Forum > Geluid

Reacties op het "welke draaitafel voor welk budget" topic.

(603 reacties. Pagina 17 van 61)
Moderator(s): Dré
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
5-4-2003 21:52
En dit alles is dus ook van toepassing op een PT 2400? Zelfde systeem als de 1200 toch, wat betreft aansturing e.d?

Cheerz.

Oh en nog iets: kan een verkeerde calibratie ook een grotere afwijking ("flutter") veroorzaken?
imho...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
8-4-2003 22:33

Laolith schreef:

Oh en nog iets: kan een verkeerde calibratie ook een grotere afwijking ("flutter") veroorzaken?
welke calibratie bedoel je? wow&flutter van de SL1200 is 0,01% en is bepaald door het aantal spoelen in de motor en het gewicht van de het plateau. (en het driver IC 101, na6675)

in de motor van een SL1200 zitten totaal 9 spoelen, 6 spoelen zijn verdeeld over 3 kernen, deze leveren de daadwerkelijke torque. de andere 3 spoelen zogen voor een "soepel" verloop tussen deze 3 "krachtkernen", deze leveren minder kracht.

als je het plateau afremt haald hij zijn kracht uit de 3 kernen en hebben de krachten van de 3 buitenste spoelen bijna geen effect meer. vandaar de hoge flutter tijdens afremmen.

de timing tussen de spoelen onderling ligt vast in het driver IC en kan NIET worden beinvloed van buitenaf. wel de tijd van aansturen (anders zou je de snelheid niet kunnen regelen.)

ik heb ff de mod uitgevoerd op een sl en is geen aanrader!! shocked 8O koop dan gewoon een goedkope direct tafel, deze hebben trouwens hetzelfde effect maar omdat de torque veel lager is merk je bijna niets van de hogere flutter tijden afremmen.

Ps. de WRMS van 0,01 is gemeten zonder plaat en naaldcontact
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
8-4-2003 23:23
Owke even een stukje over het verhaal wat betreft overshoot bij de PDT6000.

Ik heb hier nu 2 PDT's en een SL staan en om heel eerlijk te zijn -> Als je het aan niemand vertelt dan merkt geen hond het. Ik heb hier tenminste nog niemand horen klagen. Het enige waar ik mensen over hoor klagen is dat er geen 16% pitch bereik op de SL zit en dat die irri klik in het midden zit.
Ik ben er zelf is een keer heel erg goed op gaan letten en ja -> De PDT heeft de neiging om meer over te sturen dan de technics.
Merk je het erg -> Nee niet echt.

Waarom ik tegenwoordig de PDT aan iedereen aan loop te bevelen -> Omdat de PDT geen tekort komingen heeft namelijk. Ook al gebruik je de gimmicks nooit -> Hij heeft ze wel en stel je nou is voor dat je toch is een keer brake en start adjust zou willen gebruiken? Daar komt nog is bij dat de PDT gewoon veel goedkoper is dan de Technics waarvan ik zeg dat ie nu toch wel zoveel verouderd is dat men daar toch echt een keer met iets ECHT nieuws moet komen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
9-4-2003 22:08

nijhuisr schreef:

welke calibratie bedoel je?
Nou, stel je draaitafel is juist gecallibreert, dus dat als je pitch op "o" hebt staan, dat dan die ene rij strobedots op de platter keurig "stil" blijft, en dat als je m op +6 pitch zet, dat dan die andere rij ook netjes stil blijft, dan zou dus die wow&flutter (als ik het goed heb begrepen dan is dát dus hoe snel een plaat begint "uit te lopen") ongeveer kleiner dan of gelijk moeten zijn aan die 0.01s die er genoemd wordt.
Stel dat je tt dus niet juist gecallibreert is (dus dat die stobedots op de platter niet netjes stil blijven hoe het hoort, kan dat getal dan fors oplopen ineens? Dus dat je echt snel (met ongeveer 4 maten in de muziek) een uitloop hebt van enkele 0.1 procenten?

Zomaar ff...

Cheerio!
imho...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-4-2003 22:44

Laolith schreef:

Stel dat je tt dus niet juist gecallibreert is (dus dat die stobedots op de platter niet netjes stil blijven hoe het hoort, kan dat getal dan fors oplopen ineens?
De WRMS heeft niets te maken met de dots die gelijk of niet gelijklopen.
WRMS is de afwijking van de afgestelde waarde.

let wel, de schaal op de pitchschuif is een indicator.

het kan zijn dat er 2 nulpunten zijn bij de sl1200 als de 0% pitch niet juist is afgesteld. (nulpunt = als de grote dots stilstaan). bij het afstellen moeten deze nulpunten dus "op elkaar" liggen, deze is af te stellen op de pitchschuif PCB.

(als het groene ledje brand, werkt de TT altijd op 33 1/3 of 45 (afhankelijk van de toeren instelling))

PS :de juiste afstelling staan bij "sl1200 onjuiste pitch"
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
LaolithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2003
Laatste: 21-1-2006
Berichten: 61
9-4-2003 23:09

nijhuisr schreef:

PS :de juiste afstelling staan bij "sl1200 onjuiste pitch"
Ik heb de PT 2400 (gemini)... Ik neem aan dat het principe hetzelfde is? Maar ok, ik kom er waarschijnlijk toch nooit uit verder... razz :p Geen punt, zal wel "tussen de oren" zitten bij me dan wink ;)... Cheerz & thanx 4 the info!
imho...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
9-4-2003 23:52
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 10-4-2003 09:52

Laolith schreef:

Ik neem aan dat het principe hetzelfde is? Maar ok, ik kom er waarschijnlijk toch nooit uit verder... razz :p
van iedere platenspeler is de wow&flutter de gelijkloop van de motor, heeft dus niks te maken tov het toerental (33 of 45)

quote aangepast - Victor
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-4-2003 00:44

Dré schreef:

Reind schreef:

Voor de nieuwkomers -> Ik heb er ooit is een review over geschreven -> www.new-line.nl/forum/read/?t=505
Ik zie tot m'n schrik dat we dat topic nooit afgerond hebben (zoals het er nu staat lijkt het alsof er iets goed mis was met de PDT-6000). Wellicht een goed idee om in DAT topic toch nog even door te gaan op de "problemen" die we (je) gevonden hadden (had).

Doe jij het of doe ik het?

BTW: Welcome back ;-)
Ik ga die review is ff herschrijven van de week.

Ik heb de afgelopen week ook een technics sl1200 en een TTX1 in huis gehad en die heb ik nog 1 week te leen dus ik ga nu een completere review schrijven :)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
10-4-2003 11:32

Laolith schreef:

nijhuisr schreef:

PS :de juiste afstelling staan bij "sl1200 onjuiste pitch"
Ik heb de PT 2400 (gemini)... Ik neem aan dat het principe hetzelfde is?
Gelukkig niet zeg. We zijn ondertussen 25 jaar verder. De PT-2400 gebruikt een TOTAAL andere manier van snelheid instellen. De pitchfader wordt uitgelezen door een A/D converter (die continu de fader calibreert). De info van deze A/D converter wordt gebruikt om een programmeerbare PLL te voorzien van het juiste deeltal.

Moraal van het verhaal: De SL-1200 ZEGT dat hij continu onder "quartz control" is (en da's een grote LEUGEN), de PT-2400 (en een aantal andere draaitafels) zijn WERKELIJK continu onder "quartz control".
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JaapvRStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2001
Laatste: 13-8-2003
Berichten: 7
11-4-2003 01:24
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een PT2400 (en misschien ben ik er daar wel eentje van):

Op dj-gear.nl staat de PT2410 Imac-versie. Is dit een PT2400, maar dan met verschrikkelijk uiterlijk, of zijn er ook andere verschillen??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)