newbie speakers - versterker vragen
(28 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 3-12-2005 21:44 |
Dat komt door een verschil in ingangsgevoeligheid. De stand van de gainknop zegt al helemaal niks over het geleverde vermogen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
MBFStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-7-2005 Laatste: 1-6-2006 Berichten: 284 | 3-12-2005 22:04 |
Ah, sorry voor de moeite om mijn domme vraag te beantwoorden maar ik kwam er gewoon even niet uit. | |
Wat? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 4-12-2005 14:20 |
MBF schreef: Ah, sorry voor de moeite om mijn domme vraagdomme antwoorden komen zeer regelmatig voor. Wat betreft versterkers vergelijken: De enige manier waarop je een versterker-vermogen een beetje op het gehoor kunt beluisteren, is door ze allebei op max te zetten, en dan vanuit je mixer het volume te zetten op nul db. Uiteraard gebruik je het zelfde muziekje, de zelfde boxen; verander je alleen de versterker in je opstelling. Dan zou het heel goed kunnen dat de goedkopere toch harder klinkt, maar dat is dan meestal doordat hij meer aan het vervormen is. Vervormd geluid klinkt al snel harder dan goed geluid. Ook moet je niet alleen naar de moment opname kijken, maar dat volle vermogen maaar eens een paar uur aan laten staan.... Dan komt al snel het verschil te voorschijn tussen een goedkope en een wat duurdere versterker. Leuk detail; ik heb meerdere v3000's en een v5000. Als je ze naast elkaar aan zet op dezelfde boxen, gaat de v5000 pas harder dan de v3000 vanaf standje drie kwart... maar dan gaat hij ook echt veel harder | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 4-12-2005 16:47 |
Zelfs op die manier gaat het niet lukken. Neem het volgende hypothetische voorbeeld: Versterker 1 levert maximaal 2x 1.000 Watt bij een ingangsspanning van 2 Volt, versterker 2 levert maximaal 2x 100 Watt bij een ingangsspanning van 0,1 Volt Beide versterkers draai je helemaal open en sluit je aan op een mixer die, als de ledjes 0dB aangeven, een spanning van 0,1 Volt levert. Versterker 2 levert nu zijn maximale vermogen van 100 Watt, versterker 1 komt niet verder dan 50 Watt. Ik bedoel maar. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 4-12-2005 19:25 |
ik ging er idd dan wel van uit dat de ingansspanning van het nul Db punt van beide versterkers het zelfde was. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
CekeStandaard Lid Uit: België Sinds: 1-10-2004 Laatste: 30-4-2007 Berichten: 19 | 4-12-2005 20:47 |
Hoe komt het dat als ik mijn versterker helemaal open zet en mijn computer (die rechtstreeks aan de versterker hangt) helemaal open zet de versterker en de versterker clipt hij stopt met clippen als ik de gain van de versterker wat terug draai ? en is het normaal dat de linker kant soms rapper clipt dan de rechter (ook al staat de balance in het midden) ? | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 4-12-2005 20:57 |
ceke schreef: Hoe komt het dat als ik mijn versterker helemaal open zet en mijn computer (die rechtstreeks aan de versterker hangt) helemaal open zet de versterker en de versterker clipt hij stopt met clippen als ik de gain van de versterker wat terug draai ? en is het normaal dat de linker kant soms rapper clipt dan de rechter (ook al staat de balance in het midden) ? ja. | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 4-12-2005 21:18 |
Een versterker vermenigvuldigt het signaal altijd met een vaste waarde. Maar aan de uitgang kan maar een bepaalde hoeveelheid uitkomen. Als jij dus een kleine waarde (zwak inganssignaal) neemt en die vermenigvuldigt met die vaste waarde komt er een kleine waarde uit. Dit vindt de versterker prima! Maar neem jij een te sterk ingangssignaal, dan probeert die versterker dat ook te vermenigvuldigen met diezelfde vaste waarde, echter komt hij dan een probleem tegen. De uitkomst van de vermenigvuldigingssom van de ingangswaarde en de waarde waarmee hij het wil vermenigvuldigen is meer dan dat er aan de uitgangen kan uitkomen. Dan gaat je versterker dus clippen. Die knopjes op je versterkers doen niks met het aantal keer dat je versterker het signaal dat ie binnenkrijgt versterkt! Ze beïnvloeden echter wel, net als de mixer, het signaal zélf dat de versterker binnenkrijgt. Die knopjes stel jij dus zo af dat de uitkomst van de vermenigvuldigingssom nooit over de maximale uitgangswaarde uitkomt. De praktijk is zo: Je zorgt dat je met je mixer netjes op 0dB uitstuurt. Dit kan voor je versterker een te hoge ingangswaarde zijn waardoor ie zou clippen. Dan zorg je dus dat dat ingangssignaal wat gedempt wordt, door de knopjes op je verterker dicht te draaien. Het kan ook een te lage ingangswaarde zijn voor je versterker, waardoor ie niet het maximale levert. Dan draai je de knopjes iets verder open om meer ingangssignaal door te laten. Wat betreft het links eerder clippen als rechts, dat kan aan heel veel dingen liggen. Kijk allereerst eens of je op je mixer wel aan beide kanten even hard uitstuurt. Verder kun je natuurlijk per kanaal afstellen op je versterker, dit is niet voor niks. Dus hou dat kanaal uit de clip! | |
CekeStandaard Lid Uit: België Sinds: 1-10-2004 Laatste: 30-4-2007 Berichten: 19 | 4-12-2005 21:21 |
Bedankt voor de erg duidelijke uitleg! | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 4-12-2005 21:24 |
Ohw, gelukkig....dan ben ik toch duidelijker als dat ik op het einde van mijn verhaal dacht te zijn | |