Het centrale fotografie topic (partypics, apparatuur, tips)
(375 reacties. Pagina 18 van 38)Moderator(s): Dré
PimWStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 15-12-2010 Berichten: 207 | 21-1-2005 12:35 |
Reind, welke multimeter heb je gekocht, als ik vragen mag??? | |
SpongebobStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2003 Laatste: 17-8-2005 Berichten: 170 | 21-1-2005 13:35 |
had voor 't geld een dslr gekocht | |
blaat. | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 21-1-2005 14:10 |
Reind schreef: ben zojuist even aan het klooien geweest en na een foto of 200 denk ik dat ik een redelijke instelling te pakken heb.Ik heb alleen nogal last van ruis op de foto's. Nu las ik net iets in het boekje over ruis en iso waardes dus daar ga ik morgen ook nog even naar kijken. Dit houdt in dat hoe hoger je gaat met iso waardes, des te lichtgevoeliger, en des te meer ruis je krijgt. In jouw geval moet je dus iso 100 kiezen (misschien heeft hij wel 50, of begint ie pas bij 200). Iso400 en iso800 zal te veel ruis geven. Daarbij in acht nemende dat je toch een statief hebt. Je hebt dus geen hoge iso waarde nodig. Stukje achterliggende techniek: Je cameraatje bevat een computer welke precies voor jou berekend welke sluitertijd er nodig is bij een bepaalde diafragma waarde bij een bepaalde iso waarde. Mogelijk kan je deze handmatig beïnvloeden op je camera in de M stand. In elk geval. Stel je fotografeerd iets wat redelijk in het donker ligt. Hiervoor heb heb je dan óf een langere sluitertijd voor nodig óf een lagere diafragma waarde óf een hogere iso waarde. In jouw geval laat je de iso waarde op de laagste stand (=hogere kwaliteit), de computer compenseerd dit dan door de sluitertijd langer te maken. Dit geeft niks want je hebt toch een statief. Vanuit de hand heb je een grotere kans op bewegingsonscherpte. In plaats van de sluitertijd langer te maken, kan de computer ook de diafragma opening groter maken. Op deze manier valt er meer licht op je sensor, dit compenseert dus ook weer. (echter, in de praktijk zal het computertje niet zo snel de diafragmaopening nog meer vergroten. Grote opening geeft een veel kleiner gebied welk scherp wordt gesteld). Hier heb je een testfotootje van mij die gemaakt is op een lage diafragma waarde (lage diafragma waarde = grote opening) Foto is gemaakt op F/2.8 Foto | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 21-1-2005 22:30 |
spongebob schreef: had voor 't geld een dslr gekochtIk kan niet omgaan met zo'n ding, zou hem te weinig gebruiken, dus zou ie stof liggen happen hier in huis. En deze cam durf ik nog eens uit te lenen aan iemand, met een SLDR van pak um beet 1000€ zou ik dat niet aan durven. Daarnaast heb ik er ook de centen niet voor. Ik heb een eigen appartement, dure hobby etc etc etc..... geen plek meer dus voor nog een dure hobby. PimW schreef: Reind, welke multimeter heb je gekocht, als ik vragen mag???Nu is dat niet zo heel erg bij een SL1200MKII want die stel je af op 262.08khz en daar mag je o.05 naast zitten. Als je de SL dus zo af stelt dat de multimeter switcht tussen 262.1 en 262.0 dan zit je altijd binnen die marge. 2.75k ohm voor de SL1200MKII gaat ook prima en 2.875 voor de M3D gaat ook prima als het gaat om de gain adjust. (daar heeft ie wel 3 cijfers achter de komma). Alleen kwam ik 2 foutjes tegen in de service manual maar dat is wel heeeeeeeel erg offtopic dus daar begin ik maar niet over | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
Dj mikkieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-1-2003 Laatste: 30-5-2009 Berichten: 406 | 22-1-2005 09:57 |
Ik ben zelf ook even een beetje aan het prutsen...(ik heb een digicompact(canon powershot a85)) nu heb ik een paar vraagjes of betergezegd wat ik denk en of jullie even willen zeg of dit alles klopt... -je moet als het even kan geen flits gebruiken -lage iso(50 dus) -hoog diafragma((8.0)waarom dan?) -en hoe zit het met de sluitertijd, maakt dat iets uit of mag het ook 15 sec zijn... alvast bedankt [edit]hoe zit het met witbalans?, want ik heb een functie dan kan ik er iets wits voorhouden om hem te kalibreren zegmaar:S[edit] | |
schnappi??? | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 22-1-2005 15:25 |
dj mikkie schreef: Ik ben zelf ook even een beetje aan het prutsen...(ik heb een digicompact(canon powershot a85))nu heb ik een paar vraagjes of betergezegd wat ik denk en of jullie even willen zeg of dit alles klopt... Ik kan je niet zeggen of alles klopt. Dat verschilt per situatie. Wat wil je precies fotograferen? partypics, of gewoon in het algemeen? je moet als het even kan geen flits gebruiken Ikzelf hou niet zo van flits licht. Digicompactjes hebben flitser welke een persoon/object recht van voren flitst. Op deze manier krijg je van die bleke, harde, platte gezichten. MAAR, vaak heb je geen mogelijkheid om een statiefje oid te gebruiken. Neem als voorbeeld partypics. JE kan dan wel besluiten om niet te flitsen, maar als al je foto's dan mislukt zijn omdat je de camera bewogen hebt (langere sluitertijd) , dan is het ook zonde. lage iso(50 dus) Des te lager het getal, des te minder lichtgevoelig, des te mooier/scherper de foto. Dus probeer een balans te vinden tussen beeldkwaliteit en de hoeveelheid licht dat op de desbetreffende locatie voor handen is. hoog diafragma((8.0)waarom dan? Dit is een moeilijkere. Het diafragma is geen belichtingsregelaar (wat je in eerste instantie zou denken), maar een scherpteregelaar. Laag diafragma = Grote opening = kleine scherptediepte Groot diafragma = kleine opening = grote scherptediepte Als je kiest voor bv F/2.8 (is een laag diafragma, dus grote opening), dan wilt het zeggen dat er meer licht op de sensor valt. Maar de lichtstralen vallen als een wazige vlek op je sensor(verstrooiïngscirkel). Het effect hiervan is dat alleen het object waar je op scherpstelt, scherp wordt afgebeeld. De rest wordt erg wazig. Als voorbeeld kan je die foto-link nemen uit mijn vorige post. Hier zie je dat alleen maar een klein stukje van de liniaal scherp is. Als jij nu mooie foto's wilt maken waarop (bijna) alles scherp is. Dan moet je ervoor zorgen dat je een groot diafragma gebruikt. Op deze manier gebruik je maar een klein gaatje waar het licht doorheen valt. dit zorgt voor een scherpe verstrooiïngscirkel op je sensor. Op deze manier wordt een grotere afstand scherp afgebeeld. F/8 is een nette gemiddelde waarde waarop je een relatief mooie balans hebt tussen sluitertijd en scherptediepte. en hoe zit het met de sluitertijd, maakt dat iets uit of mag het ook 15 sec zijn? 15 seconden mag zeker. Maar is absoluut niet handig. Des te langer de sluitertijden, des te meer pixels een error kunnen geven (stuck pixels). Je krijgt dan enkele rode of blauwe punten in je foto. Het ligt aan de sensor in hoeverre ze mooi blijven. een sluitertijd van 15 seconden kan je al helemaal niet vanuit de hand doen, je beweegt veel te erg. Tevens worden alle mensen/dieren/auto's en andere objecten die bewegen, niet scherp afgebeeld (motion blur). Denk er in elk geval maar gewoon aan dat het computertje in je camera alles voor je regeld. Daarom zijn het ook point and shoot camera's. Een "echte" hobby/beroeps fotograaf wil graag meer zaken zelf kunnen beinvloeden om zo zijn foto te maken. Vandaar dat we daarom een spiegelreflex hebben. Hier kan alles op een prettige manier afgesteld worden. Hoe zit het met witbalans?, want ik heb een functie dan kan ik er iets wits voorhouden om hem te kalibreren zegmaar:S Elke lichtbron heeft eeen andere kleurtemperatuur (uitgdrukt in "Kelvin"). Zo heeft een gloeilamp een gele kleurzweem en flitslicht een blauwe kleurzweem. Daglicht is eigenlijk neutraal (+/- 5500 Kelvin). De functie in je cam zorgt ervoor dat je manueel je witbalans kan instellen. Beetje duidelijker zo? Graag gedaan | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
Dj mikkieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-1-2003 Laatste: 30-5-2009 Berichten: 406 | 22-1-2005 19:37 |
jep, je hebt een en ander erg veel duidelijker gemaakt, heel erg bedankt daarvoor. | |
schnappi??? | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 22-1-2005 20:26 |
Hier vind je een cursus fotografie. Het gaat weliswaar over natuurfotografie, maar veel basistechnieken worden tevens uitgelegd. | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
Dj mikkieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-1-2003 Laatste: 30-5-2009 Berichten: 406 | 23-1-2005 11:43 |
veel dank, naar zoiets ben ik al langer op zoek, heb het alleen nog niet kunnen vinden... | |
schnappi??? | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 23-1-2005 17:11 |
Ik ben ook pas een weekje of drie geleden op de hoogte gebracht van die cursus. Er leuke tip idd. | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson |