een paar newbie geluidsvragen.
(10 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
KobazzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-11-2004 Laatste: 8-8-2010 Berichten: 80 | 30-6-2005 21:47 |
Ik ben nu al een tijdje wat aan het dj'en en ik ben er achter dat ik nooit een top dj zal worden. Ik krijg plaatjes aardig aan elkaar, ze lopen precies gelijk, maar echt mooie overgangen zijn het niet. Toch ben ik een beetje uitgekeken op het 'op mijn kamer draaien' en aangezien ik heel erg geïnteresseerd in licht en geluid zijn, wil ik misschien in de verre toekomst eens met een kleine drive-inn puur voor de hobby beginnen. Ik ben mij nu al een tijdje in licht en geluid aan't verdiepen maar er zijn toch een paar dingen die ik niet snap. Laatst verveelde ik mij wat en zat ik wat weg te dromen op sites van topmerken als Funktion one en KS en dergelijke ( dit zal wel mijn hele leven bij dromen blijven maja ) Ik zag op de site van Funktion one dat de Res5 dat de 12 inch, de 8 en de 1 inch drivers impedanties hebben van 8, 16 en 16 ohm, Dat is 40 ohm totaal. Nu heb ik een keer gehoord dat impedantie van de versterker(s) gelijk moet zijn. Dan heb je 5 versterkers nodig die op 8 ohm draaien ? In de techtalk staat echter dat de impedantie van de boxen groter of gelijk moet zijn aan de minimaal aanbevolen impedantie die door de versterker fabrikant opgegeven wordt. Kun je hier dan zo een versterker op 2 ohm op aansluiten? Die komt toch nooit door die 40 ohm heen? ( was nooit zo sterk in natuurkunde ). Ook zag ik op de site van Dynacord dat je met een XA 4000 4 8ohm luidsprekers per kanaal kunt aansluiten. Per kanaal geeft de versterker 1100 watt aan de basluidsprekers. Die baskasten zijn echter 600 watt rms per stuk. Dat is dan 2400 watt totaal. Je moet toch altijd 1,5 a 2x zoveel versterkervermogen als de luidspreker ( RMS ) gebruiken? Of zijn hier uitzonderingen op?? Verder vroeg ik mij af hoe het zit met de maximum SPL van een luidspreker. Kun je dit uitrekenen door de gevoeligheid te nemen en constant het aantal watts te verdubbelen en er +3 decibel bij op te tellen. Bijvoorbeeld 99db=1 watt 102 db=2watt enz totdat je aan het RMS vermogen zit? Soms komt dit wel uit namelijk maar ook krijg ik er zo nu en dan een een veel lager SPL max uit. Bijvoorbeeld 133 decibel en dan geeft de fabrikant 140 op? Hoe zit dit? Het zijn misschien echte newbievragen maar toch kom ik er maar niet achter hoe zit. Zouden jullie mij hier antwoord kunnen geven? Alvast bedankt. | |
SandervandermaatStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2004 Laatste: 23-4-2007 Berichten: 520 | 30-6-2005 22:35 |
ohm waarde tel je niet op voorbeeldje 2 speakers van 4 ohm op 1 kanaal aansluiten geeft 2 ohm weerstand | |
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril | |
SebasVDVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-2-2003 Laatste: 17-8-2016 Berichten: 1719 | 30-6-2005 22:37 |
sandervandermaat schreef: ohm waarde tel je niet opvoorbeeldje 2 speakers van 4 ohm op 1 kanaal aansluiten geeft 2 ohm weerstand Maar (ondanks mijn ervaring van nul met F1) kan ik toch met enige zekerheid zeggen dat de Res5 geen 40 ohm zullen zijn | |
SandervandermaatStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2004 Laatste: 23-4-2007 Berichten: 520 | 30-6-2005 22:40 |
DJ Bastisito schreef: sandervandermaat schreef: ohm waarde tel je niet opvoorbeeldje 2 speakers van 4 ohm op 1 kanaal aansluiten geeft 2 ohm weerstand | |
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 1-7-2005 03:22 |
Kobazz schreef: Ik zag op de site van Funktion one dat de Res5 dat de 12 inch, de 8 en de 1 inch drivers impedanties hebben van 8, 16 en 16 ohm, Dat is 40 ohm totaal. Nu heb ik een keer gehoord dat impedantie van de versterker(s) gelijk moet zijn. Dan heb je 5 versterkers nodig die op 8 ohm draaien ? Een versterker draait niet op een bepaald aantal ohm, even zoeken op het forum hoe het dan wel werkt. Is echt ergens terug te vinden.Ook zag ik op de site van Dynacord dat je met een XA 4000 4 8ohm luidsprekers per kanaal kunt aansluiten. Per kanaal geeft de versterker 1100 watt aan de basluidsprekers. Die baskasten zijn echter 600 watt rms per stuk. Dat is dan 2400 watt totaal. Je moet toch altijd 1,5 a 2x zoveel versterkervermogen als de luidspreker ( RMS ) gebruiken? Of zijn hier uitzonderingen op?? Die versterker is dan ook te licht voor 4 baskasten van ieder 600 Watt.Verder vroeg ik mij af hoe het zit met de maximum SPL van een luidspreker. Kun je dit uitrekenen door de gevoeligheid te nemen en constant het aantal watts te verdubbelen en er +3 decibel bij op te tellen. Bijvoorbeeld 99db=1 watt 102 db=2watt enz totdat je aan het RMS vermogen zit? Dat zou je op die manier kunnen uitrekenen, al is het wel een beetje een n00b-manier. Contour heeft hier uitgelegd hoe je het wat beter kan berekenen. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
KobazzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-11-2004 Laatste: 8-8-2010 Berichten: 80 | 1-7-2005 12:48 |
Victor schreef: Nu heb ik een keer gehoord dat impedantie van de versterker(s) gelijk moet zijn. Dan heb je 5 versterkers nodig die op 8 ohm draaien ?Maar ik bedoel een versterker zal niet heel veel leveren op 40 ohm lijkt mij. Het is toch zo dat als je 2 boxen van 8 ohm hebt en een versterker er op aansluit deze ook 2*8 ohm levert en als je er 2 versterkers op aansluit beide op deze beide op 2*4 ohm draaien toch? Want ik las iets over een 4 weg actief systeem. Dan heb je dus 4 versterkers nodig die als je boxen hebt met een impedantie van 8 ohm hebt deze versterkers ook 8 ohm draaien. Maar als je nu 2 versterkers aansluit met een crossover of processor ertussen die dan dus 4 ohm draaien kun je het systeem toch ook even goed 4 weg 'instellen'? | |
PowerbeatStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-1-2005 Laatste: 10-9-2014 Berichten: 808 | 1-7-2005 16:29 |
Kobazz schreef: 1-oooh ja is ook zo , een versterker ziet het vermogen van een luidspreker toch?2-Maar ik bedoel een versterker zal niet heel veel leveren op 40 ohm lijkt mij. 3-Het is toch zo dat als je 2 boxen van 8 ohm hebt en een versterker er op aansluit deze ook 2*8 ohm levert en als je er 2 versterkers op aansluit beide op deze beide op 2*4 ohm draaien toch? 4-Want ik las iets over een 4 weg actief systeem. Dan heb je dus 4 versterkers nodig die als je boxen hebt met een impedantie van 8 ohm hebt deze versterkers ook 8 ohm draaien. 5-Maar als je nu 2 versterkers aansluit met een crossover of processor ertussen die dan dus 4 ohm draaien kun je het systeem toch ook even goed 4 weg 'instellen'? 1-Een versterker ziet juist NIET hoe hoog de belastbaarheidvan je speaker is. Een versterker kan gewoon tot zijn eigen max. uitzenden. Of jou speaker dit aankan ligt dus aan de belastbaarheid van je speaker. Hierom moeten amp en speaker op elkaar afgestemd zijn. 2-Op 40 ohm levert een versterker idd erg weinig. Je zult ook (zullen uitzoinderingen zijn) geen speakers van 40 ohm in de PA wereld vinden om deze reden. 3-In stereo mode is het dan idd 2x 8 ohm met het bijbehordende vermogen van je versterker. Je kan ze ook allebei aan links OF rechts parralel aansluiten. Dan komt de weerstand op 4 ohm. Dit geeft je een hogere spl doordat er koppeling plaatsvind. Echter elke amp word op een lagere weerstand wel warmer. Je kan ook nog Bridgen. Zoek de voor en nadelen daar zelf maar even over op. 4-Een versterker draait op elke impedantie(onder normale omstandigheden dan) Echter zit er wel veel verschil in het vermogen(bijna verdubbeling bij halvering weerstand) bedenk wel dat het vermogen per speaker ook gedeelt word door 2. Je denkt dus misschien achteruit te gaan in spl? Dit is niet het geval door koppeling. Het rendement word ietjes hoger dus ook een hogere spl. 5-Waar komt je DUS op 4 ohm vandaan. Als jij een processor/crossover aansluit en 4 speakers. (2 van 8 ohm subwoofers en 2 van 8 ohm topkasten in stereo mode) De normale configuratie dus eigenlijk. Is je weerstand op je versterker gewoon 8 ohm. Omdat elke uitgang van je versterker 1 speaker voor zijn rekening krijgt. dus [Subversterker Links= 1 bassspeaker = 8 ohm] [subversterker rechts=1 speaker=8 ohm]Enzovoorts...Nog vragen? ( Dit is geloof ik me langste verhaal.... ) Ik verwacht eigenlijk wel een bedanktje... Snap je alles?Snap ik alles, correct me... | |
I'll take you to the KoffieShop... | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 15-8-2005 22:25 |
Nu alleen nog over het luidspreker-van-40-ohm-verhaal. Deze luidspreker zal zeker geen 40 ohm zijn. De verschillende drivers worden niet in serie geplaatst, maar parallel aan elkaar. Daarom mag je de weerstand niet optellen! Misschien zal de versterker deze luidsprekerkast gewoon zien als een 4 ohms kast. Dit kan ook anders zijn, maar ik geef hier een van de (volgens mij) mogelijke situaties. "Maar er zitten toch 16 en 8 ohms drivers in deze box?" zul je misschien denken. Dat klopt, maar toch kan de weerstand 4 ohm zijn. Een van de mogelijkheden hiervoor is dat bij binnenkomst in het filter eerst in 2-en gesplitst wordt, 1 kant naar de 12" de andere naar de 8" en 1". De beide kanten zijn nu 8 ohm. Van de 12" kant zal dit duidelijk zijn. Bij de andere kant, heb je echter 2 drivers van 16 ohm. Als je deze parallel zet (dus ook weer aan beide kanten van een vertakking) zul je keurig op 8 ohm uitkomen. Nu heb je dus 2* 8 ohm parallel staan. Je zult 'm misschien al zien aankomen: de totale weerstand van de luidspreker wordt 4 ohm. Waren filters maar zo simpel! Dat zijn ze helaas niet. In een filter zitten nog een boel weerstanden en andere componenten die zorgen dat de verschillende drivers precies op elkaar afgestemd zijn. Deze weerstanden maken het hele verhaal weer een stuk moeilijker. Echter zal het in het filter zo geregeld zijn dat (waarschijnlijk) de box weer rond de 4 ohm uitkomt. Een niet ondenkbare situatie is zelfs dat in deze box gebruik wordt gemaakt van versterking door meerdere versterkers. In dat geval is mijn bovenstaande verhaal niet meer van toepassing. Echter waarschijnlijk wel een van de principes! Men zal dan waarschijnlijk de hogetonendrivers uit meerdere boxen (parallel) koppelen zodat men ook van die 16 ohm af komt, naar een lagere impedantie. Ik hoop dat mijn hele verhaal een beetje duidelijk is. Ik hoop ook dat ik zelf geen (grove) fouten heb gemaakt. | |
KobazzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-11-2004 Laatste: 8-8-2010 Berichten: 80 | 17-8-2005 17:23 |
okee, bedankt, het is duidelijk | |
DjsteevStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2004 Laatste: 4-6-2011 Berichten: 165 | 17-8-2005 22:27 |
Om nog even iets toe te voegen over weerstanden: Als je weerstanden in serie schakelt, mag je ze bij elkaar optellen: 2 keer 8 Ohm wordt dus 16 Ohm Als je weerstanden parallel schakelt, mag dit niet. Dan is de berekening: 1/(weerstand 1) + 1/(weerstand 2) = 1/(vervangingsweerstand) dus 2 keer 8 Ohm wordt: 1/8 + 1/8 = 0,125 + 0,125 = 0,25 => 1/0,25 = 4 Ohm (Opletten tijdens de natuurkunde les kan handig zijn ) | |
Carpe noctem |