Forum > Algemeen Forum

Zwart werken als DJ

(99 reacties. Pagina 10 van 10)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-5-2005 11:46
Er is één klein probleem met de artiestenregeling: je moet wel artiest zijn.

Uit jurisprudentie blijkt dat dj's niet als artiest worden gezien, tenzij ze een grote eigen inbreng bij het maken/veranderen van muziek hebben. Dat geldt maar voor een paar gevallen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-5-2005 11:59
en dat is niet correct!!!!
DJ/verhuur/artiest/creatief consult./bandleider/Bemiddelaar/zelfs drive inn!! etc etc valt allen onder ARTIESTREGELING.
Wat wettelijk ook omschreven staat!!!
Ik ben er nu ruim twee maanden mee bezig en heb 4 man onder gebracht.
Dit in overleg met KVK/Belastingdienst en mn zwager (FIOD)
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-5-2005 12:07
kleine aanvulling-
Victor heeft volgens wettelijke regels en oude geschriften zeker gelijk!!
Vanuit zijn kennis en opleiding heeft hij een feit!!
Maar...
deze regels zijn totaal verandert cq aangepast en stroken niet meer met vaste gegevens.
Het is een feit dat zelfs een drive inn die zich bezighoud met verhuur automatisch doorverwezen word door de kvk naar de belastingdienst om de artiestenregeling in orde te maken!!!
De KVK schrijft je dus niet in!!!!!!Daar is geen wettelijke reden meer toe.
Verder kan je zelfs in de art regeling nog vele zijwegen bewandelen-bijv met inhoudingsplicht!! Zelfs dan is er de mogelijkheid om op nul uit komen.
Zelfs dan is er een mogelijkheid om niet afdsragingsplichtig te zijn mits je niet boven 20.000 euro en beetje per jaar komt.
Zelf zoeken en uitvinden.
Maar.....
door de bomen zie je het bos niet meer laugh :D laugh :D laugh :D
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
30-5-2005 13:04
KvK heeft mij vier weken geleden naar huis gestuurd met de mededeling dat dj's zich niet in hoeven te schrijven.

Toen ik aangaf dat ik naast het draaien van muziek ook regelmatig mijn eigen licht- en geluidsapparatuur meeneem, en dat de klant daar ook voor betaalt, werd gezegd dat dit er niet toe deed, omdat ik deze spullen nu eenmaal nodig had om mijn artiestenactiviteiten goed te kunnen uitvoeren.

Detail is wel dat ik echt alleen dj ben. Ik verhuur mijn apparatuur niet zonder mijzelf als dj. Dit in tegenstelling tot een hoop drive-inshows, bij wie het accent meer op de technische kant ligt.

Ik dj, met apparatuur, hoef me dus niet in te schrijven bij de KvK.

Wat betreft de artiestenregeling, da's lastiger voor me met die 136 euro. Ik ga veelal met minimaal 250 a 300 euro de deur uit (vaak nog meer). Zelfs met reiskosten eraf zit ik nog steeds boven de 136...
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-5-2005 14:02
Maar...
met wat creatieve gedachten kan je vele 136 euro's per gelegenheid aanhalen/opvoeren.
Daar je ook valt onder organisator/leider van/artistiek leider/bemiddelaar etc etc kan je dus vele artiesten(personen onder die noemer!!)opvoeren.
Zelf verder denken en uitzoeken.
Zodoende kan je voorlopig dus gebruik maken van de regeling en ongelimiteerd doorvoeren.
Of dat nou 1x 136 euro is of 15x 136 euro wink ;) sneaky :V shut up :X

Let wel......
Deze art regeling zal ten hoogste nog twee jaar functioneren.
Men is bezig om daar vaste regels en/of afspraken over te maken maar is niet klaar binnen anderhalf jaar shut up :X

groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
30-5-2005 14:25
Toelichting op de artiesten- en topsportersregeling, Elsevier Loonbelastingalmanak 2005:
Voor de artiesten/beroepssportersregeling is een artiest iedereen die als zodanig uitvoerend optreedt. Uitvoerend optreden is het leveren van een artistieke prestatie die is bestemd om direct of indirect door publiek te worden beluisterd en/of bezien.

Leiders en leden van orkesten, muziekgroepen en toneelgezelschappen, solisten, zangers, voordrachtskunstenaars, cabaretiers, goochelaars en acrobaten worden in ieder geval als artiest beschouwd.

Geen artiest zijn:
- fotomodellen, mannequins e.d.
- omroepers, presentatoren e.d.
- geluids en belichtingstechnici e.d.
Het gaat er dus voor deze regeling om dat de artiest artistiek bezig is. Dat geldt zeker niet voor mensen van het boekingsbureau en voor technici, maar naar mijn overtuiging ook niet voor 98% van de dj's en al helemaal niet voor drive-in shows die zich bezig houden met verhuur van apparatuur. Twijfel je aan de toepassing van de regel, vraag dan vooraf toestemming aan de inspecteur en ga niet zelf lopen kl*ten. Dat kan achteraf wel eens duur uitpakken.

Verder zitten er wel degelijk administratieve en fiscale verplichtingen aan de toepassing van de artiestenregeling.

Of de KvK weigert om je in te schrijven als ondernemer heeft met deze fiscale regeling voor de loonbelasting helemaal niets te maken. De KvK werkt op grond van de handelsregisterwet, en hier gaat het fiscaal om (onder andere) de wet Loonbelasting. Totaal verschillende wetten die niet op elkaar aansluiten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
30-5-2005 14:37
zeker een belangrijke post en zelf kloten heb je niets aan idd!!
Helaas word een DJ als artiest gezien wink ;)
En de verplichtingen met een AV(R) code zijn niet meer aan de Orde.(zgn nul verhaal)
Maar zoals Victor mededeelt -laat je voorlichten.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
TmotionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2005
Laatste: 26-5-2009
Berichten: 5
6-6-2005 20:32
Ik draai samen met een vriend van me al een tijdje en binnenkort gaan we een paar avonden in een kledingzaak draaien. Normaal werden we altijd zwart uitbetaald, alleen de kledingzaak eist nu dat ze ons legaal willen uitbetalen. Aangezien ook een aantal clubs dit eisen willen we graag al onze werkzaamheden legaal doen.

Op jaarbasis zouden we totaal niet meer dan 2000 euro verdienen bij verschillende opdrachtgevers. Nu heb ik al gezocht op internet en een KvK is niet nodig maar een BTWnummer wel denk ik, anders kunnen we niet legaal uitbetaald worden.

De belastingdienst melde mij dat ik het formulier voor startende ondernemers moest invullen. Wij vallen dan toch onder het kopje maatschap?? Hoe zit het met factueren?

Wat moet er op zon factuur staan, welke bedragen enz...

zijn er mensen met ervaring hier. En wat sta ik af aan de belasting?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
6-6-2005 20:48

tmotion schreef:

De belastingdienst melde mij dat ik het formulier voor startende ondernemers moest invullen. Wij vallen dan toch onder het kopje maatschap?? Hoe zit het met factueren?

Wat moet er op zon factuur staan, welke bedragen enz...
Kijk eens op https://www.belastingdienst.nl onder "zakelijk". Alles wat je moet weten is daar in relatief heldere taal terug te vinden. Mocht het rondklikken toch wat onoverzichtelijk worden (zou herkenbaar zijn), haal dan bij de Belastingdienst het Handboek voor Ondernemers. Heb ik zelf eens meegesleept op een Startersdag van de KvK en die info is redelijk te volgen.

Je kunt de Belastingdienst ook bellen. Zorg dan wel dat je van tevoren je vragen helder hebt Die figuren op de eerste lijn zitten nogal op de automatische piloot te werken en voordat je het weet zeg je "ja bedankt", hang je op en snap je er nog geen bal van (ook herkenbaar).

Verder is hier nog wel de nodige bruikbare informatie te vinden.

En je kunt toch eens voor meer info bij de KvK langsgaan. Hun informatiefolders zijn helderder dan die van de Belastingdienst.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
6-6-2005 21:15
ikzelf ben ook zelfstandig als bijberoep en sta in de categorie: "het bieden van overig amusement, n.e.g.: circussen laugh :D , poppentheater shocked 8O ,rodeo's razz :p ,klank en lichtspelen, enz. Dus niet als artiest. Tevens val ik onder de vrijstellingsregel (dit kan tot een jaarlijkse omzet van max. 2.400 euro, afgerond.)

Zo is het althans in bij ons in belgië.
love my sharpy moving-heads!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)