms: "Ik heb er hier 2 SL's staan, neem je RP's mee en kom langs. Ik ga strak mixen op jouw RP's en jij op mijn SL's". Nog geen enkele persoon is die uitdaging aangegaan.

Over de jaren hebben wel letterlijk ÉÉN RP-4000 meegemaakt die instabiel was. MAAR dat was geen subtiele instabiliteit (draaitafel vond het af en toe nodig om op 100 toeren te draaien).

PS: Sommige draaitafels kunnen defect raken van het gebruiken zonder plateau. Je actie was dus ook nog een beetje onvoorzichtig...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
22-1-2006 23:53
Daarnaast staan bolletjes op een draaitafel zonder dat ie in de quartzlock schiet bijna nooit stil op het exacte 0 getal op de aanduiding naast de fader en zit ie er erg vaak wel iets naast. (bij draaitafels die dan niet meteen in de quartzlock schieten)

Mijn beide M3D's. M3D|1 - 0 punt 3mm in de + boven de 0 aanduiding. M3D2 - 0 punt 2mm in de min onder de 0 aanduiding. Beide draaitafels zijn op exact dezelfde waarde ingesteld qua fader. Heb hier ook nog een Synq XTRM1 staan, die zit zelfs op 4 mm in de + ten opzichte van het 0 punt van de fader.

Nog een leuke, als ik de exacte instellingen neem uit de service manual van Technics komen mijn SL's net aan de 7,4% in plaats van aan de beloofde 8% in de manual... ;-)

Het gaat er dus niet om of het 0 punt iets is verschoven maar het gaat er om of de draaitafel een stabiele snelheid heeft. Van mijn apart zit het 0 punt op de 1 aanduiding op de fader... zolang ie maar stabiel draait is er niets aan de hand.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Sjoerd3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2006
Laatste: 12-3-2006
Berichten: 4
23-1-2006 13:44
Dre,

Ik ben inderdaad zeker nog niet volleerd, en dat wil ik best toegeven!:) Het ging mij er alleen om dat ik het gevoel had dat hij voorheen sterker en strakker draaide. Ik heb inderdaad een beetje de indruk dat hij niet helemaal constant draait. Soms ben ik twee platen gelijk aan het zetten, en dan stel je m nog een tikje bij, en dan is het opeens weer zwaar teveel of te weinig.

Hoe dan ook, Ze doen het altijd nog stukken beter dan de draaitafels die ik eerst had (snaar) en ik blijf gewoon dooroefenen. Je hoort mij overigens ook niet zeggen dat het alleen maar aan het apparaat kan liggen, ik was gewoon benieuwd hoe anderen hierover dachten.

Ohja, ik wil best eens op jouw sl's komen draaien hoor. Enschede ligt alleen niet om de hoek... :)

vr gr Sjoerd
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
23-1-2006 14:14
Het kan zijn dat je pitch fader wat stoffig is. Haal hem in dat geval een keer of 10 heen en weer (dus van -10% pitch naar +10% pitch).

Zorg er ook voor dat het plateau stevig is aangedrukt op de spindle.

Als de motor stilvalt tijden cue'en dan is je cue techniek te zwaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sjoerd3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2006
Laatste: 12-3-2006
Berichten: 4
23-1-2006 20:27
Dank u ik ga ermee aande slag (met de tips en met mn techniek :D )

Terug naar forum Reageer (zonder quote)