|
ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 784 | 16-12-2004 16:20 |
Beste Michiel,
De faseplug zorgt ervoor dat er minder weglengte verschillen kunnen optreden voor golven die vertrekken vanaf verschillende plekken op de membraan. Dus ook bij een hoorn waarbij het halsvlak gelijk is aan het konusoppervlak is een faseplug nodig als die hoorn hoog moet komen. Verkleinen van de ingesloten luchtmassa is een tweede effect maar het gaat vooral om het elimineren van weglengte verschillen.
In jouw plaatje kun je dit mooi zien. Stel je voor dat die plug er niet was dan zou er vanuit het midden van de konus ook geluid in de hoorn worden gestraald. Ten opzichte van de afstraling van de rand van de konus zou dit al een behoorlijk weglengte verschil leveren bij de mond van de hoorn. De plug voorkomt dit tot op zekere hoogte.
MVG Contour |
|
MichielStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-1-2002 Laatste: 6-10-2005 Berichten: 222 | 16-12-2004 16:53 |
Inderdaad!!! Dat was een puntje wat ik zelf ff kwijt was. Had er al is over gelezen, maar kon er net zo gauw niet op komen.
Persoonlijk blijf ik nog een verdeelde mening hebben over een phase plug of niet. Ik ben bezig met een hoorn geladen hifi setje waar de mid wordt weergeven door een 10 cm breedbander met een 250 Hz tract trix hoorn er voor. Deze hoorn heeft geen phase plug, sd is gelijk aan de hals. En hf weergave is geen moeite. Pas in de buurt van 7-9 KHz begint het snel weg te vallen. Ik cross overgings op 5 Khz omdat een tweeter in het bovenste stukje naar mijn mening veel beter klinkt als een grotere conus weergever. En dit klinkt werkelijk geweldig. Ik denk dan ook dan een hoorn zonder phase plug waar sd gelijk is aan de hals ook voor PA een erg goed resultaat kan geven! Enig nadeeltje is dat je met de phase plug meer spl uit de driver kan halen in het HF gebied zonder dat de vervorming toe neemt.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen op te expirimenteren op dit gebied. Mijn inkomen als arme student laat het niet toe om nog eens een 8" driver aan te schaffen puur voor wat expirimenten. |
|
Terug naar forum Reageer (zonder quote)