Forum > Newbie Forum

Turntablism

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
StigmatjahStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 2-4-2004
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 5
16-12-2004 10:25
Een tijdje geleden ben ik begonnen met scratchen. Ik ben in het ( trotse ) bezit van twee " Acura's " en heb een Gemini PS-676 I als mixer.
Nu weet ik niet of hier meer mensen zijn die turntablism beoefenen en die wellicht dezelfde mixer hebben, maar ik heb het idee dat mijn mixer niet echt geschikt is voor cutting. Het ragt gewoon niet lekker.

Natuurlijk weet ik wel dat een Ecler of een Vestax hiervoor speciaal bedoeld zijn. Het moet volgens mij in principe wel kunnen, het heeft immers wel een X - fader met en een Curve Control en een Hamster Switch.
Ik hoop dat hier iemand mij het zou kunnen verduidelijken. Of het nou wel zou kunnen, en IK doe iets verkeerd, of dat ik een nieuwe mixer moet aanschaffen.
B.V.D voor de reacties.
{}__-_BeNeDeN mET dE ( STiGgAHLiCiOuZ ) sTyLoO_-__{}
PetertyuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-9-2004
Laatste: 9-5-2014
Berichten: 76
16-12-2004 11:13
1 x bewerkt. Laatst door Petertyuh op 16-12-2004 12:36
Ik lees in jouw verhaaltje dat een gemini mixer niet lekker ragt. Ik hoop dat je weet dat een gemini daar niet echt voor bedoeld is en dat de mixer dus vrij snel de geest zal geven als je m misbruikt (tussen raggen en raggen zit natuurlijk een verschil). Het is tenslotte maar een budget bakje.

Ik hoop dat je weet dat je met een gemini lief moet omgaan, of anders moet je een mixer aanschaffen die er wel tegen kan. Helaas kan ik je niet verder helpen, omdat ik er absoluut geen ervaring mee heb (en het waarschijnlijk ook niet zal krijgen).

Groetjes en veel suc6
Peter

EDIT:
De mixer die Darcide hieronder heeft gepost is inderdaar heel erg mooi (het LIJKT me ook een goed alternatief). Tis geen Eckler Hak 360, hij kost ook maar de helft. Deze mixer heeft ook een hele goede review van Dre (staat er hieronder ook bij). Als budget mixer lijkt het me inderdaad beter dan een gemini.
Wannabe DJ (ik heb al 6 platen :-p)
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
16-12-2004 11:54
1 x bewerkt. Laatst door Dacide op 16-12-2004 12:19
Misschien iets voor jouw budget.
www.new-line.nl/v/11197

[EDIT]

commentaar van Dré:
Naam: André Huisman (New-Line) Waardering: *****
Bijna over het hoofd gezien

We hadden de Musik Messe beurs nodig om er achter te komen wat voor MOOI product dit is (en dat terwijl we hem al een aantal maanden hebben liggen!).

Goede toonregeling, kill switches (voor wie het denkt nodig te hebben), soepele kanaalfaders (met curve adjust) EN een optische cross-fader die EN behoorlijk scherp is (bijna zo scherp als de focus fader) MAAR die daarnaast ook nog een curve adjust mogelijkheid heeft (en dat heeft de focus fader dus NIET!).

Eigenlijk had American DJ ook wel wat meer ruchtbaarheid aan deze mixer mogen geven (want het is wel een ERG mooie mixer). Waar te plaatsen? Direct naast de (flink duurdere) SK-2f van Stanton (maar dan OOK nog met de gedachte dat de Q-D5 een aantal features heeft die de SK-2f NIET heeft)!

Aanrader? ABSOLUUT (zeker voor battle werk)!

Toegevoegd dd. 30-9-2003:

Vandaag ben ik eindelijk toegekomen aan een wat "dieper" onderzoek van de Q-D5. De brom op de output is inderdaad VOLLEDIG verdwenen (gelukkig maar). De cross-fader zit HEEL erg mooi in elkaar (ik schrok nog van de afmetingen van zo'n faderblok in een toch wel "budget" mixer). Wel had de fader wat "sticktion" (hij wilde plakken aan de uiteinden) maar dat was snel opgelost door de juiste smering toe te passen (en daarna uiteraard de overtollige smering verdrijven met een busje perslucht).

De cross-fader heeft curve adjust en een fader reverse (hamster switch). De Cut-in is zeer scherp, het cutpoint had wat dichter bij de rand kunnen liggen (maar je kunt niet alles hebben). Wellicht dan hier nog wat getweakt worden (met eindplaatjes bijvoorbeeld).

Kanaalfaders: Die zijn hetzelfde als in de UMX-7 mixers (ProGlide faders dus). Achter de kanaalfaders zitten VCA's met een regelbare curve (dus ook de kanaalfaders hebben curve adjust) en een fader reverse switch. Cut-in van de kanaalfaders is (op z'n scherpst) niet zo strak als dat van de cross-fader maar, samen met de fader reverse knop, toch voldoende voor een aantal leuke fader-effecten.

De toonregeling gaat ZEER diep. Als je bas, mid en hoog dicht hebt staan is de output ca. 50dB lager (dus de min punten liggen minstens ergens rond de -40dB zo niet nog hoger). Natuurlijk wordt het geluid wel behoorlijk aangetast als je de toonregeling zo diep gaat gebruiken (maar je staat natuurlijk vrij om eerder op te houden met het dichtdraaien ;-). De kill switches gaan volgens mij (maar ik weet dat niet zeker) nog net even wat dieper dan de EQ. Als ik bas, mid en hoog kill dan hou ik eigenlijk helemaal geen geluid meer over.

De koptelefoonuitgang kan MEER dan hard genoeg (genoeg om bij een V700 het bloed uit je oren te trekken). Wel heeft de koptelefoonuitgang een HEEL zacht brommetje in de achtergrond (die overigens totaal verdwijnt in de achtergrondruis van een gemiddelde plaat!!!).

VU meters hebben, zoals we wel vaker zien, 2 standen: Master VU en CH1/CH2. In die laatste stand is de linker meter voor het input leven van kanaal 1 en de rechter meter voor kanaal 2.

PFL sectie: Deze werkt met een PFL schakelaar per kanaal, met een totaalvolumeregelaar en een Cue/Program regelaar (om dus een balans te vinden in de koptelefoon tussen wat er op de voorafluistering staat en wat er op de master staat). Er zit GEEN cue split functie op de mixer.

De Master output is vrij eenvoudig gehouden. Er is een ongebalanceerde uitgang (tulp), een gebalanceerde uitgang op XLR (NETJES!!!) en een rec uitgang. De beide masters zijn aangesloten op een Master volumeregelaar. Er is geen balansregelaar (ook niet op de kanalen) en ook geen booth regelaar. De Master sectie is dus relatief kaal (maar wel voldoende voor de meeste toepassingen).

Algehele afwerking: De mixer heeft een intern subchassis waar de potmeters en de faders op gemonteerd zitten (netjes dus, zoals het hoort). De Cross-fader is eenvoudig los te halen MAAR de kanaalfaders zitten op de print gesoldeerd. Netter was geweest als ook de kanaalfaders eenvoudig los te halen waren geweest. Nu zit je bij het vervangen van de kanaalfaders (voor zover dat ooit nodig mocht zijn) met een relatief dure reparatierekening. De verdere afwerking van de mixer is gewoon netjes. Knoppen zijn lekker groot en zitten ruim verdeeld over de mixer.

Eindconclusie: Is hij z'n geld waard? You betcha. Ik zou hem zo naast de Stanton SK-2f zetten (waarbij de Q-D5 het dan op nagenoeg alle vlakken zal winnen). Daarom ook dat de mixer het label "Dré's Choice" wel degelijk verdiend heeft. Ook de faders hoeven we niet bang voor te zijn (aangezien die zich al bewezen hebben in de UMX reeks van Gemini).

Voetnoot: Ik vond nog wel een zwak puntje in de mixer: Als je een apparaat aansluit op (bijvoorbeeld) de line-ingang van het kanaal en daarna de INPUT selector van het kanaal op Phono zet dan komt het signaal op de line-ingang op ca. -40dB door de output. LET WEL: Dit is dus geen lek tussen kanalen maar tussen de ingangen van EEN kanaal. De lek van kanalen is niet aanwezig. Waarom deze melding? Als je er meer dan 2 apparaten op aan wilt gaan sluiten dan is bovenstaande zeker iets om rekening mee te houden. Als je er gewoon 2 draaitafels op aansluit dan is het punt NIET aan de orde!
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-12-2004 11:58
Van een mixer voor dat budget mag je niet veel verwachten qua ragproofheid en ik denk idd ook dat de Gemini die jij hebt hier niet voor gemaakt is, hij is eerder voor het normale huis-tuin-en-keukenmixwerk (met nadruk op "huis").

Het is denk ik sowieso wel verstandig om kritisch te blijven naar je techniek. (X-)faders raggen is nooit goed, maar als je het doet, doe het dan wel vanuit de losse pols en met ontspannen vingers. Fader stevig vastpakken en hard van links naar rechts rossen, of open en dicht, is nooit fijn voor een fader, hoe duur ze ook zijn.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-12-2004 13:46
Die QD5 is echt een wereld dingetje voor het geld.

Maar wil je echt gewoon simpelweg raggen dan is er maar 1 mixer onder de 750€ die dat vol kan houden en dat is de Hak360.
Alles is in te stellen, alles is af te stellen en tis een ragbak.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Dj MuckYStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-9-2003
Laatste: 2-3-2006
Berichten: 55
17-12-2004 17:20

Reind schreef:

Die QD5 is echt een wereld dingetje voor het geld.

Maar wil je echt gewoon simpelweg raggen dan is er maar 1 mixer onder de 750€ die dat vol kan houden en dat is de Hak360.
Alles is in te stellen, alles is af te stellen en tis een ragbak.
Eeuhm nog twee mixers die het ook wel uithouden (uit ervaring sneaky :V )
Vestax PMC-07 Pro
Stanton SA-8
Neemt niet weg dat de 360 een subliem product is, maar we hadden het over ragbakken
Breakbeat Isn´t It
[Sander]Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2003
Laatste: 28-7-2011
Berichten: 10
24-12-2004 03:22

petertyuh schreef:

Ik hoop dat je weet dat je met een gemini lief moet omgaan, ..

..Als budget mixer lijkt het me inderdaad beter dan een gemini.
Gemini is zo slech nog ni.
De UMX bijvoorbeeld is weer heel wat anders.
626 serie is gewoon waardeloze slappe hap.

edit:
En ragge doe je niet met de faders, maar met het vinyl. Als u zonodig moet ragge. Toch? wink ;)
no sub
EdxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 9-3-2005
Berichten: 6
10-1-2005 14:58
Af en toe moet je ook met de x-fader flink raggen om een paar lekkere transforms te maken. beetje brute transform is 4 keer open en dicht PER BEAT.
echt rustig vastpakken zit er niet bij dan, wel weer controle, zodat je je x fader niet doorduwt bij het einde/begin van de fader. beweging komt dan ook uit je pols die als een soepele geöliede machine staat te raggen.

Maar als ik je tekst bovan aan lees denk ik dat je iets meer techniek moet toepassen zodat (zoals heel vaak) het lijkt dat je aan het raggen bent. maar ondertussen ben je super precies bezig.
zo dat is gebeurd
EdxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 9-3-2005
Berichten: 6
10-1-2005 15:00
oja, want op een 626! kan ik ook prima sxratchen (voor zolang de fader het houdt hahahahaha, wat een bout dingen trouwens die 626 serie)
zo dat is gebeurd
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
10-1-2005 20:04

edx schreef:

oja, want op een 626! kan ik ook prima sxratchen (voor zolang de fader het houdt hahahahaha, wat een bout dingen trouwens die 626 serie)
Tja, Schumacher vindt die nieuwe fiat panda ook niks om in te racen.....
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson

Terug naar forum Reageer (zonder quote)