Forum > Licht

Behringer LC2412 als DMX controller voor PC via Midi

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 4-1-2006
Berichten: 5
21-10-2005 11:25
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-10-2005 12:47
Hallo allemaal,

Bij de drive-in hebben we nu al weer een hele tijd de Behringer LC2412, maar nu wil ik graag het licht met de computer gaan bedienen.
Mijn collega's zijn hier enigzins tegen en zeggen dat het licht zo goed genoeg is.
Uiteraard vind ik dat het makkelijker en beter zou moeten kunnen.
Dus een van mijn collega's zei, wat je ook kunt doen: op de LC2412 zit een midi ingang, misschien dat je hem zo kunt aansturen.
Dus ik heb even de handleiding doorgekeken van de Behringer en inderdaad een groot deel van de functies kan bestuurd worden via Midi.
Als ik het goed heb gezien kun je in ieder geval alle faders bedienen, wat dus zou betekenen dat je in principe al het licht wat er aan hangt besturen kunt.
(Ik weet dat hier al topics over zijn, maar daarin stond nog weinig spetterends/nieuws voorzover ik heb gezien.)

Dus ik ben even gaan googlen voor een simpele oplossing om een Midi uitgang op m'n laptop te krijgen...
En ik vond: deze schets

(bron: https://www.midiweb.com/hww/midi.htm)

Maar nu is het eerste probleem hier: dit gaat naar Mini DIN-8, en niet naar een DIN-5 die wel op de Behringer zit.
Mijn eerste vraag is dus: Weet iemand hoe de 'pin out' (of hoe noem je dat in dit geval) van een DIN-8 zijn t.o.v. een DIN-5?

Zodra ik dat weet, ik alle componenten heb en ik hem heb gebouwd, dan ga ik over naar stap 2 - het uitproberen van het e.e.a.

Uiteraard houd ik jullie hiervan op de hoogte.

Gegroet,
Arno
Dat slaat als een tang op een varken!
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 138
21-10-2005 12:05
Hier in de shop heb je ook een kant-en-klare kabel.
www.new-line.nl/v/11534
sluit je aan op de joystickpoort (als je die hebt) en dan heb je midi-in en midi-out.

[Edit] Die kabel waar jij het schema van hebt gevonden, staat hier ook in
de shop zie ik: klik [/Edit]
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-10-2005 15:31
(Ik weet dat hier al topics over zijn, maar daarin stond nog weinig spetterends/nieuws voorzover ik heb gezien.)
Nou, het meest spetterende is dat je als band de LJ de laan uit kan sturen. wink ;) En daar heb je niet eens een computer voor nodig.

Of het gemak zal geven met disco, is nog maar de vraag.
Juist dan zou ik de behringer de laan uit sturen wink ;)

Martin.
kvm entertainment
AnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 4-1-2006
Berichten: 5
21-10-2005 18:49

Skevdude schreef:

[Edit] Die kabel waar jij het schema van hebt gevonden, staat hier ook in
de shop zie ik: klik [/Edit]
Dat scheelt weer 5 minuten werk razz :p
Nu nog even zoeken naar een verloopje van 8 naar 5 polig, want op de Behringer zit een 5 polige DIN als ik me niet vergis.
Dat slaat als een tang op een varken!
AnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 4-1-2006
Berichten: 5
22-10-2005 10:39
Na een paar uur Google nog steeds niets gevonden voor een kabeltje van (mini) DIN-8 naar DIN-5.
Een vriend van me zegt dat het gewoon 1 op 1 gaat, dus pin 1 -> pin 1, pin2 -> pin2 etc en dat de laatste 3 polen gewoon vervallen van de DIN-8.
Kan iemand dit bevestigen?
Dat slaat als een tang op een varken!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-10-2005 11:45

Anno schreef:

Na een paar uur Google nog steeds niets gevonden voor een kabeltje van (mini) DIN-8 naar DIN-5.
Een vriend van me zegt dat het gewoon 1 op 1 gaat, dus pin 1 -> pin 1, pin2 -> pin2 etc en dat de laatste 3 polen gewoon vervallen van de DIN-8.
Kan iemand dit bevestigen?
Heel simpel. Een midi-out op je laptop maak je niet zomaar. Je kunt wel een kabeltje solderen, maar wat dacht je van de driver die door het gebruikte sequence-programma of midi-player ondersteund moet worden?

Koop een USB-MIDI-interfaceje van 40 euro en je bent klaar. Geen gezeur met drivers etcetera. Bijvoorbeeld de Audiotrak Midimate, al voor 37,50 te krijgen bij een dozenschuiver.
Light Image
AnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 4-1-2006
Berichten: 5
22-10-2005 12:11

JeroenVDV schreef:

Heel simpel. Een midi-out op je laptop maak je niet zomaar. Je kunt wel een kabeltje solderen, maar wat dacht je van de driver die door het gebruikte sequence-programma of midi-player ondersteund moet worden?

Koop een USB-MIDI-interfaceje van 40 euro en je bent klaar. Geen gezeur met drivers etcetera. Bijvoorbeeld de Audiotrak Midimate, al voor 37,50 te krijgen bij een dozenschuiver.
Psst, op de bron van dat schemaatje staat de driver ;)
Maar ik heb nu besloten om het anders te doen: USB-to-Gameport adapter (kan ik meteen m'n joystick nog eens ooit gebruiken bij games) en dat kabeltje (van DAP volgens mij) wat eerder ook al vermeld is.
Dat slaat als een tang op een varken!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-10-2005 12:34

Anno schreef:

JeroenVDV schreef:

Heel simpel. Een midi-out op je laptop maak je niet zomaar. Je kunt wel een kabeltje solderen, maar wat dacht je van de driver die door het gebruikte sequence-programma of midi-player ondersteund moet worden?

Koop een USB-MIDI-interfaceje van 40 euro en je bent klaar. Geen gezeur met drivers etcetera. Bijvoorbeeld de Audiotrak Midimate, al voor 37,50 te krijgen bij een dozenschuiver.
Psst, op de bron van dat schemaatje staat de driver ;)
Maar ik heb nu besloten om het anders te doen: USB-to-Gameport adapter (kan ik meteen m'n joystick nog eens ooit gebruiken bij games) en dat kabeltje (van DAP volgens mij) wat eerder ook al vermeld is.
Maar let op:
Serial midi driver for Win3.1x and Win95 10111 bytes
Die gaan definately niet werken op 98/2000/ME/XP. Heb het zelf namelijk ook al ooit geprobeerd hier.
Light Image
AnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2005
Laatste: 4-1-2006
Berichten: 5
22-10-2005 14:18
Okee, jij wint... shut up :X happy :)
Dat slaat als een tang op een varken!
Lj SilentStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-5-2006
Laatste: 10-10-2007
Berichten: 3
8-8-2006 16:30
hmm vaaaag
Weten jullie misschien of er een midi-usb kabel bestaat ?? ;)
en weet iemand wat de beste midi-sequencer software is die ik kan gebruiken voor een DMX light controller:D laugh :D

2x DIN 5 naar 2x USB ?

mvg Sven Lammens

Terug naar forum Reageer (zonder quote)