Forum > Licht

alles willen weten over (theater) licht - hoe te leren?

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2004 13:27
of wat uitgebreider:
Manteau

De manteau is een horizontaal verschuifbaar schot (toren) waarmee men de speelopening in breedte richting kan wijzigen. De mate van wijziging in breedte richting is afhankelijk van de gekozen maat voering en de vaste toneelopening De toren is voorzien van 3(??) bordessen daarin bevestigd, zwenkarmen voor het inhangen van spots.
De bordessen zijn betreedbaar door middel van een klimladder met kooi binnen de toren.

bv: www.stakebrand.nl/referenties/belgie/wvlaanderen/fotos/brugge0052.jpg

Orkestbak

Dit is een in hoogte verstelbaar platvorm direct voor het toneel. De naam, orkestbak, zegt het al, het orkest neemt plaats op dit podium is wordt op hoogte gepositioneerd zodanig dat het zicht op het toneel niet belemmerd word. Indien er geen orkest aanwezig is heeft men de mogelijkheid op dit podium op de toneelhoogte te plaatsen, Vergroting van het voortoneel, of men kan dit podium op zaalvloer hoogte plaatsen , daarop stoelen plaatsen, en daarmee de zaal vergroten.

Portaalbrug

Deze brug bevind zich direct achter de toneelopening aan de toneelzijde. De brug kennen we in twee uitvoeringen namelijk een vaste portaalbrug en een beweegbare portaalbrug.

De vaste portaalbrug.
Dit is een brug die verscholen zit direct achter het voorgordijn en boven de toneelopening.
Deze beloopbare brug dient als belichtingsbrug.

De beweegbare brug
deze brug zit eveneens verscholen achter het voorgordijn. Deze brug is echter in hoogte verstelbaar. Hiermee kan men dus ook de speelopening in hoogte verstellen. Ook deze beloopbare brug dient als belichtingsbrug.

bv: www.stakebrand.nl/referenties/nederland/nbrabant/fotos/oss30.jpg

Trekkenwand

Dit is een hijsvoorziening bestaande uit meerdere elektrische lierwerken waaraan men decorstukken, afstoppingen ( gordijnen ) en/of verlichting kan ophangen op het toneel.
Deze hijsvoorzieningen zitten vaak over de diepte van het toneel verdeeld. Een onderlinge afstand van 2 m tussen de trekken is standaard.
De lierwerken kennen diverse uitvoeringen en bedieningsvormen.
Maar dat is MIJN mening...
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
21-11-2004 14:25
Op zich klopt het wel, probleem is echter dat bepaalde features zo verschillen per schouwburg....(en dan ook weer per zaal etc.) zoals beweegbare portaalbrug, zwenkarmen, zijn ook nog zalen die geen gemotoriseerde trekkenwanden hebben.
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
21-11-2004 15:05

Sybrand schreef:

zoals beweegbare portaalbrug,
heb ze alle 2 omschreven
zwenkarmen,
zit standaard op alle stakebrand installatie's. De grootste in Nederland op dit gebied dus vandaar dat ik daar vanuit ben gegaan.
zijn ook nog zalen die geen gemotoriseerde trekkenwanden hebben.
voor 1 januari 2007 moeten alle theaters in nederland die hun wand vaak (wat is vaak?) gebruiken een gemotoriseerde trekkenwand hebben. (arbo regeling)
[quote van arbopodium.nl schreef:

Het gebruik van een handmatig bediende trekkenwand is uit oogpunt van fysieke belasting en de daaruit voortvloeiende gezondheidsklachten niet acceptabel, tenzij onder zeer strikte condities.

Slechts wanneer sprake is van statische situaties en een daardoor zeer beperkt gebruik van de installatie, is handbediening nog toe te staan. In alle andere gevallen moet de trekkenwand worden uitgevoerd als een gecombineerd hand-elektrische, dan wel machinaal aangedreven trekkenwand.
Meer informatie
Publicatieblad P-115-2 en -3, Hijsgereedschappen.
Voorlichtingsblad V-25, Fysieke belasting tijdens de arbeid
Arbo Besluit, Hoofdstuk 5, Fysieke Belasting
Trekkenwand en hulpmiddelen, uitgave van de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT)
Maar dat is MIJN mening...
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
21-11-2004 17:13

royte] schreef:

voor 1 januari 2007 moeten alle theaters in nederland die hun wand vaak (wat is vaak?) gebruiken een gemotoriseerde trekkenwand hebben. (arbo regeling)
He dat wist ik niet... op zich wel fijn dat ze dat toen, maar gaat toch het mooie van dat werk eraf....
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
LJ-DydoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2005
Laatste: 29-10-2007
Berichten: 102
1-4-2005 17:44
is wel vet ja back stage ik ben zelf er ook geweest in roosendaal dan de kring voor school en echt ik weet nu hoe het inelkaar zit etc bijv achter in de zaal (de cabine) zitten de mensen voor het licht ,in het midden.het manneke voor het geluid, on stage, de toneelmeester en hulp voor het opbouwen/afbreken van lichten etc echt heel mooi om te zien en zelf ga ik ook bij een toneelgroepje werken(vrijwillig maar wel leuk)
maar nu weet ik dank zei u ook weer hoe bepaalde dingen heten thx
Greetz Ben
hoe zo schijn ik in je ogen ik belicht je alleen even.
SandervandermaatStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2004
Laatste: 23-4-2007
Berichten: 520
1-4-2005 17:47
uhm nuttig kickje??????????????
liever een ster in me voorruit dan een ster in me gril
LJ-DydoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2005
Laatste: 29-10-2007
Berichten: 102
1-4-2005 17:53
hoe bedoel je ?? als het niet goed is haal ik het wel weg dan zet ik er wel iets anders neer of verwijder het wel even

of bedoel je iets anders?
hoe zo schijn ik in je ogen ik belicht je alleen even.
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 1207
1-4-2005 18:25
Het topic is al zo´n beetje een half jaar oud.
Als je niet iets heel interessants toe te voegen hebt, kun je het topic bter laten rusten. wink ;)
Darth Crossfader
LJ-DydoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2005
Laatste: 29-10-2007
Berichten: 102
1-4-2005 18:35
oops sry nie gekeken hoe oud de topic was
foutje shut up :X laugh :D misschien komt er nog wel wat bij als ik in augustus mee heb geholpen bij de theatergroep
hoe zo schijn ik in je ogen ik belicht je alleen even.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
1-4-2005 18:41
Hoi Ben,
Een foutje zoals deze kick kan iedereen gebeuren, en dat is uiteraard niet erg. Maar let er wel op dat je niet te veel van dit soort acties uithaalt. Ook vragenstellen zonder eerst even gezocht te hebben op dit forum of die vraag niet al beantwoord is, stellen wij niet op prijs hier. Je begrijpt wel dat we hier geen zin hebben om alles 10 keer uit te leggen.

De reden dat ik dit nu tegen je zeg is omdat je vandaag erg veel en snel aan het posten bent. Je valt me nogal op met vragen die al vaker de revue gepasseerd zijn op dit forum, dus zoek eerst eens voordat je weer wat vraagt. Op die manier is het voor jou leuk en gezellig op dit forum en voor ons blijft het dat ook. happy :)
Dance the night away!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)