Forum > Algemeen Forum

Bedrijf Beginnen

(91 reacties. Pagina 8 van 10)
Moderator(s): Dré
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
17-8-2004 10:13

fredje schreef:

knip
Hahaha, dat laatste wel gelijk in laugh :D

En, tuurlijk; het levert wel iets op... Wel een geluk: ik meen dat ze zei binnen 1 of 2 jaar is het pand afbetaald, en dan, buiten om gas-water-licht en voorraad, is alle winst voor jou, doordat het pand echt voor jou is. Gelukkig geen huur pand wink ;) Dus ja, dan wel... EINdelijk..
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
17-8-2004 19:33

Mr. Edie schreef:

leer liever door voor tandarts o.i.d... Want die gasten hebben het volgens mij echt goed. (onze tandarts ook, een huis van shocked 8O Zwembad, boot, caravan (ownee: camper) kinderen stuk of 3... pfff, niet normaal, lekker 4 weken dichtgooien in de vakantie, wat wij dus NIET kunnen permiteren.)
mijn zus doet nu 2e jaars tandheelkunde, dus als t verkeerd gaat kan ik altijd nog bij haar als dienstmeisje werken wink ;)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
16-11-2005 15:42
Hallo forumleden,

Er staat nogal wat op dit forum over het starten van een eigen bedrijf, echter zit ik met een vraag van iets andere orde.

Ik heb reeds uitgebreid georienteerd bij KvK, belastingdienst, UWV etc en dus voorzien van de nodige informatie.

Momenteel werk ik via een uitzendburo bij een geluidsverhuurbedrijf, naast mijn 36 urige baan in een geheel andere branche.

De apparatuur die ik in de loop van de jaren hobby matig heb verzameld wil ik nu gaan benutten binnen een eigen bedrijfje om zo wat terug te verdienen van de investeringen (of weer opnieuw te kunnen investeren)
Toekomstige situatie is een eigen bedrijfje (eenmanszaak) met eigen klanten en daarnaast bij het collega bedrijf als colegiale inhuur.
Hoe doen jullie dit? heeft iemand er ervaringen mee?
De belastingdienst is namelijk vrij snel van mening dat er sprake is van een dienstverband (vanwege gezagsverhouding etc).
De klant belasten met 2 facturen lijkt me onzinnig.
Daarnaast is het de bedoeling zelfstandig klussen over te nemen bij dubbelboeking/dubbele aanvraag. Dit is uiteraard geen probleem hoewel de belastingdienst dan alweer een soort dienstverband ziet.

Graag jullie reactie.

Tevens graag nog wat tips omtrent verzekeringen.
Welke, waar etc.
Volgens mij heb ik minimaal aansprakelijkheid nodig, verder inboedel (ook op locatie)

Ondanks de kosten wil ik graag volgens de regels werken, ondanks de grote concurrentie van goedkope "drive-ins" die ook geluidsverhuur zeggen te kunnen....
Kennen we dat probleem niet allemaal? happy :)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
16-11-2005 16:09
Apparatuur die je privé hebt gekocht kan je inbrengen in je bedrijf. Het mooie is dat als je eenmaal een btwnummer hebt, je de factuurtjes van een jaar daarvoor mee kan nemen in de eerste aangifte wat nog wel eens een economische boost wil geven.

Als je iets specifiekere vragen hebt wil ik die wel voor je beantwoorden ( of opzoeken )

Dubbele facturen naar je klant sturen is natuurlijk volstrekte onzin, de klant krijgt een factuurtje met daarin aantal gewerkte uren erin.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-11-2005 16:10

yoghurt schreef:

Het mooie is dat als je eenmaal een btwnummer hebt, je de factuurtjes van een jaar daarvoor mee kan nemen in de eerste aangifte wat nog wel eens een economische boost wil geven.
Yep, heb ik ook gedaan een paar maanden geleden. happy :)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
16-11-2005 17:19

yoghurt schreef:

Apparatuur die je privé hebt gekocht kan je inbrengen in je bedrijf. Het mooie is dat als je eenmaal een btwnummer hebt, je de factuurtjes van een jaar daarvoor mee kan nemen in de eerste aangifte wat nog wel eens een economische boost wil geven.

Als je iets specifiekere vragen hebt wil ik die wel voor je beantwoorden ( of opzoeken )

Dubbele facturen naar je klant sturen is natuurlijk volstrekte onzin, de klant krijgt een factuurtje met daarin aantal gewerkte uren erin.
Ik wil de klant een totaal prijs factureren, aangenomen werk dus.
De BTW is leuk, maar:
vanwege de te verwachten omzet (1500 euro per jaar) en het te spenderen uren, ben ik zowel voor de BTW als de inkomstenbelasting geen ondernemer.
Dit geeft voordelen voor wat betreft de complexiteit van de administratie, die neemt gigantisch af.
Uiteraard komt wel de netto winst als neveninkomsten op mijn prive aanslag terug.
Aparatuur is af te schrijven over 5 (of mag 3 ook?) jaar.
Inbrengen van prive apparatuur nu naar zakelijk is financieel onaantrekkelijk. Prima spul, maar ouder dan 5 jaar.

Belangrijkste vraag is hoe een collega mij in kan huren zonder dat er sprake is van een dienstverband.
Bijvoorbeeld een collega doet zelf de zaalmix en besteed de podiumtechniek aan mij uit.
Je werkt samen, maar wie geeft wie orders?
als ik de routing verander vertel ik hem hoe hij het in de zaal moet doen en andersom.....
Belastingdienst zegt: machtsverhouding, dus dienstverband, dus collega bedrijf moet loonbelasting afdragen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
16-11-2005 17:53
Bediening van apparatuur kan gezien worden als een dienst van een bedrijf. Gelijk aan dj'en. Dit kun je factureren, uiteraard moet er dan ook BTW over worden berekent.
Henry viskerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 12-5-2010
Berichten: 43
16-11-2005 17:56

DJ Bastisito schreef:

Bediening van apparatuur kan gezien worden als een dienst van een bedrijf. Gelijk aan dj'en. Dit kun je factureren, uiteraard moet er dan ook BTW over worden berekent.
zo doe ik het ook; ik stuur dan een normale factuur naar mijn 'werkgever'. Niets aan de hand lijkt me zo.

Zo gebeurt het heel vaak in de branche waar ik normaal werk (de bouw).

Groeten Henry
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
16-11-2005 18:44
Toch denkt de belastingdienst daar anders over.
BTW is een kwestie van omvang van het bedrijf en absoluut geen noodzaak.
Overigens maakt het voor een dienstverband niet uit of je wel of geen BTW rekent en dus afdraagt.

In de bouw is het zeer gebruikelijk uit te besteden, specifiek in het geluid ligt dat blijkbaar anders.
Overigens hebben in de bouw de ZZP-ers ook de verplichting van meerdere opdrachtgevers en maximaal 3 maanden voor hetzelfde bedrijf werken anders is er ook daar sprake van een dienstverband.

De belastingdienst spreekt in dit geval over een machtsverhouding en dus een dienstverband. We zoeken een goeie uitweg om de belastingdienst er van te overtuigen dat er geen dienstverband is en er dus op voorhand een VAR verklaring door hen kan worden afgegeven.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
19-11-2005 11:07

yoghurt schreef:

Als je iets specifiekere vragen hebt wil ik die wel voor je beantwoorden ( of opzoeken )
Heel specifieke vraag: hoe werk ik voor een collega bedrijf zonder dat de belastingdienst dit ziet als een dienstverband. Gewoon een factuur sturen voor gewerkte uren of bediening podiumtechniek is niet voldoende, dit ziet men helaas toch als dienstverband en dus willen ze loonbelasting vangen....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)