Forum > Newbie Forum

[van plaat op cd] hoe vinyl te digitaliseren?

(123 reacties. Pagina 8 van 13)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-5-2005 00:51

Dré schreef:

Reind schreef:

Wat mensen nogal eens vergeten is dat een plak vinyl ook ooit eens digitaal was.... of komen er tegenwoordig master plates uit de PC van een producer rollen wink ;)
Ik wist niet eens dat er analoge PC's op de markt waren... Draait dat dan op Windows XP Tubes???
Wat ik bedoelde te zeggen was dat voor het een plak vinyl werd er ooit eens een digitale file was waar alle info in opgeslagen was en dat omgezet werd naar een analoog medium. wink ;) (ik zei het een beetje verkeerd maar dat is wat ik bedoelde razz :p )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 13459
19-5-2005 00:27
Mijn reactie bekrachtigde jouw opmerking (maar schijnbaar kwam dat niet helemaal over).

99.9% van de housemuziek begint digitaal (maar de vinylisten willen dat wellicht liever niet horen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-5-2005 10:10

Dré schreef:

99.9% van de housemuziek begint digitaal (maar de vinylisten willen dat wellicht liever niet horen).
Nee die willen alleen maar horen dat het mooier en warmer klinkt en die vinden het kraakje tijdens het afspelen zo mooi blablabla wink ;)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
24-5-2005 13:37
Gegroet, stervelingen !
I'm in a small degree of trouble en ik kan een beetje advies gebruiken.
Ik schaf me Magix Cleaning Lab 2005 deluxe aan met het oog op -Hoe raden jullie het ?- het digitaliseren van mijn ouwe vinyl. Ik sluit mijn draaitafel aan op de phono van mijn versterker en ga van de aux naar de line-in van mijn PC met de bijgeleverde kabel. Ik selecteer het juiste volumekanaal van de PC. Ik neem op en luister af. Zo goed als niks te horen. Doorheen de ruis lijk ik de muziek van een paar huizen verder te horen komen. Ik heb op mijn PC stereo-ingangen. Ik probeer die. Zelfde resultaat. Ik probeer de mic, zoals aangeraden in de summiere handleinding van de Magixsoftware. Geen beterschap. Hoewel ik een bom van een PC heb, ontdek ik dat ik slechts onboard geluid heb : Cmediawavedevice. Ik veronderstel dat onboard geen 16bit haalt en schaf me een externe Creative 24bit live ! Soundblaster geluidskaart aan.
Ik ga van de draaitafel naar de phono en van de aux naar de line-in van de kaart. Zelfde resultaat : nauwelijks muziek en veel ruis. Ik plug de draaitafel rechtstreeks in de line-in van de geluidskaart. Opnameniveau te laag, zegt Magix. Terwijl ik de juiste kanalen selecteerde. Ik onderneem een wanhopige poging en ga rechtsreeks naar de mic van de kaart. Als ik via de mic ga, lukt het me wel. Maar bij de afluistering, blijk ik toch nog belachelijk veel ruis te hebben. Ik blijf met een boel vragen zitten.
Ten eerste uiteraard : is al die ruis normaal ?
Waarom blijft het opnameniveau via de line-in te laag ?
Moet ik het Cmediawavedevice uitschakelen ? Ook al kiest de software automatisch voor de Live Blaster ?
Alvast bedankt !
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
24-5-2005 13:46
andere geluidskaart uitschakelen in de bios uiteraard. Verder mag het niet tot nauwelijks ruisen. Bekijk de kabel eens goed (al ga ik er niet vanuit dat het daar aan ligt).

Verder ken ik dat hele softwarepakket niet, maar echt een leuke gedachte krijg ik niet bij "MAGIX".
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 13459
24-5-2005 14:01
Wellicht kun je in tekst omschrijven hoe de "ruis" klinkt? Je zult niet de eerste zijn die alles ruis noemt (ook als het brom of storing is). Dat maakt foutzoeken op afstand natuurlijk nagenoeg onmogelijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
24-5-2005 14:13
Paniek !!!!!! Moet ik mijn bios gaan ? Fooking hell. da's zoiets als in de duivel zijn reet verzeild geraken.
En ruis, tja, zoiets als een TV die nog aanstaat met alleen maar sneeuw op het scherm, weet je wel : pfffffffffffffffffffffffffff eroverheen. Het is geen brom. Dan zou ik het een brom genoemd hebben. ;-)
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
24-5-2005 14:26
En die Magix, weer tja. Goedkoop speelgoed, maar het is niet de software die voor de ruis zorgt, vermoed ik. Als ik duurder spul moet aankopen om mijn vinyl op te nemen, kan ik net zo goed de CD's in de winkel gaan halen. Het is blijkbaar iets ingewikkelder dan ze je willen doen geloven : inpluggen op je PC en opnemen maar ! Niet dus.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-5-2005 22:59

trikke schreef:

Alvast bedankt !
Ik durf bijna met grote zekerheid te zeggen dat het een aardlus is (99 van de 100 keer het geval).

Probeer eens alles los te koppelen van de versterker wat je niet nodig hebt met recorden. Dus alleen de draaitafel en de PC aan de versterker knopen (en in het geval van een reciever ook de centrale antenne er uit rausen want dat is de grootste boosdoener)..... als dat helpt weet je dus dat je een aardlus had en koop je daarna dit dingetje die je tussen de PC en de versterker zet en daarna kun je meteen ook weer alle andere apparaten aansluiten.

Complete uitleg van het fenomeen aardlus vind je hier
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TrikkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2005
Laatste: 11-10-2005
Berichten: 11
25-5-2005 00:48
Ik probeer het morgen meteen uit. Ook enig idee waarom het signaal niet sterk genoeg is via de line-in ? Ik plug de draaitafel meteen in de mic van de geluidskaart. En ik laat de geluidskaart naar de stereotuner gaan, zodat ik zowel het geluid van mijn PC als dat van de opnames door de speakers van de stereo hoor. Kan dat het probleem maken ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)