Forum > Geluid

Pioneer doet mee aan I-Pod hype?

(90 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
3-9-2005 23:40

ndewit schreef:

Wat betreft die naald - ik heb echt, ongelukjes daargelaten, zelden nog last van een overslaande naald
Nog nooit een feestje gehad met een houten vloer en een gammel dj-meubel? Dat betekent dat je alleen thuis draait of op party's waar alles helemaal toppiejoppie in orde is (vaste booth o.i.d.). Mijn realiteit is anders. Bij feesten op lokaties die niet standaard van een fatsoenlijke booth zijn voorzien pieker ik er niet over om mijn TT's mee te nemen. Scheelt ook weer een hoop vinyl-sjouwwerk.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik je pro-vinylhouding niet begrijp hoor. Ik stam zelf uit de "draaien met cd's is veel handiger en hipper"-periode dus toen ik begon deed je juist zo min mogelijk vinyl. Ik ben kinds gelukkig met mijn CDJ-800-spelers, maar toch geheel vrijwillig weer begonnen met vinyl. Ik vind het leuk, hip, retro, tof, interessant en je hebt meer bekijks van je publiek.

Maar zeg nou zelf, los van jouw (en mijn) op sentimenten gebaseerde voorkeur heeft vinyl toch alleen maar nadelen?

- Vinyl is reteduur, pakweg 10 euro per nummer is niet raar;
- Vinyl slijt, vele malen harder dan cd's of de harde schijf van je laptop;
- Vinyl is zwaar, ik ga het niet eens voorrekenen, het is gewoon zo;
- Vinyl slaat sneller over;
- Het interesseert de mensen op de dansvloer geen moer waar de muziek vandaan komt, als de muziek maar goed is.

Maar vinyl is wel leuk.
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
4-9-2005 00:18
Er zijn wel honderden reden te bedenken om vinyl af te zweren.

Zo is het bij CD makkelijker om als eindresultaat een goed klinkend eindproduct te hebben dan wanneer je dat op vinyl zet. Daarnaast is vinyl een product wat veel harder is aan slijtage e.d.

Vinyl gaat dood, tis alleen nog een kwestie van de stekker er uit trekken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
4-9-2005 00:46
Het grootste voordeel van vinyl tov cd vind ik dat je kan zien waar alle breaks zitten. Voor je met cd's even goed mixt moet je je platen echt goed kennen of heel simpel de eindjes aan elkaar mixen. Dat is meteen zo'n groot nadeel dat ik nooit zou overstappen op cd's... Verder hebben Tim en Reind gelijk als ze zeggem dat vinyl technisch gezien alleen maar nadelen heeft.
SylviaEx Lid
4-9-2005 00:50

Frisbee schreef:

Het grootste voordeel van vinyl tov cd vind ik dat je kan zien waar alle breaks zitten. Voor je met cd's even goed mixt moet je je platen echt goed kennen of heel simpel de eindjes aan elkaar mixen. Dat is meteen zo'n groot nadeel dat ik nooit zou overstappen op cd's.
Naaaah, de nummers waar je zelf helemaal weg van bent die kun je toch tot op de seconde meezingen/dansen/mixen-whatever. Je onderschat jezelf, denk ik.

Ik heb het nu dus inderdaad andersom, dat ik kan zien aan de groeven van het vinyl wanneer er een ander stuk aankomt. Maar het enige effect daarvan is dat ik, omdat ik het aantal millimeters dat de naald in straal nog verwijderd is van het "andere" stuk niet kan omzetten in seconden, minutenlang zinloos loop te fokken en wachten totdat het eindelijk zover is laugh :D . Doe mij dan maar gewoon ouderwets meezingen/dansen en zijdelings aftellen op een display.
FrisbeeStandaard Lid
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
4-9-2005 01:05
Het zal wel komen doordat ik al jaren gewend was aan de 'extra informatie' en het op cd's dan ineens mis. Het is niet zo dat het helemaal niet gaat met cd's (heb zelf ook 2 cdj's) maar het is me vaak genoeg gebeurd dat ik al begin met mixen en erineens nog een laatste breakje komt, das toch best vervelend...
NdewitStandaard Lid
Sinds: 1-9-2005
Laatste: 28-8-2006
4-9-2005 02:31
Nog nooit een feestje gehad met een houten vloer en een gammel dj-meubel? Dat betekent dat je alleen thuis draait of op party's waar alles helemaal toppiejoppie in orde is (vaste booth o.i.d.). Mijn realiteit is anders. Bij feesten op lokaties die niet standaard van een fatsoenlijke booth zijn voorzien pieker ik er niet over om mijn TT's mee te nemen. Scheelt ook weer een hoop vinyl-sjouwwerk.
Ik neem en nam sowieso zelf nooit wat mee behalve wat platen en een headset (en vermijd zo dus impliciet je standaard feestzaaltjes met houten tafels en meer van zulks probably) en draai(de) inderdaad of op lokaties waar dit wel vaker gebeurde. Aan de andere kant ook wel in kraakpanden c.q gekraakte fabrieken (waar we vaak gewoon tegels en allerlei zware spullen er tegenaan gooiden) en buiten, waar je ook niet echt last hebt van overslaan behalve als een of andere malloot de P.A heel ongelukkig opgebouwd heeft. Het is wel een geldig argument verder hoor, maar in "mijn realiteit" is c.q was dat een uitzondering.

Gebroken rug van het sjouwen? Ja, vaak zat. Dat wel.
Dit wil overigens niet zeggen dat ik je pro-vinylhouding niet begrijp hoor. Ik stam zelf uit de "draaien met cd's is veel handiger en hipper"-periode dus toen ik begon deed je juist zo min mogelijk vinyl.
Wat ik me dan afvraag, wanneer was die periode. Ik ken er een aantal die sinds begin jaren '80 bezig zijn en die heb ik daar nog nooit over gehoord eigenlijk. Toen ik zelf begon (dat was dan zo'n 8 jaar terug) was vinyl, bij _mijn_ weten, ook gewoon de standaard.
Naaaah, de nummers waar je zelf helemaal weg van bent die kun je toch tot op de seconde meezingen/dansen/mixen-whatever. Je onderschat jezelf, denk ik.
Als ik na een half jaar een plaat uit de kast trek waarvan ik grofweg weet hoe of dat 'ie klinkt heb ik best wel veel aan een quick glance every now and then om me even te vertellen waar ik de breaks e.d ongeveer kan verwachten.

Verdermeer defy ik niet alle geldige redenen (zoals al tig keer genoemd) waarom een pressing op vinyl een op technisch vlak al lang obsolete geraakt concept is, maar ik voel vooralsnog de aandrang allerminst om over te stappen op iets anders :)
Aangeboren talent in negatief overkomen, kennelijk.
NdewitStandaard Lid
4-9-2005 02:44
Al met al denk ik trouwens ook dat je DJ's in tegenstelling tot vroeger qua mentality, doelstelling en stijl minder snel meer van elkaar kunt onderscheiden. Je hebt, denk ik, grofweg een groep die het interpreteert als een sport om mensen te vermaken en een breed aanbod hebben en je hebt ze d'r tussen die zich duidelijk in een bepaalde scene/cultuur ophouden en zich redelijk fixeren op een beperkte set stijlen waar hun voorliefde ook echt heel duidelijk bij ligt. De laatste groep stelt andere eisen en is qua materiaal en overwegingen waarschijnlijk iets minder pragmatisch - hierbij zal je, ookal kan ik dit niet 100% onderbouwen - waarschijnlijk vaker een ingeroeste voorliefde voor vinyl en alles wat met vinyl mixing te maken heeft terug vinden. Tevens is dat ook heel erg 't soort dat ik ben.

Waar ik me overigens heel goed voor kan stellen hoe streaming media players een heel toegankelijke interface kunnen bieden en hoe je dit voor een wide range of styles kunt gebruiken zie ik het echter nog niet echt hoe ze dat zo op willen zetten dat het een volwaardige vervanger is voor turntablists of b.v het mixen van oude (veelal handgedrumde) disco waarbij je eigenlijk constant heel intensief bezig bent met je draaitafel meer als essentieel instrument dan louter iets om een track mee te spelen, pitchen en cuen.
SylviaEx Lid
4-9-2005 03:04

ndewit schreef:

Wat ik me dan afvraag, wanneer was die periode. Ik ken er een aantal die sinds begin jaren '80 bezig zijn en die heb ik daar nog nooit over gehoord eigenlijk. Toen ik zelf begon (dat was dan zo'n 8 jaar terug) was vinyl, bij _mijn_ weten, ook gewoon de standaard.
Er zit een behoorlijke tijdspanne tussen de begin jaren '80 en jouw "8 jaar terug": dik 15 jaar! Ik ben begonnen in 1990/91, de periode dat in de helft van de discotheken hifi-spelers stonden en in de andere helft die goeie ouwe Denons. Nu behoorlijk onwerkbaar, toen heel wat: 19" met een jogwheel, pitch en cuefunctie. Ik draaide daar toen bijvoorbeeld mee in Tivoli in Utrecht, waar toen al weet ik hoeveel kuub vinyl stond, maar toch steeds meer op cd werd ingekocht.

Ik was ook actief in Ekko, alwaar onder de noemer "dance o'mania" een begin werd gemaakt met de revival van de underground dance-scène. Op dat soort feesten werd een mengeling van vinyl en cd's gebruikt. In de loop der jaren is dance, zowel bovengronds als ondergronds toch behoorlijk richting vinyl blijven trekken en uiteindelijk is vinyl daar weer de norm geworden. Een ontwikkeling die 8 jaar geleden inderdaad wel zo'n beetje voltooid was.

In diezelfde tijd draaide ik op alternatieve gammel-en-rammel-feesten in het Acu, één van de oudste kraakpanden in Nederland. Daar stonden toen geen draaitafels meer. Die hadden het begeven en werden vervangen door...je raadt het al: twee hifi-cd-spelers (én een cassettedeck trouwens, want illegale kopieëen draaien gebeurde ook al voordat er cd-writers bestonden natuurlijk).

ndewit schreef:

Je hebt, denk ik, grofweg een groep die het interpreteert als een sport om mensen te vermaken en een breed aanbod hebben en je hebt ze d'r tussen die zich duidelijk in een bepaalde scene/cultuur ophouden en zich redelijk fixeren op een beperkte set stijlen waar hun voorliefde ook echt heel duidelijk bij ligt.
Ik doe beide: feesten & partijen voor het geld en mijn eigen ding voor de lol. Bij dat laatste gebruik ik in toenemende mate vinyl naast mijn cd's.
NdewitStandaard Lid
4-9-2005 03:13
Er zit een behoorlijke tijdspanne tussen de begin jaren '80 en jouw "8 jaar terug": dik 15 jaar!
Ik ontekende het bestaan ook niet, wou gewoon weten hoe of wat :) Kan me die ontwikkeling verder wel voorstellen.
In diezelfde tijd draaide ik op alternatieve gammel-en-rammel-feesten in het Acu, één van de oudste kraakpanden in Nederland. Daar stonden toen geen draaitafels meer. Die hadden het begeven en werden vervangen door...je raadt het al: twee hifi-cd-spelers (én een cassettedeck trouwens, want illegale kopieëen draaien gebeurde ook al voordat er cd-writers bestonden natuurlijk).
Of mooier nog, met een reel-to-reel.

Zoals ik al vaker gesteld heb is het voor mij ook meer een verzamelsport dan dat ik platen die ik zoek op Dancegrooves aan kan klikken trouwens (nieuw vinyl koop ik ook wel, daar niet van). 't Zou echter wel praktischer zijn om digitale media te gebruiken, kwam onlangs ergens waar iemand in 1 hoesje met een paar CD's meer bij elkaar had dan waar ik al jaren duizenden euro's tegenaan smijt :) Waar je 10-20 euro betaalt voor een nieuwe EP, kunnen oudjes soms wel eens tot de 100 gaan.

Op feesten en partijen draaien (het 'concept') lijkt me apart, ik zou me dan heel erg out-of-place en ongemakkelijk voelen denk ik (en daar zit meteen een duidelijke scheidingslijn tussen soorten DJ's), wel grappig dat dat dus ook echt gecombineerd kan.
SylviaEx Lid
4-9-2005 11:55

Sylvia schreef:

In diezelfde tijd draaide ik op alternatieve gammel-en-rammel-feesten in het Acu, één van de oudste kraakpanden in Nederland. Daar stonden toen geen draaitafels meer. Die hadden het begeven en werden vervangen door...je raadt het al: twee hifi-cd-spelers
Overigens staan er in dat Acu inmiddels weer gewoon twee verrotte SL's bij, hierzo razz :p. Ik mis het al als ik die tweede niet aansluit omdat mijn collega dj dan pissed wordt omdat ze d'r cd-collectie niet meer kwijt kan.

Nou zie je wel meteen hoe makkelijk die dingen soms over kunnen slaan. Die CD-spelers hebben daar helemaal geen last van, moderner doch praktischer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)