Forum > PC related Forum

Muziek rippen

(81 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
Jeroen ZelleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2003
Laatste: 31-1-2006
Berichten: 54
18-12-2005 12:18
In elke mp3 zit een geheime code ( dit weet bijna niemand ). Deze code is gelinkt aan elke cd, elke cd is namelijk uniek. Dus als je een mp3 ript van een album, krijgt dat mp3tje de unieke code van het album mee. Brein kan zien of die mp3 bij een van je albums hoort die je in je cd collectie hebt wink ;) .

Dit is wat ik van Fraunhofer IIS had gehoord toen ik bij hun op bezoek was happy :)
If light is intelligent, then sound must be stupid!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
18-12-2005 12:28
Je kunt van een wav file prima een mp3 maken. Die WAV file is vaak afkomstig van de CD die je ript. In de WAV header is GEEN ruimte voor info betreffende de originele CD (en als die ruimte er wel is zal geen ripper er problemen mee hebben de info te wijzigen danwel te verwijderen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-12-2005 18:01

Jeroen Zelle schreef:

In elke mp3 zit een geheime code ( dit weet bijna niemand ). Deze code is gelinkt aan elke cd, elke cd is namelijk uniek. Dus als je een mp3 ript van een album, krijgt dat mp3tje de unieke code van het album mee. Brein kan zien of die mp3 bij een van je albums hoort die je in je cd collectie hebt wink ;) .

Dit is wat ik van Fraunhofer IIS had gehoord toen ik bij hun op bezoek was happy :)
Mooi verhaal, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van. Moet dus in de rip-software ingebouwd zitten. Kwestie van een freeware studenten-projectje gebruiken voor het rippen en de code zit er niet in. Lekker waterdicht systeem. Klinkt als een kansloos bangmakertje wat mij betreft.
Light Image
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
18-12-2005 18:07

Jeroen Zelle schreef:

In elke mp3 zit een geheime code ( dit weet bijna niemand ). Deze code is gelinkt aan elke cd, elke cd is namelijk uniek. Dus als je een mp3 ript van een album, krijgt dat mp3tje de unieke code van het album mee. Brein kan zien of die mp3 bij een van je albums hoort die je in je cd collectie hebt wink ;) .

Dit is wat ik van Fraunhofer IIS had gehoord toen ik bij hun op bezoek was happy :)
Beetje onzin.. als ik via de line-in vanaf mijn cd speler m'n cd's zou rippen (doe ik niet.. gebruik ASPI @ 18 speed) waar komt die code dan vandaan? En idd.. zoals Dré al zei kun je niet direct naar MP3 schrijven, maar alleen via een intermediate wav file..(al dan niet direct via geheugen i.p.v. HDD). Als je een library zoals LAME gebruikt (die je bijvoorbeeld bij Goldwave nodig hebt) vraag ik me af waar die code in wordt opgeslagen. LAME is een GPL (source beschikbaar) project is en als die code er al zou zijn (wat ik erg betwijfel) zou dat in de source terug te vinden moeten zijn.
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
18-12-2005 20:49
Waar die medewerker van Fraunhofer ISS het over had is waarschijnlijk LWDRM, hoe die techniek precies werkt weet ik niet en wat ik ook niet weet is in hoevere het toegepast word. (Gaat volgens mij trouwens enkel over MP3 muziek, dus zou dan over als MP3-aangekochte muziek gaan.) Verdere info over LWDRM kun je op het WWW vinden met de hulp van google. Meer durf ik er niet over zeggen want de kans dit ik iets verkeerds zeggen is behoorlijk groot shocked 8O .

mvg Alex
GigoloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 17-8-2024
Berichten: 42
18-12-2005 22:10
Als je met Itunes ript krijg je óók bij hitzone cd's keurig de titel + artiest.
Ik weet alleen niet of je het ook direct naar mp3 kan omzetten, want standaard converteerd Itunes naar aac, maar Itunes heeft wél een functie waarmee je aac naar mp3 kan omzetten, dus een cd zou hij in principe ook meteen naar mp3 moeten kunnen omzetten, ben er alleen nog niet achter hoe.
MichgelsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2004
Laatste: 16-3-2006
Berichten: 4
19-12-2005 22:36
Ik gebruik altijd Audiograbber om mee te rippen. Lame zit er standaard niet bij, maar je moet lame_enc.dll gewoon los in de Audiograbber map neerzetten en dan pakt ie hem al. Dan kan je rippen in mp3. Bij Audiograbber gaat het altijd goed met de titels van verzamel cd's. (Met zo'n vinkje "Various artists".) Het gebruikt niet CDDB maar FreeDB, misschien dat je daardoor ook andere titels doorkrijgt maar ik denk dat dat geen verschil maakt. Je kan er overigens zonder tussen-wav-file mee rippen, zodat niet je hele harde schijf gefragmenteerd raakt. Bovenop al dat moois is het ook nog eens gratis.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-12-2005 23:28

Michgelsen schreef:

Lame zit er standaard niet bij, maar je moet lame_enc.dll gewoon los in de Audiograbber map neerzetten en dan pakt ie hem al.
Is dit wel legaal?
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
19-12-2005 23:29

Michgelsen schreef:

Bovenop al dat moois is het ook nog eens gratis.
Potverdorie
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
19-12-2005 23:33
Ja, had ik gelezen. En ik heb net ook de site van Audiograbber bekeken, maar ik kwam er toch niet helemaal uit (mede door de wat warrige site). Vandaar mijn open vraag.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)