Forum > Geluid

teveel slippen van platen....

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
2-5-2003 16:36
Ik heb met sommige platen dat ze teveel slippen. Zal even mijn probleem uitschetsen. (ben immers tekenaar)

Ik heb een aantal platen welke als ik ze que, en loslaat, ze amper op snelheid komen, het ligt niet aan de torque, want deze is sterk zat (PDT6000) hij slipt gewoon door de druk die de naald geeft op het vinyl (staat op 4 gram). Ik heb het gevoel dat het komt dat de plaat aan 1 kant bol staat, maar ik er moeite mee te contstateren welke kan dat dan is. Als ik de andere b/a kant draai, heb ik het probleem niet. Ik heb trouwens Neopreen Slipmatjes welke ik bij mij tafels kreeg. Dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.
Het is maar bij een aantal platen, maar ik vind het behoorlijk irritant.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
2-5-2003 16:51
Poets de platen eens af. Vuil en stof kan er voor zorgen dat hij meer gaat slippen.
Volgende keer Peter!
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
2-5-2003 17:03
dat is het niet, ik hou mijn platen superschoon...(vaste gewoonte) Hij slipt bij de kleinste aanraking, en hij doet het bij specifieke platen, en het is heel erg goed merkbaar, dus het is niet een beetje verschil t.o.v. andere platen, maar een verschil van dag en nacht.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
2-5-2003 17:23
Ik heb er ook last van bij sommige platen. Maar ik ging daar dus ook op onderzoek uit en kwam tot de volgende conclusie. (ik weet of het klopt): waarschijnlijk zijn die platen die slippen een klein beetje krom zegmaar. Heel weinig dat je het bijna niet ziet. maar daardoor raakt nog maar een deel van de plaat je slipmat aan. met als gevolg minder wrijving. Hier ''glijd'' die plaat dus gemakkelijker.
Door internet beperkt
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
2-5-2003 17:50

DJ Sietse schreef:

Ik heb er ook last van bij sommige platen. Maar ik ging daar dus ook op onderzoek uit en kwam tot de volgende conclusie. (ik weet of het klopt): waarschijnlijk zijn die platen die slippen een klein beetje krom zegmaar. Heel weinig dat je het bijna niet ziet. maar daardoor raakt nog maar een deel van de plaat je slipmat aan. met als gevolg minder wrijving. Hier ''glijd'' die plaat dus gemakkelijker.
Mja, gekend probleem die bolle platen ... kheb er hier ook zo'n paar (veel) zitten sad :(! Vooral ambetant bij het bijsturen op die plaat, dan duw je die gewoon 4 beats verder of hou je hem gewoon stil, hangt er van af natuurlijk.
Hoe ga ik er mee om?
Vanaf dat ik het merk, plaats ik een herkenbaar teken op de kant die bij het afspelen problemen levert. Dit teken staat er duidelijk op in een kleur en een vorm die ik enkel daarvoor gebruik (zodat het direct opvalt wanneer ik de plaat wil bijsturen). Het bijsturen zelf doe ik dan via de de buitenste rand van het plateau tegen te houden i.p.v. de vinyl zelf en omhoog bijsturen gebeurt op de het centerpunt. Bij dit laatste toch nog opletten dat je niet toevallig eventjes lichtjes hapert aan je plaat, want dat geeft je weer dat rampzalige effect!!! En in het slechtste geval (als het verkeerd loopt), het "oude kanaal" naar beneden en genieten van je afgang angry
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
2-5-2003 17:59
Tja het draaiplateau afremmen, ik vind dat toch lastiger als het vinyl afremmen. Maar ja, weer iets om te leren. remmen jullie hem op de strobe-dots, of net erboven of eronder? Ik heb het gevoel dat hij anders toch hapert... Zal wel teveel eelt op mijn wijsvinger hebben.... happy :)
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
2-5-2003 18:01
Platen krijg je onmogelijk nog recht/vlak???
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
2-5-2003 18:16

Magik77 schreef:

Tja het draaiplateau afremmen, ik vind dat toch lastiger als het vinyl afremmen. Maar ja, weer iets om te leren. remmen jullie hem op de strobe-dots, of net erboven of eronder? Ik heb het gevoel dat hij anders toch hapert... Zal wel teveel eelt op mijn wijsvinger hebben.... happy :)
over het al dan niet rechtkrijgen van die platen, raad ik je het idp-forum aan, daar is ondertussen al zo'n discussie bezig en het lijkt me niet zo leuk om deze dubbel te voeren, toch Dré?

Ik rem meestal af op het fijne boordje ONDER de dots, gewoon uit gewoonte zu! Zoek zelf de plaats uit waar je het liefst afremt! en het wordt inderdaad eerst wat aanpassen om het gevoel opnieuw aan te kweken, ma je leert het snel hoor!
SUK6
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 13459
2-5-2003 18:41
Voor het vlak krijgen van platen zijn inderdaad al heel wat suggesties gedaan (als het goed is ook in ons eigen forum). Het veiligste vind ik nog wel het proberen de plaat tegen de bolling in te buigen. Daarna tussen een stapel oude platen leggen en als laatste de truc met 2 glasplaten in de oven/zon.

De ene slipmat heeft er meer last van dan de andere. Voor m'n gevoel heb je er bij vilten matten (de zachtere variant) minder last van dan bij hard vilten matten en neopreen matten. Dus als je er echt niet uitkomt zou je eens een ander setje matten van iemand kunnen lenen.

Corrigeren tijdens matchen: Ik heb dat NOOIT op het vinyl gedaan. De grove correcties doe je op de platter (strobe dots) en de kleine correcties doe ik (deed ik aangezien ik al een aantal jaren niet meer met platen draai) altijd op de spindle (spindle knijpen om af te remmen, spindle twisten om te versnellen). Ook gebruik ik (bij CD-spelers maar vroeger ook bij draaitafels) wel eens de "pitch ride" methode (dus dat je corrigeert met de pitch fader) maar da's wel iets voor de advanced class. Het is in ieder geval WEL de subtielste manier van corrigeren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
2-5-2003 18:56
Ik corrigeer wel op de plaat. Spindle knijpen en spindle twisten, ik heb behoorlijke spierballen, maar dat wil niet echt lukken. Zal toch iets of wat teveel zweethanden hebben.... Doekje????

Dat corrigeren met de pitch, dat valt idd niet mee. Soms lukt het (per ongeluk) Maar zoals met zoveel dingen, het ziet er makkelijker uit dan dat het is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)