Forum > PC related Forum

Keuze rackmount/desktop

(349 reacties. Pagina 17 van 35)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-5-2005 22:39

jadjong schreef:

Een Intel bord is 'beter' omdat het samen met een Intel chipset en prcoessor op elkaar afgestemd is. Het komt immers allemaal van dezelfde tekentafel.
Dat is wel iets uit de oude doos. AMD geeft natuurljk ook zoveel mogelijk info aan een chipset bouwer om de zooi zo stabiel mogelijk te laten werken. AMD geeft niet voor jan met de korte achternaam een AMD recommed motherboard list uit.
Een door AMD goedgekeurd mobo zal dus net zo stabiel zijn als een intel/intel combo, de tijd dat AMD nog door de bocht ging als budget, heethoofdig en buggy meuk ligt al weer ff een paar jaar achter ons

Het is dus wel erg makkelijk om te zeggen dat het 1 stabieler is dan het ander terwijl dat iets is uit een grijs verleden.

fracktone schreef:

@Reind, Ik had het over de prescott celeronnetjes maar had er misschien even bij moeten melden dat ze razendsnel zijn ten opzichte van de Northwood types.

Maar goed, wat weet ik nu van PCDJ en computers?
Ik zou niet weten hoeveel jij er wel of niet vanaf weet. Wat ik wel weet is dat er nogal vaak zomaar wat geroepen word door mensen.
Als je een beetje slim inkoopt kun je voor ongeveer 100 Euro klaar zijn voor een Celeron met moederbord. Doe daar nog 512MB geheugen bij en je bent nog altijd goedkoper uit dan alleen een P4.
Waarkoop jij een prescot inclusief mobo voor minder dan 100€. De gemiddeld straatwaarde van een beetje prescot die ik tegen kwam lag rond de 75€, knap als je daar voor 25€ nog een intel mobo en geheugen voor bij kunt kopen.
Tuurlijk is een P4 beter als een Celeron maar heb je dat ook nodig?
Ik denk het niet, heb hier zelf (o.a) een Celeron 1.7 draaien met PCDJ FX, PCDJ Scratch, Cool Edit en de rest van de PCDJ versies draaien. Wel met een Waveterminal 192M (vanwege de 4 in en 8 uit) en kan alles tegelijk laten draaien (FX + Scratch) en dan ook zonder problemen met cooledit opnemen. Vergeet ik nog looptrax wat soms voor sampels gebruikt wordt (Via midi keyboard). Nog nooit een probleem gehad.
Ik heb hier een celeron in mijn mobo gehad terwijl de rest van de onderdelen toch retesnel is. (ati 9800 video kaart, externe geluidskaart die de processor ontlast, en een SATA150 HD 512MB DDR400 op een 865G chipset daar zit de bottleneck dus zeer zeker niet) en de PC had het vaak zat behoorlijk moeilijk als er ff geswitched moest worden tussen bepaalde schermen. (nu moet ik eerlijk bekennen dat ik iets al snel stront traag vind en me daar heeeeeeeel erg kapot aan kan ergeren)

Tuurlijk kan dat ook best ergens anders aan liggen maar wat ik probeer te zeggen is dat je met een celeron gewoon het minste terug krijgt voor wat je betaald. (ook al is de Prescot een hele verbeterng ten opzichte van de oude Celerons) Het verschil tussen een celeron en een P4 is nou ook weer niet zo levensgroot dat dat niet overheen te komen is. (tenzij je met een FSB van 800MHz wil gaan werken en HT ondersteuning wil want dan schiet de prijs ineens behoorlijk omhoog).

Even ter vergelijking.....

https://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=26198
https://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=25384

Voor die 70€ die je dan extra betaald heb ik 100* liever een P4 met een FSB van 800 (met als leuke optie dat als je DDR400 gebruikt je geheugen ook nog is sneller is) en HT ondersteuning + een groter L2 cache dan een Celeron. (zie nu dat de HT ondersteuning vandaag de dag ook geen reet extra mee kost)
Ik zeg dus niet dat een Celeron beter is, maar wel dat het meer dan genoeg is.
Het is echter wel slim om op de chip-set te letten wanneer je een MB met onboard VGA neemt. Met VIA of SIS zijn wel eens problemen. Met de Intel (b.v. 845GV of 865GV)heb ik nog nooit problemen ondervonden of van gehoord.
Ik verkies overigens Windows 2000 boven XP omdat het iets minder eigenwijs is en dus beter in de hand te houden.
En ik vind dat je zodra je een celeron koopt jezelf een klein beetje een oor aan laat naaien. Een Celeron zal je veel sneller nekken dan welke andere processor ook die op een gelijke kloksnelheid loopt.

Intressante test, https://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.html?i=1927

kvm schreef:

AMD is GEEN favoriete keuze van PCDJ gebruikers.

Hier wordt advies gegeven op ervaring van eigen gebruik en ervaringen van gebruikers.

Martin.
Dan is dat aan de producent van het programma de taak om dat op te lossen want anders loopt men gewoon geld mis. PCDJ is namelijk niet de enige speler op deze markt en dus vind ik het persoonlijk een beetje slordig als een fabriant zijn probleem op de afnemer af schuift met als mededeling dat je maar een intel combo aan moet gaan schaffen.... Daar zijn ze bij alcatech destijds rap op terug gekomen toen dat probleem speelde en het probleem was binnen 1 versie opgelost.

Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat het probleem vaker bij de persoon die achter de PC zit te zoeken is dan bij de hardware. Kwaliteits hardware met een gebruiker er achter die de zooi niet weet te configgen is iets wat vaak voor komt en vervolgens af word geschoven op hardware.

Ik het PCDJ overigens even getest vanmiddag bij mijn zusje op de pc op een nForce/AMD combi en het lukte me niet om het programma op zijn bek te laten gaan met normaal tot vrij idioot gebruik. Het enige wat ik natuurlijk niet heb gebruikt (want ik heb de controller niet) was de externe controller maar het lijkt me dat die er niet voor zal zorgen dat het programma wel onderuit zal gaan......

Volgende maand zal ik eens op zoek gaan naar een externe controller. Dan ben ik ook weer de trotse eigenaar van een nieuwe flapflop (laptop) met sempron processor er in en dan zal ik het nog eens testen. (en namelijk ook bezig met een vergelijking tussen software oplossingen voor de DJ dus het moest er sowiezo van komen ;) )

Ik zattrouwens even op de site van Fracktone te kijken en za daar de Audiotrack Maya USB...... hebben jullie die nog leverbaar of is ie inmiddels niet meer aanwezig en zijn jullie die vergeten uit de shop te halen?

Als ie er nog is denk ik dat ik er volgende maand eens 1 bij je aan moet schaffen, heb er namelijk 1 nodig om dj decks, mixvibes dvs of iets dergelijks via tijdcode vinyl mee aan te sturen (heb ik ook niet zo'n dure controller nodig wink ;), ga het overigens gebruiken voor een testje tussen verschillende hybride systemen waarbij je mp3 aanstuurt met een tijdcode plaat). En aangezien een laptop geluidskaartje vaak geen asio support bied en ik geen zin heb in een te hoge latency is een audiotrack maya een mooie oplossing.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
17-5-2005 01:15

Reind schreef:

Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat het probleem vaker bij de persoon die achter de PC zit te zoeken is dan bij de hardware. Kwaliteits hardware met een gebruiker er achter die de zooi niet weet te configgen is iets wat vaak voor komt en vervolgens af word geschoven op hardware.
Eindelijk iets waar we het volledig over eens zijn.
Ik zattrouwens even op de site van Fracktone te kijken en za daar de Audiotrack Maya USB...... hebben jullie die nog leverbaar of is ie inmiddels niet meer aanwezig en zijn jullie die vergeten uit de shop te halen?
Ik neem aan dat het hier gaat om de MAYA 44 USB?
Ik wist niet dat deze niet meer leverbaar zou zijn (lijkt mij ook sterk). Maar ik heb er in iedergeval nog wel een paar liggen.
Alleen de MAYA EX is uit de handel (lees productie) genomen maar daar heb ik er ook nog twee van liggen.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-5-2005 10:25

fracktone schreef:

Ik neem aan dat het hier gaat om de MAYA 44 USB?
Ik wist niet dat deze niet meer leverbaar zou zijn (lijkt mij ook sterk).
Hij is in ieder geval wel moeilijk te verkrijgen, vroeger had f**dback hem liggen maar daar is ie helemaal verdwenen, ook een aantal computer shops waar ik met regelmaat koop hadden hem niet meer in het assortiment en ik las zo links en rechts over dj's die hem uit het buitenland aan het halen waren..... ik was er dus vanuit gegaan dat ie gewoon uit de handel was genomen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
PowerbeatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2005
Laatste: 10-9-2014
Berichten: 808
17-5-2005 12:44
Bedankt voor al je moeite Reind. Fracktone ben je nogsteeds tegen de AMD of was dat meer van vroeger? Anders ga ik liefst voor een AMD 64 bits 3000+ (ofterwijl 3,0 ghz HT van pentium 4 vergelijkbaar als je het bij 1 zware thread houdt)simpelweg omdat het een bak goedkoper is. Het is allemaal ook niet makkelijk laugh :D Die resultaten zijn trouwens wel MEGAverschillen... shocked 8OKan je nagaan wat een verschil met die 64 Bits 3000+ dannog...
I'll take you to the KoffieShop...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
17-5-2005 19:47

Powerbeat schreef:

Bedankt voor al je moeite Reind. Fracktone ben je nogsteeds tegen de AMD of was dat meer van vroeger? Anders ga ik liefst voor een AMD 64 bits 3000+ (ofterwijl 3,0 ghz HT van pentium 4 vergelijkbaar als je het bij 1 zware thread houdt)simpelweg omdat het een bak goedkoper is. Het is allemaal ook niet makkelijk laugh :D Die resultaten zijn trouwens wel MEGAverschillen... shocked 8OKan je nagaan wat een verschil met die 64 Bits 3000+ dannog...
Je vergeet dat er nog weinig 64 bits aplicaties zijn en je dus de processor niet volledig zal benutten, das ook een beetje zonde van het geld.

64 bits staat nog een beetje in de kinderschoenen, wat dat precies zal doen met een programma als PCDJ zullen vrij weinig mensen dus wat over zeggen.

Overigens kun je natuurlijk altijd wel een keer bij iemand PCDJ gaan proberen die in het bezit is van een AMD pc. Helemaal 100% iets uitsluiten kun je nooit met PC apparatuur namelijk.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Jeroen ZelleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2003
Laatste: 31-1-2006
Berichten: 54
17-5-2005 23:17
Voorproefje van een in aankomst (nog te bouwen en te bestellen) computer bestemd voor muziek gebruik.

Klik hier voor een voorproefje van de achterkant

Computer wordt:
- 19" breed
- 2 HE
- 35 cm diep
- superstil
If light is intelligent, then sound must be stupid!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
18-5-2005 00:23
Is een server rack systeem niet gewoon een veel makkelijkere oplossing?

CD Rom speler gebruik je amper op een muziek pc (alhans het lijkt mij dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van een HD) dus die kan er extern via een USB ingang aangeknoopt worden wanneer nodig, heftige grafische kaart is geen vereiste (ik neem aan dat je geen fifa soccer e.d gaat spelen tijdens het draaien ;-) ) dus hetgeen wat je dan echt nodig hebt is een ontiegelijk grote HD (doe is lekker onbeschoft en zet er 2 van 200 gig in een raid config), veel geheugen (liever teveel dan te weinig in het geval van een besturings systeem wat nog wel een beetje geheugen lust (windows XP en 2000 lusten het liefst 512 MB minimaal) en druk er 2 mooie soundcards van terratec in (weinig gedonder ver het algemeen).... Nu een mooie processor er in zodat je je vorlopig geen zorgen hoeft te maken over eventuele upgrades en je bent klaar.. en je hebt ook nog eens een perfect passende oplossing.

Jeroen Zelle schreef:

- superstil
Is dat een vereiste? Lijkt me eerder dat je de zooi liever teveel dan te weinig gekoeld wil hebben als dat ding op een warme plek staat en stil en veel koelen is iets wat ik jammer maar helaas nog nooit mee heb gemaakt razz :p

Moet je voor de gein is mijn shuttle PC horen als ik die weer terug zet zoals ie uit de fabriek kwam... lijkt wel een stofzuier die aan staat zo'n takkeherrie (vandaar dat er ondertussen 2 slangen in plaats van een fan door mijn pc heen lopen wink ;) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-5-2005 00:57
CD Rom speler gebruik je amper op een muziek pc (alhans het lijkt mij dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van een HD)
Cd rom speler gebruik ik wel.
Cd's zet ik over naar mp3 dus een volledig systeem met cd rom intern is makkelijker.Ik ben geen voorstander van allemaal "losse"prut. Bovendien in mijn toepassing komen er ook wel mensen met een CD naar mij toe. Als je alleen met een pc systeem werkt dan is het wel makkelijk als er een cd rom player inzit.

In mijn mp3 dj systeem zit 30 gig, dat is voor mijn doeleind meer dan genoeg. Als je aan de gang gaat met wav files dan is meer gig aanbevolen. Bovendien kosten die dingen tegenwoordig vrijwel niets meer.

Martin.
kvm entertainment
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
18-5-2005 07:13

Reind schreef:

veel geheugen (liever teveel dan te weinig in het geval van een besturings systeem wat nog wel een beetje geheugen lust (windows XP en 2000 lusten het liefst 512 MB minimaal)
Minnimaal lusten ze 128 mb(officiele systeem vereisten). Heb XP draaien op 128mb en dit loopt nog vlot natuurlijk wel alle fading effecten enzo afgezet (gestripte versie van XP (van vriend) neemt nog 45 mb in beslag). Dit wil niet zeggen dat je ongelijk hebt: hoe meer geheugen hoe beter zeker voor deze doeleinden ik raad je dan ook minimaal 512 aan maar 1024 is beter naar de toekomst toe.

grtz alex
Jeroen ZelleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2003
Laatste: 31-1-2006
Berichten: 54
18-5-2005 07:14

Reind schreef:

Jeroen Zelle schreef:

- superstil
Is dat een vereiste?
Jah... en hij wordt nog goed gekoeld ook ;). Er komen 2 stille, maar sterke casefans in die zorgen voor een goede lucht circulatie & ook een CPU fan van Zalman die ook stil is, maar wel het gehele moederbord koelt ;).
If light is intelligent, then sound must be stupid!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)