Forum > Off-Zone

Kan een compressor-limiter de reclames op televisie onderdrukken?

(43 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
VrutStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-5-2005
Laatste: 15-10-2005
Berichten: 11
10-10-2005 00:41
Gegroet,

Mijn probleem is dat ik mij erger aan te luide reclameblokken. Ik heb hiertoe reeds een topic op Hear geopend. Via een tip heb ik de Yakumo Volumemaster gekocht, alleen dit apparaat werkt voor geen meter shocked 8O .

Met een dB-meter heb ik gemeten dat ook met apparaatje de reclames een stuk luider zijn. En voor het gehoor zijn de reclames meer gecomprimeerd, dus gehoormatig zijn ze nog luider.

Nu heb ik het idee gevat een compressor – limiter in de strijd te gooien. Ik denk dat een limiter niet voldoende is, waarschijnlijk dient het geluid van bijv. een film eerst ook gecomprimeerd te worden op reclames niveau, en daarna dient de limiter zijn werk te doen.

Hebben jullie een idee of dit zal helpen? En zo ja, wat zou een goede keuze zijn? Op zich hoeft het kwalitatief niet zo’n goed apparaat te zijn. Hebben jullie een idee welke mogelijkheden de compressor limiter zou moeten hebben voor mijn doel?

Alvast bedankt, groeten, Fred
'Tsja, was soll man sagen?'
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-10-2005 01:18
Heb je toch gewoon een afstandsbediening voor? Althans daar gebruik ik de mijne altijd voor..... geluid harder/zachter en zappen.

Ik vraag me hard af of iets als een limiter uberhaupt wel tussen de keten gaat passen en of het punt 2 ook nog eens fatsoenlijk gaat werken.

Ik heb overigens op mijn TV een soort van normalize functie zitten die het geluid van alle kanalen even hard/zacht laat klinken. Reclame's klinken hier dus niets harder dan de normale uitzendingen (of ik moet mijn gehoor al zover om zeep geholpen hebben dat ik het niet meer hoor ;-) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-10-2005 01:31
Edit Mod: Sylvia: topic verplaatst naar Offzone, hoewel ik denk dat je een grotere kans op antwoorden maakt op een hifi-forum.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2005 11:07
Er is een aantal TV stations gevraagd op te houden met het "heet" uitzenden van reclame blokken. De reactie van vrijwel elk TV station was dat ze de commercials zo "heet" aangeleverd kregen en er zelf verder niets aan konden doen. Natuurlijk liegen ze dat het gedrukt staat wanneer ze zoiets zeggen.

Het gaat hier om centjes (en van die centjes moeten ze leven) dus tenzij er gewoon regelgeving komt op dit vlak zal er helaas niets veranderen.

WELLICHT zouden de commerciëlen eens (nog) wat meer kunnen kijken naar zapgedrag. Geval is namelijk dat als IK de afstandbediening moet pakken om hem zachter te zetten, niets mij zal weerhouden om tijdens dat reclameblokje even een rondje te zappen. Zou de commercial gewoon net zo "heet" qua geluid zijn als de rest van de programmering dan zou ik wellicht NIET de afstandbediening pakken en dus alle reclame in het blokje in kwestie meekrijgen (ping ping, kassa).

...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
10-10-2005 11:11
Ik denk dat je aan een limiter genoeg hebt. Threshold instellen op het maximale geluidsniveau van de normale programma's, dan wordt alles wat harder is bruut afgekapt.

Daar wordt de geluidskwaliteit natuurlijk niet beter van, maar dat zal niet erg boeien als het gaat om reclames.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-10-2005 20:04
Alle tv zenders/stations zenden alles op strikte standaardniveaus uit. Het uitzendvolume blijft daarom gewoon de hele dag hetzelfde. Het volume van elk programma kan echter wel anders _lijken_.

speelfilms bijvoordeeld hebben een ontzettend groot dynamisch bereik (van harde aktie momenten tot stille liefdesscenes).

reclames hebben echter maar 1 doel: jou ergeren (lees: aandacht trekken). Daarom worden deze reclames dusdanig gecomprimeerd dat elke microseconde van de commercial zo hard mogelijk is. Ze worden dus uitgezonden op hjetzelfde niveau als alle andere programma's. Maar ze lijken dus harder te klinken door die zware compressie.

dat is het hele eiereten.

Ik neem aan dat Dré dit bedoeld met "te heet"
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
10-10-2005 20:14
Pak gewoon lekker de afstandsbediening erbij, of wil je echt als een zombie een 10-15min (zo lang duren ze tegenwoordig, pak er maar een stopwatch bij) reclameblok blijven kijken.
Heb nog even geduld mijn beste vriend en je kunt tijdens een reclameblok rustig even gaan plassen, drinken pakken, popcorn maken en een complete speelfilm afkijken. laugh :D laugh :D
Darth Crossfader
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-10-2005 20:24

Dacide schreef:

Ik neem aan dat Dré dit bedoeld met "te heet"
Yep.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DENNISWAGNERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-7-2004
Laatste: 29-11-2020
Berichten: 22
10-10-2005 20:35
En anders en hd recorder en tien minuten later beginnen met kijken, kun je de hele reclame eruit filteren.
See the Light - Feel the Beat
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
10-10-2005 21:22
1 x bewerkt. Laatst door Diederik op 10-10-2005 21:28
Kan mij nog herinneren van een bezoek aan een vrij gerenommeerd productiebedrijf in Amsterdam waar men o.a. commercials maakt dat bij het masteren een en ander vaak bewust wordt afgewerkt met een dynamiek van hooguit 3 dB. Helemaal plat dus...
Het verhaal van de commercials die zo gecomprimeerd worden aangeleverd kan dus best wel kloppen... En ja, de adverteerder is natuurlijk ook gebaat bij een zo luid mogelijke commercial, dat dringt beter door tot al die mogelijke klanten... sneaky :V

Het eindniveau op de zender wordt net als bij de radio op TV begrensd door een stevige processor (soms zelfs van hetzelfde merk en type). Moet ook wel gezien de steeds verder gaande digitalisering. Alles wat boven de grenswaarde uitkomt resulteert immers in gekraak en geknetter.
Ik waag het dus te betwijfelen of een compressor/limiter in de keten hangen veel zin heeft aangezien het probleem hem niet zozeer in het geluidsniveau zit, maar in de dynamiek. Dat betekent dus dat je eventueel de dynamiek zou kunnen beperken met de copmressor, maar om het dus gelijk te krijgen zul je dus alles net zo moeten platwalsen als de gehate reclame, wat niet echt wenselijk is lijkt me...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)