Keuze rackmount/desktop
(349 reacties. Pagina 5 van 35)Moderator(s): Dré
Bigf00tStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2004 Laatste: 28-11-2013 Berichten: 152 | 4-5-2005 19:44 |
OmErta schreef: Moederbord Dit merk van moederborden ken ik eigenlijk niet. Misschien heb jij(big foot)er wel ervaring mee? zijn deze moederborden betrouwbaar? Ik heb anders wel goede ervaringen met abit en asus.ASRock K8 | |
Bigf00tStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2004 Laatste: 28-11-2013 Berichten: 152 | 4-5-2005 19:46 |
Roytje schreef: Ik iig niet gaan voor een onboard geluidskaartje. Had hier nog wat problemen met een onboard kaartje icm een "echte" geluidskaart. | |
Bigf00tStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2004 Laatste: 28-11-2013 Berichten: 152 | 4-5-2005 19:52 |
Powerbeat schreef: De merken zijn volgens bigfoot wel bewezen. Ik heb vertrouwen in zijn kennis als ik hem zo hoor...Ik stel vaak dus systemen samen waarvan ik vind dat ze een goede prijs/kwaliteits verhouding hebben. Door de jaren heen heb ik heel wat pc's gebouwd en eigenlijk alleen maar softwarematige problemen meegemaakt (door de slordigheid van de klanten ). Een keer heb ik een kapot geheugenkaartje gehad, maarja door garantie een nieuwe verkregen die perfect werkt. Mijn kennis valt wel mee, ik deel gewoon mijn ervaringen Wat ik voor de duidelijkheid nog even wil zeggen: Powerbeat en ik hebben elkaar ook via e-mail en MSN gesproken, dus niet alleen wat hier in het topic voorbij komt. | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 4-5-2005 19:54 |
Asrock is het low-budget merk van Asus. Is helemaal niets mis mee. Chieftec: 3e link John | |
I am a TimeDriver! | |
Bigf00tStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2004 Laatste: 28-11-2013 Berichten: 152 | 4-5-2005 20:00 |
Zijn leuke kastjes.. Ikzelf zou voor 4U gaan ivm betere airflow ed. Maar aan de andere kant is zo'n 1U of 2U wel lekker compact | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 4-5-2005 20:40 |
Witte kast Als je iets doet, doe het dan gelijk goed. Kast: Rackmount, heb je wel een wat diepere flightcase voor nodig. 60-70cm is niet overdreven veel als je aan de achterkant nog connectoren wilt kunnen prikken. Ik zou gaan voor een kast van een wat bekender merk. Deze zijn iets duurder dan de hobbybob oplossingen maar bieden wel een aantal extra voordelen. Ze zijn overal een stuk steviger uitgevoerd. Je wilt niet na een ritje over een klinkerweg weer je case open halen om een fan recht te hangen. Ze zijn binnen en buiten een stuk beter afgewerkt, geen scherpe randen en voor de meeste onderdelen een degelijke plug 'n play verbinding. Je vraagt je af wat je ermee moet, maar zodra je aan het bouwen bent begrijp je waarom. Kasten zijn voorzien van veel koelmogelijkheden en er is door de fabriek ook nagedacht over de luchtstroom in de kast. Met de parren en processoren van tegenwoordig is een goede luchtstroom geen overdreven luxe. Een kast als de Antec 3U25ATX350X of de Pro 19 CE-C3-EPS400. Voldoen aan alle bovenstaande eisen en hebben ook usb-front connectoren. Wat het moederbord betreft is het gebruikte chipset van belang, daarna pas de maker van het bord zelf. Als je voor een Intel P4 processor gaat is een chipset van Intel zelf de beste optie. Ik kan je daarom ook aanraden om een moederbord van Intel zelf te kiezen. Intel bouwt no-nonsens borden zonder SLI, onboard wifi en geluidskaarten met EAX FBI en KGB decoderingschips. Die dingen wil je als je gaat gamen of patsen bij je buren, niet bij een systeem wat in princiepe 24/7 muziek moet produceren. De Intel D865GBF is een mooi simpel bord. Het bord heeft een Intel 865 chipset, wat tot nu toe de betrouwbaarste P4 chipset is. Daarnaast en Ethernet Lan-controller en een PATA/SATA controller voor je schijfjes. De onboard geluidskaart kan je gewoon uischakelen, dan heb je daar geen last meer van. Als je voor een AMD configuratie kiest gelden er hele andere regels, AMD maakt zelf geen moederborden(meer). Wat AMD betreft heb je de keuze uit een chipset van nVidia, SIS of Via. Ondanks dat Via in het verleden een hoop bende heeft geproduceerd zou ik toch kiezen voor een Via chipset. Ze zijn snel, hebben veel te bieden en kosten niet al te veel. De MSI K8M heeft een Via 800 chipset met onboard video en lan. Ook een 5.1 geluidskaart, maar hier zou ik niet al te veel aandacht aan besteden en bij installatie uitschakelen. Voor processoren heb je de keuze uit twee merken met weer verschillende types. De keuze tussen de twee merken is niet zo simpel. Kwa prijs is het verschil nihil en kwa prestaties lig je er ook niet wakker van. AMD processoren schakelen zichzelf een stap terug wanneer ze niets te doen hebben, Intel processoren hebben het voordeel dat bijpassende moederborden echt op de processor zijn afgestemd. De keuze is vrij moeilijk, ikzelf zou gaan voor een Intel combinatie omdat het een vertrouwder gevoel geeft. Ondanks dat een AMD combinatie waarschijnlijk precies hetzelfde presteert. Geheugen? Zolang het veel is ben je in dit geval wel klaar. Zorg wel voor kwaliteitsgeheugen. Zoals Bigfoot al melde komen hardwarefouten vaak voor bij geheugen. En dan vooral de wazige oostblokbende, zet er iets als Kingston of Infinion in en je zit goed. Vergeet er niet veeeel in te doen Schijven voor je bestanden zijn ook wel handig. MP3 in een fatsoenlijke bitrate vreet al gauw 2MB per minuut. Ook van schijfruimte wil je er vooral veel hebben. Welk type schijf is niet zo belangrijk, alleen zou ik wel oppassen met het laatste model van Maxtor(DX10). Deze schijven willen nog wel eens problemen geven met sommige moederborden. Maxtor heeft dit onderhand verholpen, maar je kan van afstand niet ruiken welke versie de pc-boer levert. Andere merken hebben geen problemen en werken dan ook zoals het hoort. Als geluidskaart neem je natuurlijk niet de onboard dingen met een instant start met koffiepauze. Voor mixwerk heb je geen 8.1 surround met eerder genoemde EAX, FBI en KGB compressietechniek nodig. Hier geldt het KISS princiepe als geen ander. Een simpele dual stereo kaart van M-audio of Audiotrak voldoet prima. Mocht je geld over hebben dan zou je een kaart van RME-audio in kunnen zetten. Wat scherm betreft is een 17" TFT handiger dan een 15" TFT. Door het extra beeldoppervlak kan je een stuk meer playlist op het scherm kwijt, er handig met zoeken. Je zou kunnen overwegen om een touch-screen versie te kopen, als het budget dat toelaat. Mocht je geen touchscreen willen dan is de Phillips 170S6FB een mooi 17" scherm. En het prijsverschil met een 15" collega is ook niet al te groot(euro of 20). Wat ik aan zou raden: Antec 3U25ATX350X case Intel D865GBF Moederbord Intel P4 Processor Kingston 1GB PC3200 geheugen 2x WD 200GB SATA Disks M-audio Audiophile 2496 geluidskaart Phillips 170S6FB TFT scherm | |
Bigf00tStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2004 Laatste: 28-11-2013 Berichten: 152 | 4-5-2005 20:47 |
M-audio heeft idd leuk spul. Pas de Delta 44 met breakbox gekocht. Qua geluid zijn we er weinig op vooruit gegaan, maar zo'n breakbox is wel handig voor in de studio. | |
Infected SoundsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-2-2004 Laatste: 18-3-2008 Berichten: 295 | 4-5-2005 23:38 |
de Audiophile 24/96 heeft maar 1 stereo uitgang. Enneh, voor de meest ideale, stabiele oplossing kies je toch voor de dual-Xeon + 4gig ram setup. (Denk alleen niet dat je budget dat toelaat ) | |
Thanx Dré ! | |
JadjongStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 6-8-2002 Laatste: 2-1-2021 Berichten: 614 | 5-5-2005 00:56 |
Infected Sounds schreef: de Audiophile 24/96 heeft maar 1 stereo uitgang.Enneh, voor de meest ideale, stabiele oplossing kies je toch voor de dual-Xeon + 4gig ram setup. (Denk alleen niet dat je budget dat toelaat ) | |
Infected SoundsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-2-2004 Laatste: 18-3-2008 Berichten: 295 | 5-5-2005 10:35 |
Weet niet of dat nu een boze opmerking richting mij was, maar de tweede uitgang is idd digitaal. Volgens mij zijn de belangrijkste punten van je pc: - Het geheugen. Stabiel, snel. - De hardeschijven. Idem. - De airflow en warmte in je kast, als die niet goed is wordt je pc veel te warm en gaat 'ie stotteren en haperen. | |
Thanx Dré ! |